سیر تکاملی و جالب سوییچ خودرو

سیر تکاملی و جالب سوییچ خودرو
تا به حال بارها آنها را گم کرده و پیدا کرده‌اید. بله، سوییچ خودرو تکامل پیدا کرد و در این راستا کارایی بیشتری پیدا کرد و شاید به زودی منسوخ شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

این هم چند مورد از سوییچ‌های اتومبیل در طول تاریخ:
سیر تکاملی و جالب سوییچ خودرو

کرایسلر ۱۹۴۹ :
وقتی اولین کلید برای راه‌اندازی موتور خودرو در اوایل قرن بیستم به بازار آمد، نیازمند فشار دکمه‌ای برای درگیر کردن استارتر بود.در سال ۱۹۴۹ کرایسلر کلید مدرنی را معرفی کرد که بدون نیاز به فشار دکمه‌ای و فقط با چرخش کلید، موتور خودرو را روشن میکرد.

فورد ۱۹۶۵ :
فورد کلید دو روی خود را به بازار عرضه کرد که حتی امروزه هم در خیلی از خودروها استفاده می‌شود. برخلاف کلیدهای یک رو که فقط به یک شکل وارد شیار استارت می‌شدند این کلید از هر دو طرف قادر به ورود به شیار استارت بود.

شورولت کوروت ۱۹۸۶ :
برای سخت‌تر کردن دزدی کوروت، شورولت سیستم کد داری را برای کلید خودرو طراحی کرد که این کد منحصر به فرد برای استارت خودرو الزامی بود. بعدها این سیستم در تمامی خودروهای دهه ۹۰ جنرال‌موتورز به‌کار گرفته شد.

کادیلاک آلانته ۱۹۸۷ :
در سال ۸۳ اتحاد AMC/Renault اولین نمونه‌های کلیدهای باز و بسته کردن از راه دور نسب شده توسط کارخانه را ارائه دادند اما ما این مدل را پیدا نکردیم پس به سراغ جایگزین برای آن گشته و آلانته را پیدا کردیم.

جاگوار ۱۹۹۰ :
اسمش کلید Tibbe بود، یک میله‌ی کشیده با سری بیضی‌شکل که قبل از جگوار برای نخستین‌بار در ۱۹۸۹ Merkur Scorpio مورد استفاده قرارگرفت.پس از آن در مدلهای فورد استفاده می‌شد و قبل از اینکه برای همیشه ناپدید شود برای آخرین‌بار در مدل ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ Ford Transit Connect مورد استفاده قرارگرفت.

لکسوس ۱۹۹۰ :
یکی از اولین موارد برش لیزری در کلید یک خودرو مربوط به LS400 بود.این طراحی لایه جدید امنیتی محسوب می‌شد زیرا کپی کردن آن بسیار مشکل بود.

مرسدس بنز ۱۹۹۰ :
مدل SL دهه ۹۰ کلیدی را معرفی کرد که در‌ یک قاب مخفی شده و بیرون می‌آمد.این طراحی بعدها به صورت گسترده‌ای توسط فولکس واگن کپی شد.

شورولت کوروت ۱۹۹۳ :
جنرال‌موتورز سیستم کلید مجاورتی را با کوروت C4 مدل ۹۳ معرفی کرد اما بر خلاف کلیدهای مجاورتی فعلی این کلید قادر به روشن کردن خودرو نبود و شما باید همچنان با سوییچ خودرو را روشن می‌کردید.اما به راحتی با تشخیص کلید، قادر به باز و بسته کردن درها بود.

مرسدس بنز ۲۰۰۳ :
اولین کلید مجاورتی کاملاً کاربردی توسط مرسدس در سال ۲۰۰۳ عرضه شد که مانند یک کارت اعتباری در کیف پول قرار می‌گرفت اما عمرش کوتاه بود و یک سال بعد مرسدس آن را تغییر داد چون به اندازه کافی مقاوم نبود.

شورولت مالیبو ۲۰۰۴ :
استارت از راه دور سال‌هاست در دسترس تمام خودروهای سراسر دنیا قرار دارد اما جنرال‌موتورز اولین کمپانی بود که این سیستم را مستقیماً از کارخانه به مشتریان ارائه کرد و برای همیشه راه گرم و‌ سرد کردن موتور خودروهایمان را تغییر داد.

بی ام و ۲۰۱۶ :
کلید مدرن بی ام و برای اولین بار برای سری هفت ارائه شد که در واقع با صفحه نمایشی از جنس ال سی دی تقلیدی از گوشی هوشمند بود.از ۱۰۰۰ فیت دورتر این کلید قادر به باز و بسته کردن درب ها، تنظیم سیستم تهویه مطبوع و باز کردن صندوق عقب است.این کلید قادر به پارک کردن خودرو بدون سرنشین است.صفحه نمایش قادر به نمایش چراغهای روشن، میزان سوخت، باز و بسته بودن درب ها و سرویس بعدی خودرو می‌باشد. درضمن قابلیت شارژ با micro-USB و یا بیسیم در کنسول میانی خودرو را دارا می‌باشد.

تسلا ۲۰۱۸ :
شاید هرگز تسلا Model 3 خود را دریافت نکنید اما ممکن است کلیدش را داشته باشید.
برنامه‌ی موبایل تسلا کاری کرد که کلید بی ام و منسوخ و بیهوده مثل Google Glass به نظر برسد.با کاربرد Bluetooth با انرژی ناچیز این برنامه همواره در پس زمینه موبایل شما فعال خواهد بود و کلید مجاورتی را شبیه‌سازی خواهد کرد و اگر احیانا شارژ موبایلتان تمام شود، کلیدی شبیه به کارت اعتباری به‌ کمک شما خواهد آمد.

گروه مستند اسب بخار
سیاوش مرادی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.