موفقیت قرارداد سایپا و سیتروئن در هاله ای از ابهام

موفقیت قرارداد سایپا و سیتروئن در هاله ای از ابهام
یک سال و چند روز از امضای برجام می گذرد و در پی انعقاد قرارداد خودروسازان داخلی با خارجی ها، شمارش معکوس برای ورود خودروهای محصول مشترک ایران و فرانسه از سوی دو خودروساز بزرگ کشور، آغاز شده است.
اما در حالی که سایپا جزییات دقیقی از زمان ورود محصول مشترکش با سیتروئن اعلام نکرده، آبی پوشان جاده مخصوص خبر داده اند ۲۰۰۸ مشترک ایران خودرو و پژو تا پایان سال جاری وارد بازار می شود؛ حال سوال این است که آیا این خودروها در بازار موفق خواهند بود؟
به گزارش اقتصاد آنلاین فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد:سایپا فرصت خوبی برای سیتروئن است و از سوی دیگر با توجه به اینکه سایپا از نظر مالی در شرایط مطلوبی قرار ندارد و با مشکلات نقدینگی روبه رو است، سیتروئن نیز می تواند شریک خوبی برای سایپا باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه البته در صورتی که بازار رقابتی شود، محصولات تولید مشترک با خودروسازان خارجی چندان موفق نخواهند بود، گفت:در شرایط فعلی محصولات جدید می توانند با محصولات موجود در بازار رقابت کنند.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه الیزه و C4 دو خودرویی هستند که توسط سایپا و سیتروئن تولید می شوند، خاطرنشان کرد:الیزه همان پژو ۳۰۱ است که برندش تغییر کرده و C4 نیز اگرچه محصول بهتری از الیزه است اما چینی است و با توجه به قیمت بالایی که دارد به نظر نمی رسد در بازار موفق باشد.
زاوه با اشاره به اینکه اکنون حدود ۴ درصد از بازار خودروی کشور مربوط به خودروهای وارداتی است؛ خاطرنشان کرد:در حال حاضر واردات محدود شده و با اعمال واردات به شرط تولید محدود تر هم خواهد شد.
وی با بیان اینکه واردات تهدیدی برای تولید داخل نیست، اضافه کرد:قرارداد کرمان موتور با هیوندایی، و نحوه قیمت گذاری خودروهای i10 و i20 نشان داد که شرایط رقابتی نیست و قیمت ها بالاتر از خودروهای وارداتی از همین مدل تعیین شد و شاید دلیل واردات این مدل های هیوندایی به صورت DKD این بوده که واردکننده قصد تولید نداشته و هدفش فروش محدود مثلا ۵ هزار دستگاه بوده است.
این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه بنا بود در قراردادهای خارجی ۴۰ درصد تولید داخل صورت بگیرد که به ۲۰ درصد کاهش یافت، ادامه داد:کاهش قیمت نیاز به بومی سازی دارد و در صورتی که دو خودروسازی بزرگ نیز اقدام به واردات به صورت فول CKD کنند قیمت ها رقابتی نخواهد بود.
به گفته او محصولات جدید خودروسازان در بازار رقابت آسیب پذیر خواهند بود و در شرایطی که بازار همچنان بسته باشد موفق خواهند شد.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.