عضله هایی که لوکس می شود

عضله هایی که لوکس می شود
لکسوس از سال ۱۹۹۰ میلادی سعی بر این داشته تا محصولات تویوتا را به اوج کیفیت برساند و هر چه تمام تر آن را مجلل بسازد…
شرکت لکسوس ژاپن به مناسب ۲۰ سالگی خانواده LX، چهارمین نسل از این خودرو را به بازار جهانی معرفی کرد و برنامه تولید آن را با مدل ۲۰۱۶ اعلام کرد. لکسوس LX همواره جز آن خودروهایی بوده که از غنی تا فقیر مبهوت جذبه و ابهتش می شدند. ماشینی که بر منبا تویوتا لندکروزر ساخته می شود و بدرد آن دسته افراد می خورد که به دنبال چیزی بهتر از لندکروزر هستند.
عضله هایی که لوکس می شود
حضور LX در بازار جهانی به سال ۱۹۹۵ بر می گردد که از اولین آن رونمایی شد. در آن موقع LX450 بر مبنا اتاق J80 تویوتا لندکروزر ساخته شد و گویا همان خودرو با کمی تغییرات بود. اولین اتاق این شاسی بلند ۲ سال بیشتر تولید نشد و با مدل های ۱۹۹۶ و ۹۷ وارد بازار جهانی شد. با رونمایی لندکروزر J100 در سال ۱۹۹۸، لکسوس هم مجبور شد تا رویه تولید خود را از J80 به اتاق جدید لندکروزر تغییر دهد. این سری نسل دوم را LX470 نامگذاری کردند و از همان سال ۹۸ روی خط تولید فرستادند. اولین سری LX470 در سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ تولید شد و برای نسخه های تا سال ۲۰۰۵ تغییرانی را لحاظ کردند و امکاناتی مثل هِد آپ و دوربین دید در شب را به این غول کت و شلواری اضافه شد. فیس لیفت بعدی در سال ۲۰۰۵ صورت گرفت و تا سال ۲۰۰۷ تولید شد. در این تغییر موتور خودرو بهینه و قوی شد. در ظاهر هم امکاناتی مثل چراغ LED به خودرو اضافه شد.
عضله هایی که لوکس می شود
در سال ۲۰۰۷ بود که با رونمایی لندکروزر J200 سریعاً لکسوس LX570 را بر مبنایش رونمایی کرد و شرکت تویوتا- لکسوس هر دو آن ها را را با مدل ۲۰۰۸ به بازار عرضه کرد. این نسل از LX که سومین فرزند از خانواده خود به حساب می آید، با موتورهای ۴.۶، ۴.۷ و ۵.۷ لیتری هشت سیلندر به بازار جهانی عرضه شدند معروف ترین نسل سوم را LX570 با موتور ۵.۷ لیتری تشکیل داده است. در ایران هم اتاق LX را اکثرا با همین نسل و نسخه LX570 می شناسند. البته نسخه LX460 و LX470 در بازارهای خاصی مثل هنگ کنگ به فروش رسید به همه جای دنیا راه پیدا نکرد.
عضله هایی که لوکس می شود
LX570 در کشور ما بیشتر با مدل های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ موجود است و بخاطر ممنوعیت واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی سی به بالا ورود آن با پلاک ملی در مدل های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ ممنوع شده است. این خودرو از یک موتور ۵۶۶۳ سی سی هشت سیلندر خورجینی استفاده می کند که به ۳UR-FE V8 معروف است که با توجه به سفارش های ساخته شده ۳۶۲ یا ۳۸۳ اسب بخار تولید می کند و به حداکثر گشتاور ۵۴۶ نیوتن متر می رسد. این ماشین امکانات فوق العاده ای چه در جاده و چه در بیابان در اختیار راننده و سرنشینان می گذارد. امکاناتی مثل تهوی صندلی ها، مانیتورهای جلو و عقب، تهویه مجزا برای سرنشینان، صندلی های برقی ردیف سوم، رادار فاصله، تنظیم ارتفاع هوشمند و چندگانه و موتور قوی و کم استهلاک باعث شده تا این روزها نسخه کم کارکرد مدل ۲۰۱۳ این ماشین حدود ۹۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد و تقریبا دو برابر قیمت یک لندکروز هم مدل خود باشد.
عضله هایی که لوکس می شود
اما بعد از ۸ سال تویوتا نسل جدید لندکروزر رو در برنامه رونمایی خود داره و این بار لکسوس زودتر تصاویری به طور رسمی از LX570 نسل چهارم منتشر کرد و ظاهر لندکروزر جدید هم عملا لو داد. البته که در این چند وقته عکس های پاپاراتزی ها از لندکروزر جدید همه جوانب این ماشین را به ما نشان داده، ولی تصاویر رسمی از LX جدید خیالمان را در مورد صحت آن تصویر راحت می کند.
LX همچنان ۵۷۰
عضله هایی که لوکس می شود
نسل چهارم LX هم به عدد ۵۷۰ مزین شد تا نمادی از قدرت باشد. موتور ۷/۵ لیتری ۸ سیلندر خورجینی که می تواند ۵۴۶ نیوتن گشتاور با ۳۸۳ اسب بخار قدرت تولید کند. گیربکس این خودرو از نوع ۸ دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی و از پشت فرمان است که طبق برنامه های مختلف می تواند به شکل های گوناگون قدرت را بین چهار چرخ تقسیم کند. این موتور در کنار سیستم های تنظیم ارتفاع، حالت دیفرانسیل و قفل های دیفرانسیل مستقل می تواند خودرویی لوکس را به تیر آخر در آفرود تبدیل کند. سیستم تقسیم نیرو، گشتاور را به صورت ۴۰:۶۰ بین محور جلو و عقب تقسیم می کند.
