ماتادورها ۸۰درصد خودروهایشان را صادر می‌کنند

ماتادورها ۸۰درصد خودروهایشان را صادر می‌کنند
با شنیدن نام کشور اسپانیا ناخودآگاه به یاد ماتادورها و گاوبازی در این کشور و البته برای فوتبال‌دوستان دو تیم همیشه مدعی رئال‌مادرید و بارسلونا تداعی می‌شود. شاید در کشور ما بسیاری صنعت خودروی اسپانیا و خودروهای این کشور را نشناسند اما اسپانیا جزو کشورهای مطرح در این صنعت است.
به گزارش اخبار خودرو ، در نیمه‌اول قرن ۲۰، اقتصاد اسپانیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپای غربی چندان توسعه نیافته بود. گام اول برای شروع تغییر صنعت خودروی اسپانیا در سال ۱۹۶۰ برداشته ودر آن زمان یک سیاست صنعتی مناسب برای ایجاد یک تغییر بزرگ در اسپانیا طرح ریزی شد.
سئات تنها برند خودروساز اسپانیا
در اسپانیا تنها یک نام تجاری فعال با پتانسیل تولید انبوه و همچنین قابلیت تولید و توسعه محصول وجود دارد و آن هم سئات نام دارد. این خودروسازی در اواخر دهه ۵۰ میلادی و با همراهی و همکاری شش بانک اسپانیایی با خودروسازی فیات راه‌اندازی شد.
سئات (SEAT) مخفف «سوسیداد اسپانیول اتومبیل‌توریسم» است. در دهه۸۰ میلادی خودروسازی سئات اسپانیا به گروه فولکس‌واگن فروخته شد. اما همچنان این خودروسازی تنها برند اسپانیایی تولید خودرو در این کشور است. کارخانه سئات در شمال‌غرب شهر بارسلون واقع شده است و ظرفیت تولید ۵۰۰هزاردستگاه خودرو در سال را دارد.
تولید ۳ میلیون خودرو تا پایان ۲۰۱۷
در سال ۲۰۱۵ صنعت خودروی اسپانیا با تولید بیش از ۲میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو، هشتمین کشور بزرگ تولید‌کننده خودرو در جهان لقب گرفت. همچنین این کشور لاتین‌زبان در اروپا نیز رتبه دوم بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو پس از کشور آلمان است. پیش‌بینی می‌شود در پایان سال ۲۰۱۷، بیش از ۳ میلیون خودرو در این کشور تولید شود.
صادرات ۸۰ درصدی به ۱۰۰ کشور
نکته بسیار با اهمیت این صنعت برای کشور اسپانیا، صادرات ۸۰درصدی خودروهای تولید‌شده در آنجاست. یعنی تنها ۲۰ درصد از کل خودروهای تولیدشده در این کشور مصرف داخلی دارند و مابقی آن به صادرات می‌رسد. خودروهای تولید‌شده در اسپانیا، به بازار بیش از ۱۰۰ کشور در جهان راه پیدا کرده‌ است.
۷/۸ تولید ناخالص ملی توسط خودرویی‌ها
صنعت خودرو در اسپانیا جزو صنایع بسیار مهم و استراتژیک محسوب می‌شود. این صنعت حدود ۱۹‌درصد از کل صادرات این کشور را پوشش می‌دهد و از این منظر جزو صنایع اصلی به حساب می‌آید.
دولت این کشور سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌های بسیار مناسبی را ایجاد کرده است. در سال ۲۰۱۶ صنعت خودرو ۷/۸ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را بر عهده داشته است.
۹درصد مجموع کارگران در بخش خودرو
ضمن اینکه ۹درصد مجموع کارگران در این کشور در بخش خودروسازی مشغول به کار هستند که میزان بسیار زیادی از نیروی کار در این کشور است. بیش از ۳۰۰هزار نفر به‌صورت مستقیم در بخش خودروی اسپانیا مشغول هستند و همچنین ۲میلیون نفر نیز به‌صورت غیر‌مستقیم از این صنعت مهم منتفع می‌شوند.
