شادی های عمومی؛ جایی که خودرو ارزش ندارد + گزارش تصویری از شادی های خیابانی

شادی های عمومی؛ جایی که خودرو ارزش ندارد + گزارش تصویری از شادی های خیابانی
در اولین بازی تیم ملی ایران مقابل مراکش، شاهد آن بودیم که در لحظات آخر نتیجه بازی به نفع ایران تمام شد و تیم ملی فوتبال ایران در اولین بازی خود در جام جهانی روسیه ۲۰۱۸، سه امتیاز را به دست آورد. در پی این برد شیرین، مانند همیشه مردم شادی خود را به خیابان آوردند و در کنار هم به جشن و پایکوبی مشغول شدند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

شادی عمومی که به خاطر برد ایران در مقابل مراکش به خیابان های شهرهای مختلف ایران آمده بود، جز معدود گردهمایی هایی بود که خودرو نقش بسیار زیادی در آن داشت. اما این خودرو نبود که به این خوشحالی ها رنگ و بو می داد. این بار می دیدیم که افراد مختلف با هر خودرویی در کنار هم بودند و مهم نبود که چه خودرویی دارند. مهم نبود که خودرو شما میلیاردی است و یا با خودرویی قدیمی و ارزان به این شادی آمده اید. مهم این بود که در کنار هم خوشحال باشید و فارغ از وضع اقتصادی افراد، زیبایی لبخندها ارزش اصلی را به این جشن ملی می داد.


امشب، لحظه های به یاد ماندنی را در ذهن هم وطنان ایرانی نقش بست. اگر ناراحت هم بودی، این شور و اشتیاق حداقل کوچکترین لبخند را به لبت می آورد. اگر پلیس هم بودی و مجبور باشی که امشب نظم خیابان ها را حفظ کنی، باید به میان شادی مردم بیایی و خود با روحیه خوب در این جشن حاضر باشی. اگر کاسب یکی از خیابان های پرتردد باشی و در این وضع نه چندان خوب اقتصادی، هر روز چرتکه ات اوضاع خوبی را به تو نگوید، باز هم به خاطر این برد شیرین، جعبه نقل و نبات را به به کنار خیابان می آوری و اینگونه خود را در این شادی سهیم می کنی. اگر حتی پولت نمی رسد که خودرویی بخری و یا می بینی وضعیت بد بازار خودرو باعث شده تا به خودرو مورد علاقه ات نرسی، با پای پیاده به این گرهمایی ملی می آیی و در میان خودروها با لبخندت، شور و اشتیاق امشب را بیشتر می کنی. اگر در روز تعطیل و شب عید و شادی، مجبور هستی که کار کنی تا نان حلال را برسر سفره ببری و پشت وانت خسته و خواب آلود نشسته باشی، باید در این شادی سهیم باشی و این هیاهوی توست که نقطه جذاب این جشن است.

آری؛ اولین برد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸، جایی است که شادی خودمانی را پدید می آورد و بار دیگر در هر شرایطی ما را کنار هم خوشحال نشان می دهد. این جشن که با بوق خودروها همراه است، هیچ ارزشی را به خودرو تو نمی دهد. مهم این است که چگونه می توانی با ریتم بوق ماشین خود خنده و قهقه را به هم وطنت هدیه دهی. مهم این است که با خنده و افتخار از زیر پرچم سه رنگی رد می شوی که عابرین پیاده پیش روی خودرو تو گرفته اند.


یکی از نکات جالب امشب این بود که افزایش فرهنگ ترافیکی مردم به وضوح دیده می شد. با اینکه جشن های خیابانی همیشه باعث افزایش ترافیک و راه بندان می شوند و از این رو، نگاه منتقدین را به این شادی را می کشاند، اما شاهد بودیم که در خیابان های قیطریه، اندرزگو، بلوار صبا، فرمانیه و… اگر صدای آژیر آمبولانسی شنیده می شد، به سرعت با هر زحمتی مردم راه را برای خودرو امدادی باز می کردند و گاهی حتی در کمتر از ۱۰ ثانیه با دنده عقب رفتن، مسیر را برای آمبولانس هموار می ساختند. امید است که در تمام این شادی های خیابانی، فردی در این ترافیک های گرفتار نشود و با افزایش فرهنگ عمومی جامعه، همیشه احترام به حقوق شهروندی از جانب هم وطنان رعایت شود.

گروه مستند اسب بخار
عکس ها:علیرضا پاداش – سامان امانی نژاد ماسوله اصل واقعی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.