قاچاق و واردات بی رویه، صنف لنت ترمز و کلاچ را زمینگیر کرد

قاچاق و واردات بی رویه، صنف لنت ترمز و کلاچ را زمینگیر کرد
رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ، قاچاق و واردات بی رویه با نرخ های تعرفه نازل را دو عامل اصلی زمین خوردن تولیدکنندگان داخلی این اجناس در کشور عنوان کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش اخبار خودرو ،«حسین لاجوردی» امروز (سه شنبه) در گفت وگو با ایرنا افزود: لنت ترمز در کشور بیش از نیاز داخل تولید می شود و تولیدکنندگان بسیار خوبی در کشور وجود دارد که محصولاتشان با استفاده از فناوری های پیشرفته و با کیفیت بالا تولید می کنند.

این مسئول با تاکید بر اینکه در این زمینه چیزی از تولیدکنندگان صاحب برند و ممتاز خارجی کم نداریم، بیان داشت: اجناسی که از چین، هند و ترکیه در بازار مشاهده می شود، گاهی اوقات با کیفیتی نازلتر از محصولات کشورمان هستند.

وی تصریح کرد: امروز کارخانجات تولید لنت ترمز و کلاچ تعطیل یا نیمه تعطیل هستند و ۷۰ درصد تولیدات داخلی این کارخانجات در حال متوقف شدن است.

لاجوردی بطور نمونه به کارخانه ای با بیش از ۵۵ سال قدمت اشاره کرد که با ظرفیت نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ درصد در حال کار بوده که در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ تاکید کرد: بخش کوچکی از این موضوع و تعطیلی کارخانجات به معضل قاچاق برمی گردد و ریشه اصلی مساله در فساد اداری در گمرکات و واردات بی رویه کالاها با نرخ هایی بسیار پایین تر از تولیدات داخلی است که تاب و توان فعالیت را از داخلی ها گرفته است.
قاچاق و واردات بی رویه، صنف لنت ترمز و کلاچ را زمینگیر کرد
وی همچنین به نرخ بالای سود تسهیلات بانکی (حدود ۲۵ درصد) به عنوان عامل دیگر پرهزینه شدن تولید داخلی اشاره کرد و گفت: این در حالی است که رقبای خارجی این تسهیلات را با نرخ های دو تا سه درصدی دریافت می کنند؛ چک های برگشتی، معوق شدن حقوق پرسنل و کارگران و تعطیل کردن خطوط تولیدی، مشکلاتی است که تقریبا همه روزه فعالان اقتصادی این حوزه با ما در میان می گذارند.

لاجوردی با اشاره به مکاتبه با وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص نرخ تعرفه ها، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تعرفه ها به وضع پیشین بازگشته و بخشی از مشکلات حل شده است.

معرفی تولیدکنندگان لنت ترمز و کلاچ تقلبی به سازمان ملی استاندارد

وی همچنین از معرفی و اطلاع رسانی اجناس تقلبی، قاچاق و زیرپله ای (تولید به صورت مخفیانه با ابزارهای ابتدایی از سوی افراد سودجو) و سازندگان آنها به سازمان ملی استاندارد ایران خبر داد؛ هرچند با هر بار مراجعه با درهای بسته آنها مواجه شده اند و تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است.

این مقام مسئول صنفی اظهار داشت: امروز و با مشکلات موجود، شاهد ناهنجاری در این صنعت و بازار آن هستیم و مصرف کنندگان که اجناس بی نام و نشان و نامرغوب دریافت می کنند، بیشترین ضرر را متحمل می شوند.

وی اضافه کرد: انجمن صنایع تولید لنت، ترمز و کلاچ مکاتبات متعددی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، همچنین سازمان ملی استاندارد و دفتر نمایندگان مجلسی که اجناس تقلبی و بی کیفیت در استان ها یا شهرستان های آنان تولید می شوند، انجام داده و مشکلات موجود را اطلاع رسانی کرده، اما پیگیری ها تاکنون به نتیجه نرسیده است.

لاجوردی هشدار داد: لنت، ترمز و کلاچ کالاهای معمولی نیستند، بلکه «فوق ایمنی» هستند که با جان مردم سر و کار دارند؛ بر این اساس نباید نسبت به این موضوع بی توجهی شود، بلکه با خاطیان باید به شدت برخورد کرد.

وی در خاتمه بیان داشت: چندین سال است که جلسات متعددی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص برگزار کرده و مشکلات را یادآور می شویم، اما تاکنون رسیدگی به این موضوع عملیاتی نشده و فعالان این حوزه خواهان حمایت عملی از تولید هستند.

به گزارش ایرنا، تولید انواع لنت های ترمز کفشکی، دیسکی برای انواع کامیون، تریلر، اتوبوس و مینی بوس، انواع لنت های دیسکی برای اتومبیل های سواری، کامیون و اتوبوس، انواع لنت کلاچ جهت خودروهای سبک و سنگین و انواع لنت های مترو و قطار و انواع لنت های صنعتی توسط اعضای انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ تولید می شود.

کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، عراق و بطور کلی خاور میانه مقاصد عمده صادراتی این تولیدات را تشکیل می دهد و فعالان این عرصه معتقدند در صورت تامین مواد اولیه، امکان رفع نیاز کشور را دارند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.