معرفی 5 محصول جدید پژو در ایران

معرفی 5 محصول جدید پژو در ایران
همان طور که تا به امروز در خبرها خوانده اید، شرکت پژو قرار است به طور رسمی با ایران خودرو همکاری تازه ای را شروع کند که ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری شده است. حال قرار است ماحصل این سرمایه گذاری و همکاری با پژو- سیتروئن، پنج محصول باشد که در ایران تولید شود. احتمال آن وجود دارد که یکی از سایت های ایران خودرو به همان واحد مشترک مدنظر تبدیل شده و از این پس پژوهای جدید را روی خط تولید داشته باشد. مدیرعامل ایرانخودرو اعلام کرده است، پژو ۳۰۱، ۲۰۸، ۵۰۸، ۲۰۰۸ و ۵۰۰۸ هستند که به عنوان نسل جدید خودروهای فرانسوی پا به جاده های ایران می گذارند. حال به بررسی مختصری از این خودرو می پردازیم و شرایط آمدن آن ها را حدس می زنیم.
پژو ۳۰۱
معرفی 5 محصول جدید پژو در ایران
با اینکه حضور یا عدم حضور پژو ۳۰۱ همیشه بخشی از اخبار خودرویی هفته های اخیر بوده، ولی با توجه به اعلام رسمی، می توان مطمئن شد که باید در انتظار ۳۰۱ باشیم. این خودرو جز آن دسته از دستاوردهای PSA بوده که بیشتر برای بازارهای درحال توسعه طراحی شده است. سیتروئن الیزه دقیقا مشابه این ماشین است و چند وقتی است به بازار منطقه آزاد راه پیدا کرده است. در بازار منطقه آزاد ارس، الیزه در نسخه فول قیمت ۵۹ میلیون تومان را به خود اختصاص داده است و واقعا امکانات خاصی نسبت به خودروهای کره ای و ژاپنی ندارد. به احتمال زیاد نسخه ۶/۱ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ پژو ۳۰۱ در ایران تولید می شود. خودرویی که توان تولید ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متری دارد و با گیربکس ۵ دنده دستی یا ۴ دنده اتوماتیک و تیپترونیک قدرت را به چرخ های جلو می رساند. نهایت امکاناتی که شما در ۳۰۱ می بینید، سیستم تهویه اتوماتیک و کنترل پایداری ESP است. این خودرو در بازار امارات با مدل ۲۰۱۶ قیمت ۵۵ هزار درهمی را به خود اختصاص داده است. از ویژگی های این خودرو می توان به کیفیت به نسبت مناسب قطعات، مصرف ترکیبی نزدیک به هفت لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، اتاق مناسب برای ۴ نفر، فضای صندوق مناسب، استهلاک معقول و قیمت پایین با توجه به فناوری روز اشاره کرد. البته که در صورت ورود این خودرو احتمال عرضه آن در نسخه فول آپشن دو ایربگ با گیربکس اتوماتیک در بازه قیمتی زیر ۷۰ میلیون کم است و برای اکثر ایرانیان، ۳۰۱ ماشینی ارزان به حساب نمی آید. برخی منابع جهانی از این ماشین بد هم گفته اند. مثلا می گویند اتاق خودرو آن چنان بی سر و صدا نیست و گاهی صدای جاده به اتاق می آید. ۳۰۱ ماشینی چابک نیست و اصلا روی شتابگیری آن نمی توان حساب کرد. گیربکس چهار دنده اتوماتیک آن با اینکه به صورت دستی هم عوض می شود، ولی واکنش خوبی را در معکوس کشیدن و تخت گاز رفتن ندارد. برخی امکانات نظیر کروزکنترل و ایربگ جانبی به صورت پایه در خودرو در نظر گرفته نشده است که حتی چینی ها هم امروز این امکانات را پیش پا افتاده می شمارند. در کل می توان نتیجه گرفت که ۳۰۱ خودرویی است که همچنان در سال ۲۰۱۶ از جانب پژو در بازار خاص جهانی عرضه می شود در حقیقت فناوری بالایی ندارد. البته که نبود این فناوری برای خیلی از ایرانی ها مهم نیست و فقط به برندی اکتفا می کنند که چینی نباشد.
