منتظر چالش در بازار خودروهای خارجی باشید / خودروسازان همچنان خودرو وارد می‌کنند

منتظر چالش اساسی در بازار خودروهای خارجی باشید / خودروسازان همچنان خودرو وارد می‌کنند
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی کارفرمایی وارد کنندگان خودرو ،میثم رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به برخی اظهارات در خصوص افزایش بی‌سابقه واردات خودرو به کشور، اظهارداشت: براساس اطلاعات موجود دولت و گمرک کشور همچنان از انتشار آمار واردات خودرو طی ۳ ماه سال جاری امتناع می کنند و اطلاعاتی در این مورد منتشر نکرده‌اند، زیرا تغییرات پی‌در‌پی دستورالعمل‌ها و قوانین موجب نوسان شدید در میزان واردات خودرو شده است.
وی افزود: اما طبق اطلاعات موجود در ۳ ماهه ابتدایی سال جاری۱۸ هزار و ۳۷۷ دستگاه خودرو به کشور وارد شده است که از این میزان یک هزار و ۲۷ دستگاه را خودروهای هیبریدی و آمبولانس شامل می‌شود. بنابراین اظهارات اخیر مبنی بر ورود بیش از ۳۰ هزار دستگاه مبنای علمی و کارشناسی نداشته و صحت آن تایید نمی‌شود.
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو ادامه داد: رقم ۱۸ هزار و ۳۷۷ دستگاه خودرو برگرفته از مجموع آمار روزانه گمرک کشور تا ابتدای تیرماه است که مجموع وسایل نقلیه با حجم موتوری ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰۰ سی‌سی را در بر می‌گیرد. البته که باید در نظر داشت که واردکنندگان متفرقه بعد از اعمال محدودیت‌ها، تنها ۶ ماه برای ترخیص خودروهای‌شان زمان داشتند بنابراین تلاش کردند در این مدت خودروهای ثبت سفارش شده‌شان را به کشور وارد کنند که این نیز عاملی برای رشد مقطعی واردات خودرو به کشور بود.
رضایی تصریح کرد: باید در نظر داشت که رشد واردات در این مقطع نشان دهنده تغییر رویه دولت و تسهیل امر ورود خودروها به کشور نیست و تنها نشانه سختگیری‌هایی است که اثرات آن در ماه‌های آتی گریبانگیر بازار خودروهای خارجی خواهد شد که کمترین آن کمبود عرضه و همچنین افزایش قیمت و نیز کاهش شدید درآمدهای ارزی دولت نیز خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: بدون شک پس از پایان ثبت سفارش‌های شرکت‌های متفرقه تا تیرماه ادامه دارد، شاهد آشفتگی شدیدی در بازار خواهیم بود زیرا با تصمیم دولت دیگر ثبت سفارش خودرو برای شرکت‌های نماینده و حتی غیر نماینده نیز ممکن نخواهد بود و این بدان معناست که بازار با کاهش عرضه و افزایش قیمت رو به رو خواهد شد.
نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی خودروی کشور در ادامه ضمن اشاره به ادامه سهم خواهی خودروسازان از عرصه واردات، گفت: متاسفانه همچنان تبدیل شدن خودروسازان به وارکننده محصولات خارجی ادامه دارد و حمایت‌های بی‌دریغ دولت نیز این رویه را استحکام بخشیده است به طوری که ورود خودروهای خارجی به بهانه بازارسنجی و بدون کمترین محدودیت توسط خودروسازان انجام می‌شود.
رضایی اضافه کرد: اخیرا نیز شرکت ایکاپ (شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو) حدود ۳۰۰ دستگاه از خودروهای ۳۰۱ و ۵۰۸ را با همان فرمول قبلی و به بهانه ذائقه سنجی از مشتریان به کشور وارد کرده است و هیچ برخوردی از سوی نهادهای نظارتی و سازمان‌های بازرسی با این موضوع صورت نگرفته است.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.