مدیرعامل تاکسیرانی تهران: خودروسازان خودروهایی را که نمی توانند بفروشند به ما می دهند + ویدیو

مدیرعامل تاکسیرانی تهران: خودروسازان خودروهایی را که نمی توانند بفروشند به ما می دهند
روز گذشته، علیرضا قنادان، مدیر عامل تاکسیرانی تهران به روند جایگزینی خودروهای فرسوده گلایه هایی را در رسانه ها عنوان کرد و گفت: « متاسفانه در شرایط فعلی خودروسازان نمی توانند بر اساس تعهدات و قراردادشان با ما، خودروهای فرسوده ناوگان تاکسیرانی را نوسازی کنند».

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

قنادان در ادامه گفت: « در همه جای دنیا می بینیم که خودروسازانشان بهترین و با کیفیت ترین خودروهای تولیدی را در اختیار ناوگان حمل و نقل عمومی می گذارند و در ایران بر عکس است. امروز خودروسازان کشور محصولاتی که نمی توانند به راحتی بفروشند را به رانندگان تاکسی می دهند و حاضر نیستند که خودروهایی مناسبتر را در اختیار ناوگان حمل و نقل عمومی قرار دهند ».
مدیرعامل تاکسیرانی تهران در پایان گفت: « در گذشته هم شاهد بودیم که خودروسازان کشور محصولاتی غیر استاندارد را به تاکسیرانی دادند و در آن موقع هم خودروهای موجود در شبکه تاکسیرانی برای حمل مسافر استانداردهای کافی را نداشته اند و تنها می شد برای مصارف عادی روی گزینه های خودروسازان حساب باز کرد. اما همچنان امروز هم هر خودرویی که برای خودروسازان کشور غیر قابل فروش باشد به اجبار و زور به رانندگان تاکسی داده می شود».

اظهارات علیرضا قنادان را می توان کنایه ای به رویکرد فعلی ایران خودرو و سایپا و نقش آن ها در نوسازی ناوگان تاکسیرانی دانست. زیرا می بینیم که سایپا گزینه های آریو اتوماتیک و برلیانس H230 دنده ای را برای رانندگان تاکسی انتخاب کرده است. آریو و برلیانس H230 در این چند ساله به عنوان محصولات تا حدی شکست خورده سایپا شناخته می شوند که هیچگاه نتوانسته اند حتی با رقبای حاضر در خودروسازان خصوصی رقابت کنند. از آن طرف ایران خودرو سمند و پژو ۴۰۵ را به رانندگان تاکسی پیشنهاد می دهد که این خودروها هم قدیمی هستند و امروز تنها به خاطر قیمت کمشان توانسته اند تا بازار خود را حفظ کنند. باز می توان به رویکرد ایران خودرو امیدوار بود که حداقل گزینه های رایج بازار و تا حدی موفق را به رانندگان تاکسی پیشنهاد داده و محصولی شکست خورده را وارد ناوگان نکرده است. البته در نمایشگاه های خودرو سال گذشته، ایران خودرو نمونه تاکسی دانگ فنگ S30 را معرفی کرد و تا به امروز عرضه و تولید آن به صورت رسمی آغاز نشده است. اما با توجه به سابقه دانگ فنگ H30 کراس، شاید هزینه های جاری و دوام این خودرو آنچنان مناسب رانندگان تاکسی نباشد و بیشتر به درد مصارف شخصی شهروندان بخورد.


اما گروه خودروسازی سایپا بر اساس گفته مدیرعامل تاکسیرانی تهران نمونه بارز فروش اجباری خودروهای شکست خودرو به رانندگان تاکسی است. با اینکه حضور رنو تندر۹۰ در ناوگان تاکسیرانی اصفهان را می توان اقدامی خوب و مناسب از جانب سایپا دانست، اما با نگاهی بخش های دیگر سابقه سایپا در ناوگان تاکسیرانی، شاهد هستیم که گزینه های نه چندان مناسبی را در اختیار رانندگان فعال در حمل و نقل عمومی قرار داده است. پراید که ایمنی آن همیشه مورد بحث است، دوره ای وارد ناوگان تاکسیرانی تهران شد. حال شاهد هستیم که در فاز جدید نوسازی ناوگان تاکسیرانی آریو اتوماتیک و برلیانس H230 دنده ای به این رانندگان داده می شود. خودروهایی که سایپا در این چندساله، هیچگاه نتوانسته فروش راحت و با تیراژ بالایی را برای این دو محصول چینی تجربه کند. وقتی هم که پای صحبت رانندگان تاکسی آریو می نشینید، شاید از نرمی، راحتی رانندگی و فضای کافی خودرو راضی باشند؛ اما تامین قطعات نه چندان مناسب آن هم با قیمت های بالا و همچنین مصرف سوخت نامناسب برای تاکسیران ها، از مشکلات این خودرو اعلام می شود. همچنین برخی مالکان آریو تاکسی از کیفیت مونتاژ خودرو راضی نیستند و گاهی می گویند که بعد از ۵۰ هزار کیلومتر مشکلات مونتاژی نه چندان شدید، اما دست و پاگیر در خودرو دیده می شود. حال هم که سایپا برلیانس H230 دنده ای را به رانندگان تاکسی می دهد و در این چند وقته می بینیم که به قول بازاریان، این خودرو سدان چینی در رده قیمتی خود یکی از بدفروشترین ها است. همچنین متریال نه چندان قوی کابین و فضای نامناسب این خودرو برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی، از ایرادهایی است که برخی منتقدان به سایپا وارد می دانند. واقعیت هم این است که برلیانس سری H200 خودرویی اقتصادی و با ابعاد کوچک است و نباید به صورت گسترده وارد ناوگان تاکسیرانی با الگوی شهر تهران شود. از آن طرف هم باید این واقعیت را پذیرفت که خودروهای چینی در بحث استهلاک و هزینه های جاری بالاخره از بسیاری از گزینه های غیر چینی پرخرجتر ظاهر می شوند و حال اگر قرار باشد که خودرویی در ناوگان تاکسیرانی از جنس محصولات چینی قرار داشته باشد، بهتر است که از میان گزینه های خوب چینی و با تیراژ بالا انتخاب گردد که حداقل تامین قطعات گسترده تری در پس فروش ذاتی بالای محصول، برای رانندگان تاکسی پدید آید.

بدیهی است که اگر ایران خودرو و سایپا خودروهایی چون دنا پلاس، برلیانس H330، کیا سراتو دنده ای، رنو تندر۹۰، پژو ۳۰۱، رهام، چانگان ایدو و… را وارد ناوگان تاکسیرانی کنند، رضایت بیشتری را از جانب مالکان خودروهای تاکسی و مسافرانشان به دست می آورند. البته که شاید در شرایط فعلی عرضه گزینه هایی چون کیا سراتو دنده ای، رنو تندر۹۰، پژو ۳۰۱، رهام و چانگان ایدو قابل اجرا نباشد. اما از آن طرف هم سازمان تاکسیرانی با همکاری وزارت صنعت و خودروسازان خصوصی نیز می تواند گزینه های بهتری چون فاو بسترن B30، ام جی ۳۶۰، بی وای دی F3 و… را به ناوگان اضافه کنند که حداقل طبق بررسی های مختلف نهادهای نظارتی می توانند استانداردهای بیشتری را پشت سر بگذارند.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.