علاقه اروپایی ها، خودروهای استیشن واگن

علاقه اروپایی ها، خودروهای استیشن واگن
اگر به تصاویر خیابان ها و جاده های اروپایی نگاه کنید، بیشتر خودروهای ون یا استیشن واگن را می بینید که تردد دارند و کمتر با خودروی سدان روبه رو می شوید.
در گذشته از خودروهای استیشن زیاد استقبال نمی شد و خیلی ها خرید خودروهای سدان را منطقی تر می دانستند. زیرا طراحی این دسته از خودروها آنچنان جذاب و زیبا نبود و به همین دلیل کمتر مشتری به سمت این خودروها می رفت. ولی با معرفی نسخه های جدید استیشن واگن ها که بر مبنا طراحی روز ساخته شده اند، امروز شاهد هستیم که اروپایی ها و بسیاری مردمان کشورهای در حال توسعه از خودروهای استیشن به جای سدان استقبال کرده اند. چندی پیش که به فرانسه سفر کرده بودیم، با این مسئله در حجم گسترده ای بر خوردیم. از برهی مالکان این سبک خودروها سوالاتی در خصوص انتخابشان کردیم و جواب های جالب و منطقی دریافت کردیم. آن ها می گفتند که هرچقدر فضای بار بیشتر باشد، طبیعی است که کارایی خودرو بالا می رود. با توجه به اینکه خودروهای استیشن جدید از نظر طول و ارتفاع با خودروهای سدان تفاوت آنچنانی ندارند و قیمت گذاری شرکت ها در حد برابر بودن نسخه های مختلف خودروها است، خرید نسخه استیشن برای مشتریان اروپایی جذابتر است. از طرفی بسیاری از کاربردهای یک خودرو شاسی بلند و کراس اوور در نسخه های استیشن واگن دیده می شوند و از طرفی سواری نرم و راحت تری در این خودروها وجود دارد و تکان کراس اوورها در آن ها دیده نمی شود. برخی کمپانی های خودروسازی برای تکمیل کردن استیشن ها و کم کردن فاصله آن ها با خودروهای کراس اوور، سیستم انتقال قدرت به چهار چرخ را در آن ها قرار داده اند.
ولی این ذهنیت هنوز در بازار ایران جاافتاده نیست و بسیاری از مردم نگاه بد و سطح پایینی به خودروهای استیشن واگن دارند. عموم ایرانی ها این سبک خودروها را به عنوان نعشکش و آمبولانس می شناسند و همین ذهنیت باعث می شود تا از خرید این خودروها دوری کنند. در سابقه بازار ایران، پیکان استیشن، پراید استیشن، مزدا۳ هاچبک و ۴۰۵ استیشن به مراتب از سایر خودروهای این سبکی طرفدار بیشتری داشتند. ولی امروز شاهد هستیم که خودروهایی مانند هیوندای i40 SW بازار خوبی در ایران ندارند و هر کسی آن ها را در خیابان می بیند، بیشتر به یاد غسال خانه و مراسم خاک سپاری می افتد. در صورتی که فرهنگ سازی صحیح در خصوص استفاده این خودروها شود، می توانیم شاهد حضور خودروهای جذاب جدیدی باشیم که از نظر کارایی و توانایی در سطح بالایی قرار دارد.
گالری تصاویر:

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

حسین دلاور- روزنامه دنیای خودرو

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.