منظور از حمایت از تولید داخل چیست؟

منظور از حمایت از تولید داخل چیست؟
با اعلام تعرفه های جدید واردات خودرو، مشخص شد که افزایش تعرفه های گمرکی برای خودروهای بنزینی به خاطر حمایت از تولید داخل بوده است.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

اصلاح «حمایت از تولید داخل» در نامه ای منتشر شده است که معاون اول رئیس جمهور آن را برای اجرایی شدن امضا کرده است. اما معنی این اصلاح چیست؟
اگر معنی حمایت از تولید داخل را بدانیم، یعنی باید دولت مردان به سبکی رفتار کنند تا صنایع خودروسازی کشور جان بگیرند و با حمایت های خود باعث پیشرفت خودروسازان شوند و از طرفی حمایت مردم هم در راستای پیشرفتن صنایع خودروسازی از شرکت های داخلی افزایش پیدا کند. اما آن چه که مردم احساس می کند و به واقعیت نزدیک است، نشان می دهد که دولت مردان باید به شکلی رفتار کنند تا مشتریان به هر ضرب و زوری به سمت خودروسازان داخلی بروند و به جای اینکه حمایت های در راستای پیشرفت باشد، به سبکی است که باعث شود تا خریداران از روی ناچاری به سمت خودروسازان داخلی برود. برای این واژه «ناچاری» استفاده می کنیم که هر روز دسترسی به خودروهای وارداتی سختتر می شود و عملا مردم نمی توانند با تغییرات ناگهانی قیمت این دسته از خودروها، سریعا به سراغ این خودروها بروند.
طبق قوانین موجود و قابل استناد، پیش از این باید دولت هر سال مقداری از تعرفه واردات را کم می کرد و در این مدت خودروسازان هم باید خود را به استانداردهای روز می رسانند تا آماده رقابت با خودروسازان جهانی شوند. چند سال کاهش تعرفه واردات اتفاق افتاد تا اینکه به ناگاه تصمیم گرفته شده که تعرفه گمرکی واردات خودرو چند برابر شود. بگذریم که این قانون قوانین کلی را نقض می کند، ولی شاید بهتر باشد تا دولت شفاف با مردم سخن بگوید. هر فردی می داند که افزایش تعرفه واردات خودرو باعث حمایت از خودروساز داخلی نمی شود. حمایت واقعی آن است که در کنار کمک به خودروسازان داخلی، مشتری ایرانی هم هر روز راضی تر از روز قبل باشد و در اصل حمایت واقعی به نفع مشتریان ختم شود.
اولین اتفاقی که با افزایش تعرفه های واردات خودرو در راستای حمایت از خودروسازان داخلی افتاد، شیب ملایم افزایش قیمتی است که خودروسازان داخلی انتخاب کرده اند و مسئولان آن را افزایش قیمت نمی دانند. بلکه می گویند خودروسازان تنها تخفیف های خود را لغو کرده اند و هنوز دست به افزایش قیمت نزده اند. ولی واقعیت این است که در روزهای گذشته خودروسازان کشور قیمت محصولات جدید خود را با اعدادی غیر قابل پیش بینی انتخاب کرده اند و بدیهی است که در آینده نزدیک قیمت خودروهای فعلی را هم افزایش می دهند.
برخی از کارشناسان معتقد هستند که در کشور ما، سختگیری برای واردات خودرو به بهای حمایت از تولید داخل همیشه باعث می شود تا قیمت خودروهای خارجی افزایش پیدا کند و حمایت در جایی خود را نشان می دهد که بدون هیچ صحبتی، مجوز افزایش قیمت به خودروسازان هم داده می شود.

حسین دلاور- گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.