سه چالش عمده تولید خودروهای الکتریکی در ایران

سه چالش عمده تولید خودروهای الکتریکی در ایران
قیمت خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای مشابه بنزینی بسیار بالاست و این امر مسلما عدم استقبال مشتریان را به دنبال خواهد داشت
به گزارش اخبار خودرو ، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در دو سال گذشته در صنعت خودروی جهان مطرح بوده، سمت‌گیری جدید شرکت‌های معتبر به سوی تولید خودرو‌های برقی است، در حالی که خودروسازان ایرانی کاملا از این قافله عقب مانده‌اند و به‌طور‌کلی زیرساخت‌های خودروهای الکتریکی نیز به‌هیچ‌عنوان آماده نیست.
بر اساس این گزارش اگر بخواهیم روند تولید خودرو‌های الکتریکی را در کشور بررسی کنیم، خواهیم دید تولید اینگونه خودروها در ایران با دو چالش عمده و اساسی روبه‌رو است.
اولین چالش مربوط به فن‌آوری و دانش تولید این خودرو است و درحال‌حاضر این تکنولوژی در کشور وجود ندارد و اگر خودروسازی بخواهد در این زمینه ورود کند، باید به‌وسیله سرمایه‌گذاری با طرف خارجی اقدام به تولید کرده که قطعا این موضوع الزامات و تمهیدات بسیار زیادی را می‌طلبد و باتوجه به ساختار فعلی صنعت خودروی کشور به‌نظر می‌رسد، این موضوع با اما و اگرهای بسیاری روبه‌رو خواهد بود.
از سوی دیگر زیرساخت‌های تولید این خودروها باید در کشور ایجاد شود که این موضوع زمان‌بر است و به‌همین‌دلیل خودروسازان عمومی به‌خصوص در کلان‌شهرها باشد.
با توجه به قیمت بالای خودروهای برقی بسیاری از مشتریان باتوجه به وضع درآمدی خود توان خرید چنین محصولاتی را ندارند. به‌نظر می‌رسد این موضوع خود بزرگ‌ترین چالش صنعت خودروی کشور در صورت تولید خودرو های الکتریک خواهد بود. به‌همین دلیل تنها راه این است که با توجه به مزایای استفاده از این خودرو‌ها از سوی دولت حمایت‌های ویژه‌ای انجام شود.
سومین چالش استفاده خودرو‌های الکتریکی در ایران، جایگاه شارژ باتری این خودرو هاست که در صورت تولید انبوه آن‌ها بودن‌شک باید جایگاه‌های متعددی برای این امر درنظر گرفته شود که این موضوع خود نیاز به زیرساخت‌های بسیاری دارد.
برخی کارشناسان معتقدند درصورتی‌که خودروهای برقی در کشور فراگیر شوند، باید استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر برای تولید برق در دستور کار وزارت نیرو قرار بگیرد، چراکه اگر برای تولید برق از انرژی‌های فسیلی استفاده شود، هرچند از آلودگی شهرها کاسته خواهد شد اما عملا آلودگی در نیروگاه‌ها و حومه شهرها افزایش خواهد یافت و در‌مجموع آلودگی در مقیاس کلان کاهش نمی‌یابد.
بنابراین باید در کنار توسعه خودروهای برقی، تولید برق از منابع تجدیدپذیر نیز دیده شود تا درمجموع آلایندگی در کشور کاهش یابد. در این صورت آینده روشنی در حوزه خودروهای برقی در کشور خواهیم داشت.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.