فاجعه سال 1391 دوباره تکرار می شود؟

گرانی ۱۵ میلیون تومانی خودروهای خارجی طی یک هفته‌
به چند سال قبل برگردید. زمانی که تندر۹۰ فول آپشن قیمتی کمتر از ۱۷ میلیون تومان را در بازار داشت. پژو ۲۰۶ اتوماتیک با قیمتی کمتر از ۲۲ میلیون تومان معامله می شد. مگان بهایی کمتر از ۴۰ میلیون تومان را داشت. احتمالا به سال ۱۳۹۱ می رسید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

حال به خاطر آورید که در اواخر سال ۱۳۹۱ چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد. بله درست است. تندر۹۰ فول آپشن قیمتی حدود ۳۴ میلیون تومان را پیدا کرد. پژو ۲۰۶ اتوماتیک فراتر از ۴۰ میلیون تومان رسید و مگان هم روز به روز گران می شد. این اتفاق برای تنها این سه خودرو بنود. بلکه این اتفاق برای همه خودرو رخ داد. بازار خودرو در نیمه دوم سال ۱۳۹۱ و سال ۹۲ به سمتی حرکت کرد که مگان ۳۰ میلیون تومانی قیمتی نزدیک به ۸۰ میلیون تومان را تجربه کرد. رانا که قرار بود با قیمتی کمتر از ۱۸ میلیون تومان به دست مشتریان ایرانی برسد، در ابتدای سال ۹۲ قیمت ۲۸ میلیون تومانی را به خود اختصاص داد و با بهای ۳۱ میلیون تومان در بازار معامله می شد. پژو پارس صفر کیلومتر کم یاب شد و گاهی قیمت ۳۴ میلیون تومانی برای آن اعلام می شد.
تمام این اتفاق ها زمانی رخ داد که چند صورت مسئله تاثیرگذار به بازار خودرو متحمل شد. موج تحریم های سال ۱۳۹۱ باعث شد تا اکثر خودروسازان و شرکای خودروسازان ایرانی به خاطر حفظ منافع خود در بازار جهانی، بازار ایران را ترک کنند و این اتفاق باعث حذف برخی محصولات تولیدی از خط تولید شد. از طرفی نوسان بازار ارز در نیمه اول سال ۱۳۹۱ و همچنین ادامه دار شدن اثرات آن در بازار، باعث شد تا بهای خودروها رو به افزایش برود. اتفاقات بازار ارز سال های ۹۰ و ۹۱ شباهت زیادی به نوسان های بازار ارز سال ۹۶ و ۹۷ فعلی دارد. از طرفی افزایش قیمت مواد اولیه و رویکرد شورای رقابت در خصوص اجازه افزایش قیمت به خودروسازان، موج دیگری بود که در ادامه این اتفاقات بازار خودرو قبل از سال ۹۱ را برای همگان تکرار ناپذیر کرد.
حال امروز می بینیم که نوسان بازار ارز و میزان رشد بهای دلار و یورو به شکلی بوده که ما را به یاد سال های گذشته می اندازد. از طرفی تشدید تحریم ها از ۹۰ روز دیگر و همچنین برخی حواشی در خصوص اعمال تحریم مستقیم صنعت خودرو طی ماه های آتی می تواند، شباهت دیگری را برای بازار امسال با سال ۹۱ و ۹۲ ایجاد کند. همچنین افزایش چشم گیر مواد اولیه و از آن طرف حرف هایی در خصوص احتمال صدور مجوز افزایش قیمت برای خودروسازان، می تواند تکرار بازار ۱۳۹۱ را در ماه های آتی پدید آورد.
اما در کنار تمام عوامل اصلی احتمالی برای افزایش قیمت دوباره خودروها در بازار ایران، دوباره شاهد هستیم که دلال ها گام نخست را برای این اتفاق بر داشته اند. با این تفاوت که در سال جاری آنچنان هم پا شدن مشتریان را با دلال ها نمی بینیم. یکی از عوامل اصلی دامن زدن به افزایش قیمت خودرو در سال ۱۳۹۱، بازی های کثیف دلال ها و تبعیت مشتریان بازار از آن ها بود. اما امسال به خاطر رکود بازار می توان امیدوار بود که جولان دادن دلالان تا حدی می تواند اثر خاصی در عوامل اصلی افزایش قیمت نداشته باشد.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.