پژو ۲۰۸
معرفی 5 محصول جدید پژو در ایران
به اعتقاد خیلی از کارشناسان خودرو، بعد از پژو ۲۰۶ تنها پژو ۲۰۸ است که می تواند جای آن در بازار جهانی تا حد زیادی بگیرد. این تعبیر به این معناست که پژو ۲۰۷ (۲۰۷ اصلی نه +۲۰۶) نتوانست موفقیت ۲۰۶ را تکرار کند و در مقابل آن، خودرویی شکست خودرو نام می گیرد. بی شک ۲۰۶ هم در ایران یکی از محبوب ترین خودرو های بازار است که از ابتدا تا کنون مورد استقبال خریداران و مشتریان قرار گرفته است. با آن که در فرهنگ خودرویی ما جا افتاده است که ۲۰۶ خودرویی پر استهلاک است، ولی خیلی ها این مسئله را نا دیده گرفته و به سراغ خرید نسخه های نو و کارکرده آن می روند. حال قرار است که در ایران ۲۰۸ بیاید و جای ۲۰۶ محبوب را بگیرد. پژو۲۰۸ از نظر طراحی در سطح خوبی قرار دارد و در قسمت داخل کابین، به شکلی کار شده است که مانند ۲۰۶ سرنشین را جذب خود می کند. پیشرانه های بنزینی ۲۰۸ متعدد هستند و با ۱، ۲/۱، ۴/۱ و ۶/۱ لیتر قدرت نمایی می کنند. توان تولیدی این موتورها بین ۶۸ تا ۱۹۷ اسب بخار است که با توجه به حجم موتور و فناوری توربو و GDi در آن ها متغییر است. احتمال آن زیاد است که پژو ۲۰۸ با موتور ۲/۱ لیتری ۱۱۰ اسب بخاری یا موتور ۶/۱ لیتری ۱۲۰ اسب بخاری به بازار عرضه شود. گیربکس این نسخه عموماً ۴ دنده اتوماتیک یا ۵ دنده دستی انتخاب شده است. مصرف سوخت مناسب، وزن کم اتاق( در برخی مدل ها زیر یک تن)، امکانات خوب و قیمت جهانی مناسب از مزایای ۲۰۸ به حساب می آید. همچنین در نسخه های فول این خودرو سقف پانارومیک، کروزکنترل، فرمان برقی با حسگر سرعت، سنسور نور و باران، سیستم ESP، کروزکنترل، تهویه دوگانه اتوماتیک، رینگ آلیاژی اسپرت، دی لایت، دوربین عقب، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم پخش صوتی و تصویری، آینه حساس به نور، تودورزی صندلی و فرمان چرم، داشبورد و رودری ها با تزیینات فیبرکربن، چرخش چراغ در پیچ ها، چهار یا شش کیسه هوا و … وجود دارد. قیمت نسخه فول شش ایربگ با گیربکس اتوماتیک و موتور ۶/۱ لیتری مدل ۲۰۱۶ در امارات ۷۱ هزار درهم است و نسخه های ساده تر مدل ۲۰۱۶ تا ۶۰ هزار درهم هم معامله می شود. این یعنی در صورت حضور ۲۰۸ در ایران با امکانات معمولی، توقع قیمت گذاری زیر ۷۰ میلیون تومان برای آن، غیر واقعی است. البته اگر سهم داخلی سازی بیشتر شود و نسخه های حجم موتور پایین و گیربکس دنده ای آن عرضه شوند، احتمال اینکه قیمت ۲۰۸ که در سال ۲۰۱۲ رونمایی شده و احتمالا در سال ۲۰۱۷ به بازار ایران می آید، زیر ۶۰ میلیون تومان باشد، بیشتر می شود.
