مصاحبه اختصاصی حسین دلاور با ون دن اکر

مصاحبه اختصاصی حسین دلاور با ون دن اکر
بعضی افراد هستند که تاثیر مثبتی روی محیط افراد می گذارند. آن ها نه تنها شرایط اطراف خود را تغییر می دهند، بلکه گاهی تاثیر به سازی بر دیگران هم می گذارند.
در صنعت خودرو جهان هستند افرادی که با نوع طرز فکر خود بارها شرایط را به نفع کمپانی و برندی تغییر داده اند. مدیرانی که با حضور خود در یک شرکت و اعمال نظراتشان، توانسته اند حرکتی صعودی را برای خود و همکارانشان رقم بزنند. چند وقتی است که رنو تغییرات اساسی را به خود دیده است و توانسته جایگاه خود در پیش چشم مشتریان محبوب تر کند. این محبوبیت هم رابطه مستقیمی در سودآوری که کمپانی به وجود آورده و در سال ۲۰۱۶ شاهد بودیم که رنو، رشد اساسی از فروش و ارزش برند پیدا کرده است. اگر عامل محبوبیت را یکی از دلایل اصلی این موفقیت بدانیم، بخش عمده آن به تغییر رویه طراحی خودروهای رنو بر می گردد. خودروهایی چند سال پیش ظاهر جذابی نداشتند و در قدم اول نمی توانستند مشتری را به سمت خود بکشانند. حال تغییر فرایند طراحی خودروها رنو به سبکی رقم خورده است که به محبوبیت عمومی رسیده و فروش این برند را افزایش داده است.
هفته گذشته مصاحبه ای اختصاصی با خالق آثار جدید رنو داشتیم. لورنس ون دن اکر، به عنوان بالاترین مقام طراحی در رنو شناخته می شود. اوست که سر خط طراحی و ظاهر خودروهای رنو، داچیا، آلپاین و رنو سامسونگ را می نویسد و این چند ساله اصول طراحی این گروه را تغییر داده است.
ون دن اکر ۵۱ ساله، سابقه کار در برندهای خوش نامی داشته و در پروژه هایی چون طراحی بوگاتی EB110 و مزدا۳ نسل دوم سهیم بوده است. همچنین سابقه همکاری با برندهایی چون آئودی، ولوو، فورد، بوگاتی، مزدا و… با سمت های بالای طراحی باعث شده تا او به عنوان یکی از سردم داران طراحی خودرو در جهان شناخته شود. ون دن اکر در نهایت از سال ۲۰۰۹ به کمپانی رنو ملحق شده است و تا به امروز آثار هنری خود را با برند رنو به بازار عرضه کرده است.
حال در این گفتگو اختصاصی سوال هایی را از ون دن اکر پرسیدیم که چند روزی میهمان رنو پارس و نگین خودرو در تهران بود.

