شرایط خرید خودرو سخت تر می شود

شرایط خرید خودرو سخت تر می شود
هنگامی که می گوییم شرایط خرید خودرو سخت تر می شود، بسیاری فکر می کنند افزایش قیمت خودرو در چند وقت اخیر دلیلی برای دشوار شدن آن باشد، اما این تنها یک سوی قضیه است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

با نوسان های بازار ارز و از سوی دیگر تغییر قوانین عرضه خودرو در کشور که بیش تر شامل خودروهای وارداتی شده است، تاثیرات جانبی ای به وجود آمده که گاهی ریسک خرید خودرو و یا امکان موفق بودن خرید را به چالش می کشد.
امروز اگر به شرایط فروش بیش تر شرکت های واردکننده و مونتاژکننده نگاه کنید، قراردادهای فروش بیش تر به سمت یک سویه بودن رفته و برخی از این قراردادها برای پیش خرید خودروها به صورت میان مدت و بلند مدت، به شکلی است که گاهی در صورت انصراف مشتری از خرید، خسارت مالی را هم برای او در بر دارد. بگذریم از این که امکان تاخیر در تحویل برخی خودروهای وارداتی وجود داشته و همیشه بخشی از نارضایتی های مشتریان به این مسأله بر می گردد. امروز شاهد آن هستیم که گاهی تاخیر در تحویل ها قابل حل توسط شرکت ها نیست و عوامل قانونی و نظارتی، تعهد شرکت ها را از سطح توان آن ها بالا برده است. به همین دلیل می بینیم که به غیر از بحث خودروهای وارداتی، در چند روز گذشته در مورد تحویل برخی خودروهای مونتاژی هم، شرکت های عرضه کننده به شکل یک سویه قرارداد و زمان تحویل خودرو را به نفع خود تغییر داده اند و در این میان نهادهای نظارتی نیز فعالیت خاصی را انجام نمی دهند.
پس از گذر از این اتفاق ها، در چند روز گذشته با وجود حضور برخی خودروها در شرکت های عرضه کننده، فروش آن ها به دلیل نوسان بازار ارز متوقف شده است و حتی اگر مشتری بخواهد تمام این ریسک های خرید را به جان بخرد، امکان رسیدن به خودرو نیز وجود ندارد. اگر بیش تر دقت کنید، متوجه می شوید با آغاز سال جدید، شرکت های تولیدکننده بزرگ هم هنوز شرایط فروش مشخص و ثابتی مثل گذشته را اعلام نمی کنند و بیش تر آن ها خودروها را با موعد تحویل بلند مدت ثبت نام می کنند. بنابراین حتی خودروهای کم تقاضا در سال گذشته، در سال جدید افزایش قیمت نجومی را به دلیل عرضه ناقص تجربه کرده اند و هنگامی که حرف از پیش فروش آن ها می شود، صف دلالان برای خریدشان تشکیل می شود و نارضایتی مشتریان هم هر روز بیش تر از روز قبل می شود.
حاشیه های افزایش نرخ ارز از نگاه دیگر باعث شده مشتریان نتوانند با سرعت افزایش بهای دلار و یورو، سرمایه خرید خود را اضافه کنند و از سویی اگر هم بخواهند برای خرید خودرو به بازار مراجعه کنند با قیمت های غیر واقعی رو به رو می شوند. هنگامی که برای خرید دست نگه می دارند، می بینند که پیش روی شان هر روز قیمت خودروی مورد نظر افزایش پیدا می کند و تهیه آن در بازار سخت تر از گذشته می شود.
به عبارت ساده، برای حرف پایانی باید گفت که امروز هیچ یک از کارشناسان بازار و صنعت خودرو نمی توانند فردای این حوزه را پیش بینی کنند و نسخه ای دقیق را به مردم ارائه دهند. امروز صنعت و بازار خودروی کشور به بیماری ناشناخته ای مبتلا شده که متخصصان آن قادر به درمان اش نیستند و ضرر و تخریب آن در مرحله اول به بدنه بازار، یعنی مشتریان آن وارد می شود.
به راستی امروز باید برای خرید خودرو دست نگه داشت یا این که سریع تر به سراغ تهیه خودروی مورد نظر رفت؟

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.