فیلتر هوا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

فیلتر هوا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

فیلتر هوا نقش بسیار اساسی در سلامت فنی خودرو دارد که باید به صورت مداوم بررسی شوند. این فیلترها دارای چندین نوع هستند که هرکدام ویژگی‌های خاصی دارند.

به گزارش اسب بخار به نقل از خودروکار، معمولا پس از هر ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر فیلتر هوا باید تعویض شودو البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی مقاومت آن‌ها افزایش یافته است و پس از مسافت بیشتری نیاز به تعویض پیدا می‌کنند.

نکته جالب اینجا است که اگر توجهی به تعویض به موقع آن نکنیم، مصرف سوخت تا ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.فیلتر‌های هوا در خودرو دارای تنوع هستند و به هنگام تعویض خودرو باید دقت کرد که کدام یک از آن‌ها برای خودرو مناسب‌تر هستند.

فیلتر هوای کاغذی (سلولزی)

رایج ترین نوع فیلتر هوا است و شرکت‌های خودروساز اکثرا از همین نوع فیلتر هوا برای خودروهای خود استفاده می‌کنند. این فیلترها قابلیت جذب ۸۰ تا ۹۰ درصد ذرات خارجی معلق را دارند، ارزان تر هستند و عمر کوتاه تری هم دارند.

فیلتر هوای اسفنجی

این نوع فیلتر تشکیل شده است از یک فریم فلزی و چند لایه از پلی اورتان روغنی که مواد اضافی را به خودش جذب می‌کند. این نوع فیلتر سابقا تنها در خودروهای سنگین استفاده می‌شد اما امروزه به صورت نانو ساخته می‌شوند و در خودروهای سواری به کار می‌روند. بیشرین کاربرد آن برای خودروهای مسابقه‌ای است.
این فیلتر گران تر از نوع سلولزی است اما برای خودروهای شهری سلولزی ها مناسب تر هستند.

فیلتر هوای کتان

این فیلترها از ۶ لایه پارچه روغنی برای جذب مواد تشکیل شده است. از ویژگی‌های این فیلتر جذب موثرتر مواد و همچنین قال شستشو بودن آن است. فیلتر روغنی باعث بهبود تنفس خودرو و جریان هوا می‌شود و البته قیمت آن هم از دو نوع قبلی، یعنی سلولزی و اسفنجی گران تر است.عمر این فیلترها به طور قابل توجهی از سلولزی و اسفنجی بیشتر است.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.