منطقی ترین محصول فیات برای ایران خودرو

منطقی ترین محصول فیات برای ایران خودرو
با اعلام آغاز مذاکرات برای شروع همکاری فیات با ایران خودرو، می توان از همین الان حدس زد کدامیک از محصولات فیات، در ایران بازار خوبی را پیدا می کنند. معمولا وقتی نام برندی جدید در ایران مطرح می شود، فقط سابقه آن است که در ذهن مردم مانده و متاسفانه تحلیل های نابجایی در خصوص محصولات جدید می شود. با ورود فیات ۵۰۰ به صورت وارداتی به بازار ایران، شاهد بودیم که نگرش جدیدی در خصوص محصولات این برند ایتالیایی برای مشتریان ایرانی حاکم شد. این دید جدید می گفت که محصولات فیات لوکس هستند و قیمت بالایی دارند. بخاطر همین موضوع بود که فیات ۵۰۰ هم در ایران موفق نشده و به عنوان یک خودروی بد فروش شناخته می شود.
منطقی ترین محصول فیات برای ایران خودرو
ولی اگر نگرش خود را در مورد محصولات فیات گسترش بدهیم، می بینیم که خودروهایی که با لوگو فیات به بازار می آیند، در دو قالب عرضه می شوند. قالب اول که خودروهای تقریبا لوکس بوده و امکانات و طراحی منحصر به فردی را دارد. این طیف از محصولات فیات، با هشت محصول عرضه می شوند و کاربرد متفاوتی دارند. قالب دوم خودروهای فیات، محصولاتی هستند که تهیه آن ها برای عموم جامعه راحتتر است و می توان آن را طیف محصولات اقتصادی برند فیات دانست. این دسته شامل هشت خودرو است که اکثر آن قابلیت عرضه در بازار ایران را دارد.
منطقی ترین محصول فیات برای ایران خودرو
تیپو را می توان مهم ترین محصول فیات در ایران دانست. زیرا از نظر فنی، امکانات و طراحی می تواند مورد استقبال ایرانیان قرار گیرد. خودرویی که به روز به حساب می آید و در حال فروش در بازارهای جهانی، مخصوصا کشورهای در حال توسعه است. هند را می توان امروز یکی از پایگاه های اصلی فروش فیات تیپو دانست. این خودرو با موتور ۱.۴ لیتری ۹۴ اسب بخار را تولید می کند و با گیربکس شش سرعته دستی قدرت را به چرخ های جلو انتقال می دهد. نسخه ۱.۶ لیتری تیپو ۱۱۰ اسب بخار قدرت دارد و با گشتاور ۱۵۲ نیوتون متری از طریق گیربکس شش سرعته اتوماتیک خودرو را به حرکت در می آورد. امکاناتی نظیر سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم پایداری ESP، مانیتور، دوربین عقب، سنسور پارک عقب، بلوتوث، دو کیسه هوا و… از جمله امکانات این خودرو به حساب می آید.
منطقی ترین محصول فیات برای ایران خودرو
مدل ۱.۶ لیتری با گیربکس اتوماتیک شتابگیری صفر تا ۱۰۰ تا در ۱۱.۲ ثانیه انجام می دهد که برای تیپوی ایتالیایی معقول است. نسخه هایی از این خودرو به بازار معرفی شده اند که با توجه به تغییرات اعمال شده قدرتی تا ۱۲۰ اسب بخار را به تیپو می دهند. در برخی بازارها این خودرو را از نظر ابعاد و امکانات با تویوتا کرولا مقایسه می کنند (البته نه کرولا سفارش آمریکا با امکانات و مشخصات خوب). در صورتی که تیپو به بازار ایران بیاید، می تواند رقیبی برای چینی ها باشد و در همان ایران خودرو با پژو ۳۰۱ نیز رقابت کند. با توجه به کیفیت، امکانات و فناوری تیپو می توان حدس زد که در صورت تولید داخل، این خودرو رقیبی در بازه ۵۵ تا ۷۰ میلیون تومان خواهد شد.
منطقی ترین محصول فیات برای ایران خودرو
خودروی بعدی که می تواند محبوبیت زیادی را در بازار ایران بدست آورد، پاندا است. این خودرو ایتالیایی بر مبنا کراس اوورهای کوچک طراحی شده و در برخی نسخه ها قابلیت دو دیفرانسیل را در خود دارد. این خودرو به مراتب با فناوری روز همراه است و می تواند در صورت معرفی درست، فروش خوبی را در بازار ایران تجربه کند. موتور ۸۹۵ سی سی این خودرو شهرت زیادی را دارد. زیرا با دو سیلندر و سیستم توربو، ۸۴ اسب بخار خروجی را برای این خودرو تولید می کند و در نسخه دو دیفرانسیل هم از این موتور استفاده می شود. عملکرد این موتور کوچک به قدری خوب است که منابع معتبر جهانی این خودرو را با داستر دو دیفرانسیل مقایسه می کنند.
منطقی ترین محصول فیات برای ایران خودرو
از طرفی ابعاد جمع و جور پاندا و ایمنی تایید شده آن باعث شده تا فروش خوبی را در بازار جهانی داشته باشد. امکاناتی مثل کروزکنترل، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم های پایداری و… باعث می شود که این خودرو در ایران با توجه به قیمت احتمالی ارزش داشته باشد. در صورتی که نسخه ۸۴ اسب بخاری این خودرو با گیربکس اتوماتیک و دو دیفراتسیل در بازار ایران عرضه شود، احتمال قیمت حدود ۷۰ میلیون تومان را می توان برای این خودرو پیش بینی کرد.
حسین دلاور- روزنامه دنیای خودرو

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.