صنعت قطعه‌سازی قدرتمند و صادرات ۶۰ درصدی
۱۳ کارخانه تولید خودرو در اسپانیا وجود دارد. این کارخانه‌ها توسط صنعت قطعه‌سازی قدرتمندی که در اسپانیا وجود دارد، پشتیبانی و حمایت می‌شوند. بسیاری از خودروسازان مطرح در اسپانیا به تولید می‌پردازند و همه از قطعه‌سازان برتر اسپانیایی در تولید محصولات خود استفاده می‌کنند.
یکی از عوامل اصلی و مهم موفقیت صنعت خودرو در اسپانیا به قطعه‌سازان بازمی‌گردد. در اسپانیا بیش از یک‌هزار شرکت قطعه‌سازی وجود دارد که بیش از ۷۰۰شرکت آن متعلق به گروه‌های کارآفرین در این کشور است. ۶۰ درصد از این قطعات تولیدی صادر می‌شود.
شرکت‌های چندملیتی قدرتمند
شرکت‌های قدرتمند چندملیتی در اسپانیا با سرعت در حال افزایش هستند. همچنین هر کدام از خودروسازان اروپایی و آمریکایی در یک منطقه از اسپانیا ساکن شده‌اند. دایملر در ویتوریا، فورد در آلموسسافس، جنرال‌موتورز و فیات-کرایسلر در وایادولید، نیسان در بارسلونا، پژو سیتروئن در ویگو و همچنین فولکس‌واگن در پامپلونا به تولید خودرو می‌پردازند.
۱۰میلیارد دلار برای توسعه خودروهای الکتریکی
۹ برندی که در این کشور تاسیس شدند، حدود ۱۰ میلیارد یورو به منظور تولید و ساخت مدل‌های جدید و محصولات الکتریکی در کارخانه‌های اسپانیا سرمایه‌گذاری‌ مولد داشته‌اند. کارخانه‌های تولیدی اسپانیا با برخورداری از ۸۹ ربات برای هر ۱۰ هزار کارمند و به عنوان یکی از بالاترین رتبه‌های سرمایه‌گذاری‌ در R&D (تحقیق و توسعه) در میان دیگر صنایع، از سوی شبکه‌های برجسته‌ خودروسازی و ۳۴ مرکز فناوری پشتیبانی می‌شوند.
یارانه برای خودروهای الکتریکی
دولت اسپانیا به‌منظور ترویج استفاده از خودروهای الکتریکی از سال ۲۰۱۴ اقدام به پرداخت یارانه برای خریداران شخصی و حتی شرکت‌های دولتی کرده است. دولت‌های فدرال اسپانیا نیز حمایت خود را از این طرح اعلام کرده‌اند.
دولت اسپانیا برای خرید هر خودروی الکتریکی ۶هزار و ۵۰۰ یورو و همچنین برای خرید اتوبوس‌های برقی توسط شرکت‌های حمل‌و‌نقل مبلغ ۲۰ هزار یورو یارانه پرداخت می‌کند. اسپانیا که در تولید برق با منابع تجدیدپذیر در سطح جهان پیشگام است، سعی دارد تا با افزایش و توسعه خودروهای الکتریکی به کاهش آلودگی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کند.
۱۰۰ پروژه محیط زیستی
قابلیت‌های فنی، علمی و صنعتی اسپانیا در صنعت خودرو و خودروهای الکتریکی سازگار با محیط‌زیست، به خوبی در این کشور نهادینه شده است.
اسپانیا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین طراحان و تولیدکنندگان قطعه‌سازی و تهیه‌کننده زیرساخت‌ها و شبکه‌های اطلاعاتی در حال توزیع اشکال جدیدی از خودروهای سازگار با محیط‌زیست است. بیش از ۱۰۰ پروژه خودروی برقی و سازگار با محیط‌زیست با مشارکت‌ اسپانیایی‌ها رقم خورده است.
۶۰ درصد پروژه‌‌های اروپا در اسپانیا
۷۴ شرکت و مرکز فناوری اسپانیایی ۶۰درصد از پروژه‌های اروپا را دربرگرفته‌اند. ۸۰ تکنولوژی برای تولید محصولات جدید اسپانیایی و همچنین برای خودروهای سبز این کشور وارد شده است. ۱۵۰ شرکت و مرکز تحقیقاتی و فناوری فعال هستند که نقش اصلی را برای تولید فناوری‌های خلاقانه در این صنعت بازی می‌کنند.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.