شرکت لکسوس تا به امروز برای این خودرو رینگ های ۲۰ و ۲۱ اینچی به طور استاندارد معرفی کرده که ۱۰ و ۲۰ پره دارند که از نوع طراحی بسیار زیبا و کم نظیرند. این خودرو به سیستم AVS مجهز است که هر لحظه سیستم تعلیق خودرو را با سطح جاده سازگار و تراز می کند که در نسل قبلی LX هم این سیستم وجود داشت. ولی در نسل چهارم به اوج کمال خود رسیده است. حالت های رانندگی از پیچ لوکسی از پایین سر دنده قابل تغییر است. می توان آن را در حالت ECO، Comfort و Sport قرار داد. جالب این است LX570 به حالت Sport+ هم مجهز است که از باطن تند و سریعش حکایت می کند. در نسخه ۲۰۱۶ با تجهیز خودرو به سیستم نمای پانارومیک، راننده در مانیتور ۱۲.۳ اینچی وسط تمام نماهای اطراف خودرو را می بیند و با خیال راحت تری در ترافیک حرکت می کند. این مانیتور به همراه دو مانیتور بزرگ ردیف عقب فضایی لوکس و خانوادگی را ایجاد کرده و سالن کنفرانسی را به سبک لکسوس راه انداخته. سیستم صوتی و تصویری حرفه ای مارک لووینسون با ۱۹ باند و ۴۵۰ وات قدرت در این ماشین حاکی از کیفیت فوق العاده صدا در این سالن همایش است.
عضله هایی که لوکس می شود
LX570 در بحث ایمنی پیشتاز بوده و با ۱۰ کیسه هوای که شامل ایربگ روبروی راننده و سرنشین، ایربگ زانو راننده و شاگرد، ایربگ جانبی سرنشینان جلو، ایربگ جانبی سرنشینان عقب و پرده ای سرتاسری توانسته ایمنی را در هر نقطه خودرو حفظ کند. تجهیز این SUV به رادار نقطه کور، رادار خطی، نور بالای اتوماتیک، سنسور هشدار خواب آلودگی و سیستم PCS باعث شده که LX570 نسل چهارم به الگویی از ایمنی تجهیز شده است. سیستم PCS باعث می شود که وقتی ماشین به عابر پیاده یا خودروی جلویی بیش از حد نزدیک می شود به طور خودکار ماشین با ترمز کمکی مانع از وقوع سانحه شود.
قصری خصوصی
عضله هایی که لوکس می شود
شکی نیست که LX570 از نظر فنی در یکی از بهترین شرایط ها قرار دارد. با نگاهی اجمالی می توان تشخیص داد که مبنای چیدمان داخلی این خودرو بر اساس خصوصیات قصری مجلل است که کاخ نشینان را به محوطه خود دعون می کند. برای صندلی های جلو سیستم گرمکن و سرد کن گذاشته شده است. ولی تمایز این سیستم با نمونه های مشابه این است که دارای سنسور دما بوده و به طور اتوماتیک دمای صندلی را تنظیم می کند. این صندلی ها دارای تنظیم برقی در جهات مختلف بوده و به حافظه یک پارچه آینه ها و ستون فرمان برای راننده مجهز است. صندلی های عقب هم دارای گرمکن و سرد کن بوده و ردیف سوم آن به صورت برقی باز و بسته می شود که تهویه مستقل برای سه نفری که عقب می نشینند تعبیه شده است. زیر آرنجی ردیف دوم خودرو در کنار تجهیز به دکمه های دمای صندلی، به پنل کنترل تهویه دو گانه برای آن ردیف صندلی هم مجهز است و سرنشینان عقب با ریموت کنترل و ورودی های مختلف می توانند تصاویر و اطلاعات مطلوب خود را در مانیتور ۳/۱۱ اینچی روبه روی خود ببینند. در نسل حاضر LX570 موجود در ایران مانیتور ۷ اینچی برای سرنشینان عقب وجود دارد.
عضله هایی که لوکس می شود
تودوزی خودرو را چرم طبیعی ای شکل داده که ضد چروک بوده و در مدت کارکرد بالا عرق نمی کند و بعد از چند سال مثل روز اول باقی می ماند. سقف این خودرو تنها به یک سانروف مجهز است و از سقف پانارومیک خبری نیست. ولی تمام لایه داخلی سقف و ستون ها را چرم جیر درجه ی یک پوشانده که زیبایی خاصی را به کابین افزوده است.
عضله هایی که لوکس می شود
هنوز قیمت رسمی با تاریخ عرضه مشخص برای این خودرو اعلام نشده است. احتمال آن می رود که لکسوس به احترام تویوتا صبر کند تا نسل جدید خود را معرفی و عرضه کند. ولی چیزی که به طور قطع می توان گفت آن است که با قوانین حاکم بر بازار خودرو کشور ما ورود این خودرو در این شرایط غیر قابل تصور است و در صورتی که قوانین به گذشته برگردد و ورود این خودروها آزاد شود، تصور قیمتی زیر ۱ میلیارد در نمایشگاه های تهران خیالی دور است که کمتر به حقیقت می پیوندد.
محمدمهدی تفضلی- گروه مستند اسب بخار

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.