پژو ۵۰۸
معرفی 5 محصول جدید پژو در ایران
باز هم پای یک سدان به نسبت لوکس از پژو به وسط کشیده شد. وقتی که پژو ۴۰۷ به ایران آمد، اکثر کارشناسان خودرویی اخطار دادند که پژو ۴۰۷ با آن مشخصات و آن قیمت نجومی نمی تواند در بازار موفق باشد و امروز شاهد آن هستیم که این خودرو در بازار کارکرده ها بسیار شکست خورده محسوب می شود. به طوری که نسخه های آن قیمت مشخصی ندارد و هر کس قیمت خودرو را اعلام می کند. حال قرار است که داستان ۴۰۷ دوباره زنده شود. ولی این بار دیگر با کد چهار این اتفاق نمی افتد. بلکه کد پنج پژو با نسخه ۵۰۸ بازی را در ایران شروع می کند. خودرویی که در کلاس بندی اتاق و قیمتی، هم رده رنو سفران، هوندا آکورد و تویوتا کمری در سطح جهانی قرار می گیرد. ۵۰۸ در سال ۲۰۱۰ به بازار جهانی معرفی و عرضه شد و در سال های مختلف در بخش های مختلف رده بندی، امتیازات قابل توجهی دریافت کرد. بعد از آن نسخه اسیشن واگن ۵۰۸ هم به بازار معرفی شد. این خودرو با موتور ۶/۱، ۸/۱، ۲ و ۳/۲ لیتری به بازار جهانی در نسخه های بنزینی عرضه شده است و گیربکس ۶ دنده اتوماتیک است که نیرو را به چرخ های جلو می رساند. البته که گیربکس ۵ و ۶ دنده دستی هم برای این خودرو وجود دارد که زیاد رایج نیست. ۵۰۸ با مدل ۲۰۱۵ شاهد تغییر مثبتی بود و آن تغییر نوع عملکرد گیربکس ۶ دنده اتوماتیک آن بود که نرمی بیشتر را تعویض دنده برای ۵۰۸ به ارمغان آورد. البته که گیربکس ۶ دنده قبلی همان نسخه AF21 شرکت Aisin ژاپن است که در خودروهای معروفی نصب شده که عمل کرد فوق العاده ای دارد و تا ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور را تحمل می کند. با نگاه ساده می توان فهمید که این خودرو تا حد زیادی می تواند در ایران لوکس باشد، ترمز پارک برقی، سیستم صوتی حرفه ای، رادار نقطه کور، فرمان برقی، سنسور خواب، تهویه چهار گانه اتوماتیک، سیستم تنظیم حالت تعلیق خودرو، سیستم تنظیم حالت رانندگی، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین جلو و عقب، مانیتور با نویگیشن و انواع پخش، درب صندوق برقی، سیستم نور بالای اتوماتیک، چرخش چراغ در پیچ، زنون و چراغشور، استارت دکمه ای، سنسور نور و باران، کروزکنترل، نورپردازی داخلی، گرمکن صندلی های جلو، صندلی های جلو برقی، حافظه تنظیم صندلی راننده با ماساژور و… از جمله امکاناتی است که در نسخه فول ۵۰۸ وجود دارد. موتور رایجی که در حاشیه خلیج فارس از آن استفاده می شود، ۶/۱ لیتری توربو است ۱۶۳ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متری را تولید می کند. مصرف سوخت خودرو به طور ترکیبی و در حالت رانندگی به صرفه، حدود ۲/۷ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر است. شتابگیری این خودرو هم بد نبوده و با توجه به اتاق ۱۴۸۵ کیلوگرمی ۲/۹ ثانیه برای صفر تا صد کیلومتر بر ساعت است. با توجه به رقبای این خودرو و امکانات موجود در نسخه فول آپشن قیمت ۵۰۸ در امارات با مدل ۲۰۱۵ حدود ۱۰۰ تا ۱۱۵ هزار درهم است و احتمال می رود در ایران قیمتی بالای ۱۳۰ میلیون تومان را تجربه کند. در اصل همکاری پژو و ایران خودرو بر سر ۵۰۸، نشان دهنده این است که صنعت خودروسازی اهمیت بازار بالای ۱۰۰ میلیون تومانی ها را درک کرده و به سراغ رقابت با خودروهای وارداتی می رود. البته احتمال دارد که این ماشین ارزان سازی شود. ولی هرچقدر هم این کار صورت گیرد، قطعا آن قدر نیست که وجهه لوکس ۵۰۸ خراب شود. حال باید نشست و دید که آیا پژو ۵۰۸ گزینه خوبی برای کسب بازار خودروهای گران قیمت می شود یا نه؟!
