مشکلاتی که برای ساینا اتوماتیک اعلام می شود، فراگیر است؟

مشکلاتی که برای ساینا اتوماتیک اعلام می شود، فراگیر است؟
از هفته گذشته برخی ویدیوها در فضای مجازی منتشر شده که گویا تعدادی از مالکان ساینا اتوماتیک در گرمای هوای این روزها، در ترافیک ها دچار مشکل شده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در یکی از این ویدیوها مالک خودرو می گوید که گویا مشکل برقی برای خودرویش پیش آمده و مجبور شده فن خودرو را یکسره به باتری وصل کند و با این کار خواسته دمای موتور و رادیاتور را پایین آورد. در موارد دیگر نیز گفته می شود که ناگهان خودرو در ترافیک ها، به خصوص ترافیک هایی که در سر بالایی هستند، ناگهان از حرکت می ایستد و چراغ های اخطار پشت آمپر ساینا اتوماتیک نیز روشن می شود.

در یکی دیگر از گزارش های مردمی گفته شده که حتی قرار دادن دسته دنده خودرو در حالت D و R تاثیری ندارد و در حالت تیپ ترونیک هم همچنان وضعیت جعبه دنده در صفحه نمایش گر پشت آمپر خلاص نشان داده می شود. با این که برخی افراد این گزارش های ویدیویی را به اینستاگرام ” اسب بخار ” نیز ارسال می کردند و گاهی ویدیوهای صفحه های دیگر را با ما به اشتراک می گذاشتند، اما هیچ گاه به درستی مشخص نبود مشکل اصلی ساینا اتوماتیک از نگاه برخی مالکان چیست؟ تا این که روز گذشته برای دومین بار با صحنه ای مشابه به آن چه در هفته گذشته از نزدیک دیده بودیم، مواجه شدیم. یک دستگاه ساینا اتوماتیک که از ظاهرش مشخص بود آنچنان کارکردی ندارد، در خیابان شریعتی تهران توقف کرده بود و کاپوتش را بالا زده بودند. با توجه به این که این خودرو در محل پارک مطلقاً ممنوع، مشکل فنی پیدا کرده بود، پلیس هم در محل خرابی خودرو حضور داشت و مالک خودرو برای توضیح به افسر راهنمایی و رانندگی می گفت که ساینا اتوماتیک اش در ترافیک از حرکت ایستاده و ناگهان دمای آب بالا رفته و با هول دادن، آن را به گوشه خیابان آورده است. گویا مالک خودرو منتظر امداد خودرو بود تا بیاید و مشکل را حل کند.
با مواجه این وضعیت عینی و مستند، تصمیم گرفتیم از چند نمایندگی تعمیرات خودروهای سایپا درباره ساینا اتوماتیک و چنین مشکلی سوال هایی را بپرسیم. بیش تر نمایندگی های سایپا می گفتند تا امروز مشکل خاصی برای ساینا اتوماتیک به آن ها اعلام نشده و فقط برخی مالکان در مورد عملکرد جعبه دنده خودرو، انتقاد دارند که البته این اتفاق بدیهی است، زیرا جعبه دنده اتوماتیک ساینا و کوییک از نوع پیوسته ( CVT ) است که در تمام خودروها از این فن آوری به عنوان عامل لَختی و ناچالاکی خودرو یاد می شود. بنابراین نمی توان گفت عملکرد ساینا اتوماتیک مشکل مخصوص به جعبه دنده دارد و این ذات جعبه دنده های CVT است که شاید برخی به آن هنوز عادت ندارند. همچنین این نمایندگی ها می گویند که مشکل داغ کردن ساینا اتوماتیک تا به حال به آن ها گزارش نشده و حداقل در ساینا دنده ای هم با این مسأله برخورد چندانی نداشته اند. اما وقتی خود را به عنوان مالک یک دستگاه خودروی ساینا اتوماتیک به یکی از نمایندگی های شرق تهران سایپا معرفی کردیم و گفتیم که خودروی مان داغ می کند و در حالت D هم حرکت نمی کند، گفت که این مشکل به تازگی شایع شده و به سیستم برقی خودرو بر می گردد، اما مشکل خاصی نیست و در زمان کوتاهی برطرف می شود. بدیهی بود که مسئول نمایندگی بگوید برای حل این مشکل هزینه ای دریافت نمی شود و خودرو براساس قوانین گارانتی تعمیر خواهد شد. اما وقتی از او پرسیدیم که آیا فراخوانی برای این مشکل از سوی سایپا صادر شده است یا خیر، در پاسخ گفت که هنوز نامه فراخوان برای ساینا اتوماتیک به دست ما نرسیده است.

با توجه به شباهت فنی ساینا اتوماتیک با کوییک، احتمال دارد چنین مشکلی میان این دو خودروی سایپا مشترک باشد.آن گونه که مشخص است گویا این اختلال در عملکرد خودرو هنوز شایع نشده و تنها برای برخی افراد رخ داده است، اما انتشار ویدیوهای خرابی ساینا اتوماتیک بیش تر این حس را به مخاطبان فضای مجازی منتقل می کند که گویا این اتفاق در ارزان ترین خودروی اتوماتیک بازار شایع شده و با پیگیری های انجام شده، نمایندگی های خدمات پس از فروش سایپا نیز به روشنی، درستی یا نادرستی این مسأله را تایید نمی کنند.
شاید بهتر باشد واحد فنی مهندسی سایپا، درباره این مشکل بررسی های بیش تری انجام دهد و حداقل با یک فراخوان یا اطلاعیه، اطمینان بیش تری به مالکان و مشتریان ساینا اتوماتیک و کوییک بدهد، زیرا در شرایط کنونی بازار با افزایش قیمت بسیار زیاد خودروهای اتوماتیکی همچون رنو تندر۹۰ پلاس، ساندرو، پژو ۲۰۷i، برلیانس H300، فاو بسترن B30 و…، تنها گزینه های اتوماتیک کم تر از ۵۰ میلیون تومان برای مردم ساینا اتوماتیک و کوییک است و اگر قرار باشد فضای مجازی و رسانه ای کشور، شاهد مشکلات این چنینی برای ارزان ترین اتوماتیک های بازار باشد، بدیهی است که در کوتاه مدت نمی توانیم شاهد موفقیت کوییک و ساینا اتوماتیک در بازار باشیم.

گروه مستند اسب بخار

۲ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.