سوبارو، خاصی که موفق نشد

سوبارو، خاصی که موفق نشد
سوبارو را می توان یک برند ژاپنی دانست که این روزها در بازار جهانی به خاطر معرفی برخی فناوری های خودرویی توانسته فروش خوبی را داشته باشد.
روزی که شرکت سیف خودرو، به عنوان عرضه کننده محصولات سوبارو در ایران شناخته شد، برنامه های ویژه ای را از این شرکت نوپا شاهد بودیم. در مراسم افتتاحیه این شرکت، محصولات مختلفی از سوبارو در ایران حضور داشتند وبرای اولین بار بود که سبد به نسبت کاملی از خودروهای یک برند در ایران معرفی می شد. ولی با گذشت چند ماه از آن مراسم، حتی خبری از نمایندگی فعالی از سیف خودرو شنیده نمی شد. شرکت که کار خود را با قدرت آغاز کرده بود، هنوز نتوانسته بود فضایی ثابت برای نمایش دادن محصولات خود داشته باشد. با گذشت چند ماه و عرضه سوباروهای لگاسی آن هم با مدل ۲۰۰۹ در بازار، کمی شک و شبهه در مورد فعالیت این شرکت مطرح شد که چرا باید یک برند تازه وارد در ایران، خودروهای مانده در انبار را به بازار بفرستد. بعد از آن سوبارو فارستر و لگاسی جدید به خیابان ها آمدند، ولی به حضورشان به شکلی بود که بعد از چند سال، هنوز خیلی ها این خودروها را در ایران نمی شناسند. دلیل آن هم نبود نمایندگی های فعال گسترده و فروش بالای محصولات این برند ژاپنی در ایران است. خدمات پس از فروش این شرکت هم گسترده نبوده و در طبیعی است که جایگاهی در بین برندهای مطرح دیگر ندارد. زیرا نداشتن خدمات پس از فروش مترکز در سایر استان ها امروزه ضعف به حساب می آید و همین امر باعث می شود تا مشتریان این دسته از خودروها، کمتر به سراغ سوبارو بروند.
مسئله دیگر که سوبارو را از رقبا عقب می اندازد، نحوه فروش محصولات آن در ایران است. در قدم اول قیمت محصولات سوبارو در ایران بالا تعیین شده و با امکانات کمتر، قیمتی بیشتر را نسبت به رقبا دارند. در قدم بعدی فروش این خودروها به صورت مدت دار است و گاهی تا ۹۰ روزکاری زمان تحویل آن ها اعلام می شود که برای بازار امروز ایران بدون صرفه تلقی می شود. از طرفی فروش برخی مدل ها با مدل ۲۰۱۵ نشان می دهد که سیف خودرو بعد چند سال فعالیت، هنوز نتواسته محصولات خود را با مدل سال در بازار ایران به فروش برساند. نبود برخی مدل ها و سبد محصولات خلوت یکی دیگر از ضعف های فروش این شرکت محسوب می شود. روزی قرار بود که نسخه های سدان و کوپه ای چون BRZ هم در سبد محصولات سیف خودرو قرار داشته باشند. ولی شاهد هستیم که بعد از چند سال فعالیت، به غیر از لگاسی های ۲۰۰۹ و سری جدید، فارستر و XV فعالیت سیف خودرو به عنوان عرضه کننده محصولات برند سوبارو در ایران دست آورد دیگری نداشته است. طبق مدارک مندرج در سایت این شرکت، سوبارو در ایران تنها یک مرکز خدمات پس از فروش دارد و در کنار آن نمایشگاه آن قرار دارد. همین آمار نشان می دهد که چرا امروز سوبارو در بازار ایران ناشخته است و خیلی ها برای خرید خودرو از شرکت رقبتی ندارند.
حسین دلاور- روزنامه دنیای خودرو

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.