پژو ۲۰۰۸
معرفی 5 محصول جدید پژو در ایران
اهمیت بازار کراس اوورها و شاسی بلندها در بازار ایران بسیار شده است. به طوری که می بینید هر برندی که به ایران پا می گذارد، بعد از مدتی حتما خودرویی به ظاهر شاسی بلند را روانه بازار می کند. مسلم است که پژو هم در ایران به این سمت می رود و نسخه ۲۰۰۸ را به ایران می آورد. در اصل ۲۰۰۸، همان پژو ۲۰۸ (کمی با فضای بیشتر) است که ارتفاع بیشتری با سطح زمین دارد و به طور مادرزاد تک دیفرانسیل جلو بوده و قابلیت یک شاسی بلند واقعی را ندارد. دقیقا مثل رنو کپچر که عاقبت هنوز در ایران مشخص نشده است. این خودرو در نسخه بنزینی دارای دو بلوک ۲/۱ و ۶/۱ لیتری است که بین ۸۲ تا ۱۷۳ اسب بخار قدرت تولید می کنند. نسخه مناسب و کم خرج ایران می تواند یک ماشین ۱۲۰ تا ۱۳۰ اسب بخاری باشد. این انتخاب می تواند که از موتور ۲/۱ لیتری توربو و ۶/۱ لیتری تنفس طبیعی صورت گیرد. با توجه به نوع موتور گیربکس ۴ یا ۶ دنده اتوماتیک در اکثر نقاط جهان انتخاب می شوند که باز هم گیربکس ۴ دنده رایج تر است. گیربکس دنده ای هم برای این ماشین گذاشته شده است که زیاد مورد استقبال قرار نگرفته است. در این خودرو امکاناتی مثل ۲۰۸ قرار دارد و کابین آن بسیار مشابه نسخه هاچبک سواری است. قیمت این خودرو در بازار امارات با موتور ۶/۱ لیتری و گیربکس ۴ دنده اتوماتیک در نسخه فول ۲۰۱۵ حدود ۸۰ هزار درهم است و احتمالا عرضه آن در ایران، قیمتی نزدیک به رنو کپچر را به خود اختصاص می دهد. یعنی بهایی نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان برای ۲۰۰۸…
پژو ۵۰۰۸
معرفی 5 محصول جدید پژو در ایران
تا به امروز ثابت شده که ایرانیان علاقه زیادی به خودروهای MPV و ون ندارند و از پراید و ۴۰۵ استیشن گرفته تا هیوندای i40SW همه و همه در بازار ایران شکست خورده به حساب می آیند. حال برای چه باید در این لیست همکاری ایرانخودرو و پژو نام خودرویی MPV ثبت شده باشد. پژو ۵۰۸ خودروی ون جمع و جور به حساب می آید که تنها پیشرانه ۶/۱ لیتری بنزینی با دو قدرت ۱۲۰ و ۱۵۶ اسب بخار عرضه می شود. گیربکس این خودرو شش دنده اتوماتیک و تیپترونیک بوده که گشتاور ۲۴۰ نیوتن متری را به چرخ های جلو می رساند(الیته در نسخه توربو ۱۵۶ اسب بخار). این خودرو که هفت صندلی است، به امکاناتی نظیر تهویه سه گانه، کروزکنترل، ESP، پرده های جانبی عقب، سقف پانارومیک، مانیتور جلو و عقب سفارشی، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین عقب، زنون و چراغشور، شش کیسه هوا و… مجهز است. قیمت این خودرو در آن طرف مرزهای ایران و در حاشیه خلیج فارس، حدود ۱۰۰ هزار درهم برای نسخه ۲۰۱۵ است. احتمالا قیمت این خودرو در ایران بالای ۱۰۰ میلیون تومان باشد و با امکانات متعارف عرضه شود.
حسین دلاور- روزنامه دنیای خودرو

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.