شما از سال ۲۰۰۹ به کمپانی رنو آمده اید و تا به امروز طرح های کانسپت زیادی را برای این برند طراحی کرده اید. کپچر و برخی خودروهای دیگر هم در این سال ها بر مبنا طرح های کانسپت شما به بازار آمده اند. چه قدر زمان نیاز بود تا خطوط طراحی رنو قابل اجرا شود و خودروهای جدید به بازار بیاید؟

سوال خوبی است. حدود یک سال زمان لازم است تا مطالعات خود را در خصوص خودرو جدید انجام دهیم و بدانیم که نیاز مشتری از یک خودرو جدید چیست. بعد از آن باز هم حدود یک سال روند بازار را مورد تحلیل قرار می دهیم و فناوری های جدید را می سنجیم تا بتوانیم نیازهای مشتری را بهتر درک کنیم. در آن دوره که در حال تحقیق هستیم، همزمان روند طراحی اولیه خودرو آغاز می شود و بخش های مهندسی کارهای خود را برای ساخت خودرو جدید انجام می دهند. تقریبا می توان گفت سال دوم است که طراحی خودرو به ماهیت خود می رسد. ما برای طراحی خودرو با حدود ۱۵ طراح از تمام دنیا همکاری می کنیم و بعد از بهترین طرح ها را برای انجام فرایندهای بعدی انتخاب می کنیم. از میان این طرح ها پنج مدل خودرو با نمونه ابعاد اصلی ساخته می شوند و در نهایت دو طرح به عنوان گزینه های برتر انتخاب می شوند تا ادامه کار با آن مدل ها دنبال شود. بعد از این مرحله و توسعه دو طرح انتخابی، در نهایت یک مدل انتخاب می شود و سپس با توسعه آن به یک نسخه اصلی می رسیم. حال در این موقع دو سال طول می کشد که نمونه اصلی صنعتی سازی شود و بتواند روند تولید آن را برنامه ریزی کرد. همین طور که می دانید، من سال ۲۰۰۹ وارد رنو شده ام و چهار سال زمان برده است تا طرح های اولیه به مرحله صنعتی سازی برسند و حدود سه سال است که طرح های من با برند رنو وارد بازار جهانی شده است. برای همین امروز خوشحال هستم که بعد از ۷ سال، حاصل طراحی خود و گروهم را در خیابان ها می بینم.
فروش رنو در سال ۲۰۱۶ افزایش پیدا کرده است. از طرفی سود رنو هم در اکثر بازارهای جهانی بیشتر از دوره های قبل گزارش می شود. سال ۲۰۱۶ هم به عنوان بازه زمانی شناخته می شود که خودروهای جدیدی چون کولئوس و تلیسمان به جاده های برخی کشورها آمده اند. فکر می کنید که چقدر نوع طراحی شما در این سودآوری برای رنو دخیل بوده است؟
طراحی نقش مهمی در فروش یک خودرو دارد. ولی همه چیز به طراحی بر نمی گردد. درست است که ظاهر یک خودرو اولین عامل برای جذب مشتری محسوب می شود. ولی باید در نظر داشته باشید که مسائلی چون کیفیت و فناوری هم نقش مهمی در خرید مشتری دارد. کل تیم رنو سعی می کنند تا محصولی کامل را در اختیار مصرف کننده قرار دهند. رنو کپچر و کلیو چند سالی است وارد بازار شده و در این بازه زمانی توانسته اند فروش بالایی داشته باشند. ما هم سعی کردیم با تکمیل کردن سبک محصولات جدید رنو در بالا بردن فروش نقشی موثر داشته باشیم. در سال ۲۰۱۶ تنها تعداد فروش ما رکورد به حساب نمی آید. بلکه گردش مالی، سود خالص شرکت و… هم رکوردهای جدید رنو به حساب می آیند.
آیا خودروهای قبلی رنو زیبا بوده اند؟ به عنوان مثال خودرویی چون سفران در بخش طراحی بیرونی و داخلی کمی قدیمی به نظر می رسد. دکمه های آن بعضی وقت ها جای مناسبی نبودند و آنچنان خودرو پرفروش و عامه پسندی به حساب نمی آید.
ما در طراحی خود ایرادهای قبلی خود را پیدا می کنیم و سعی داریم آن ها رفع کنیم. همچنین با توجه به نیاز مشتریان در بازار جهانی، روند طراحی خود را جلو می بریم. امروز اکثر محصولات رنو جلو پنجره و سبک طراحی مشتری دارند که با ذائقه مشتری همراه است. در طراحی داخلی هم صفحه نمایشگری را قرار دادیم که اکثر تنظیمات خودرو از روی آن انجام می شود و سعی شده تا از استفاده دکمه های زیاد پرهیز شود.
امروز طراحی رنو زیبا است و بدیهی است که تحسین کارشناسان را به همراه داشته است و تفاوتی فاحشی با گذشته دارد. سوال من اینجاست که چرا هنوز خودروهایی چون سیمبل و داستر قیافه ای اینگونه دارند؟
(ون دن اکر در هنگام پرسیدن این سوال لبخندی زد و بعد پاسخ داد) زمانی که من وارد رنو شدم، خودروهایی چون داستر و خانواده سیمبل و لوگان روی خط تولید بودند. مسئله اینجاست که ما وقتی خودرویی را به بازار عرضه می کنیم، احتمال دارد که چند سال بعد وارد بازار کشوری دیگر شود. برای طراحی جدید خودروهای جدید باید مسئله قیمت را در نظر بگیریم. ولی مسلم است که بزودی خودروهایی جدید با این رده قیمتی برای بازار جهانی طراحی می کنیم یا نسل جدید همین خودروها را معرفی می کنیم. استراتژی ما در رنو آن است که با توجه به بهای قابل پرداخت برای مشتری، خودرویی با ارزش بیشتر در اختیار مشتریان قرار دهیم. امروز طراحی های جدید رنو این مسئله را به طور کامل برای مشتریان قابل لمس کرده اند. برنامه ما این است که خودروهای قدیمی رنو هم خود را به محصولات جدید این شرکت برسانند تا این اختلاف ظاهری به حداقل برسد.
شما در هر کمپانی که بوده اید و خودرویی را طراحی کرده اید، به عنوان یک محصول پرفروش در بازار جهانی شناخته می شود. خودتان کدام طراحی که انجام داده اید را بیشتر دوست دارید؟
همیشه آرزو داشتم که آخرین طراحی ام بهترین کارم باشد. امروز اگر بگویم که یک طراحی قدیمی خود را دوست دارم، پس نشان می دهد که در حال حاضر کارم را درست و مورد قبول انجام نمی دهد. در حال حاضر از طراحی های جدیدم راضی هستم و آن ها را دوست دارم.
نظرتان در خصوص طراحی خودروهای ملی ایران چیست؟
هنوز فرصت نکرده ام که آن ها را با دقت ببینم و نظر خاصی پیدا کنم. ولی چیزی که واضح است همه آن ها سفید هستند.
مصاحبه اختصاصی حسین دلاور با ون دن اکر
برنامه آینده شما برای طراحی خودروهای رنو چیست؟
تا به امروز سرعت پیشرفت خوبی را در رنو داشته ایم و با همین سرعت پیش می رویم. ولی امروز دغدغه ای دیگر داریم و می خواهیم خودرویی را طراحی کنیم که از نظر فناوری و تکنولوژی در سطح بالایی باشند. می خواهیم به سمتی حرکت کنیم که در آینده خودروهایی خوران را بسازیم. ماشین هایی که فقط کافی است شما داخل آن ها بشینید و در حالی که به کارهای روزانه خود می پردازید، به مقصد هم می رسید. این مسئله برای من مهم است و چالشی خوب در کارم به حساب می آید که بتوانم همه این ها را با هم ترکیب کنم. تصور کردن چنین آینده ای هم برای همه جذاب و لذت بخش است.
خودرویی هست که آرزوی طراحی آن را داشته باشید و نتوانسته اید که طراحی کنید؟
از کودکی آرزو داشتم که خودروهایی چون محصولات فراری و لامبورگینی را طراحی کند. امروز چون برند آلپاین را در اختیار دارم و خودروهای آن را طراحی می کنم، تا حد زیادی به آرزویم رسیده ام. در حال حاضر در برند آلپاین خودروهایی خاص و مسابقه ای داریم که جذابیت خاصی دارند.
امکان دارد که در آینده نزدیک فیس لیفتی برای خودروهای فعلی معرفی کنید؟
در حال حاضر سیاست ما در رنو این نیست که در بازه زمانی کوتاه برای خودروها فیس لیفتی معرفی کنیم و می خواهیم فعلا طراحی رنو را در بازار ثابت کنیم. همین که امروز می توان خودروهای رنو را از دور تشخیص داد، نشان از آن است که تا حد زیادی کار خود را درست انجام داده ایم.
حسین دلاور- روزنامه دنیای خودرو

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.