سایپا به تولید سراتو دو نسل قبل ادامه می دهد؟

سراتو نسل جدید رسما رونمایی شد
کیا سراتو نسل جدید به تازگی در نمایشگاه خودرو دیترویت رونمایی شده و قرار است که با مدل ۲۰۱۹ به بازار جهانی عرضه شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

این خودرو در بازار برخی بازارها به اسم کیا فورته شناخته می شود و طبق مراسم رونمایی کیا از این محصول، گویا قرار است که عرضه اولیه این سدان کره ای در بازار آمریکا آغاز شود. ولی طبق سیاست کلی کیا، به احتمال زیاد با اختلاف حدود سه ماه، کیا سراتو نسل جدید عرضه جهانی خود را آغاز می کند. نکته جالب برای ما ایرانیان و مسئله ای عادی و رایج برای مشتریان بازار جهانی این است که کیا مانند هر خودروساز به نام دیگری قیمت نسل جدید سراتو را آنچنان افزایش نداده و از نگاه کارشناسان ثابت مانده است.
حال سوال اینجاست که کمپانی کیا قیمت نسل جدید سراتو را آنچنان گران نکرده است و شرکت سایپا در این مدت بارها قیمت سراتو دو نسل قبل را در کشور افزایش داده است. البته که نمی توان تمام ماجرای گرانی سراتو را در برگردن سایپا انداخت، زیرا بهای ارز در یک سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و بدیهی است که قطعات اصلی این خودرو CKD با بهای تمام شده بیشتری به سایپا می آید. ولی هنوز این صورت مسئله مطرح است که چرا سایپا همچنان تمایل به افزایش قیمت خودرویی دارد که تولیدش سالهاست در بازار جهانی متوقف شده و وقتی قیمت جدید اعلام می شود، به تکنیک های خبری از افزایش قیمت خودرو جلوگیری می شود و همیشه منت مدیرعامل جدید سایپا بر سر مردم باقی می ماند؟!
دو سال پیش، یکی از مدیران سابق سایپا که دیگر در این شرکت کار نمی کند، در مصاحبه ای گفت که کیا سراتو نسل قدیم به جای غرامت دوران تحریم به سایپا واگذار شده است و طبق گفته این مدیر پیشین، گروه سایپا تعداد مشخصی از این خودرو را می تواند برای جبران خسارت تولید کند.
حال که در این سال ها بیش از ۴۰ هزار دستگاه کیا سراتو قدیمی به از جانب سایپا به بازار عرضه شده است، آیا مدیران سایپا برنامه ندارند تا پس از جبران خسارت، خودرویی جدید را به بازار ایران با نشان کیا معرفی کنند؟
ماه های پیش اعلام می شد که در صورت عقد قرارداد جدید میان سایپا و کیا موتورز، سراتو جدید به خط تولید این شرکت می آید. حال این قرارداد به قدری پیچیده شده است که کیا سراتو نسل عوض کرده و مشخص نیست که سایپا تا چه زمانی می خواهد خودرو سال ۲۰۱۰ را در سال های آتی تولید کند.
وقتی به روند فعالیت کیا- هیوندای در بازار جهانی دقت می کنید، هیچکدام از این دو خودروساز کره، محصول قدیمی را به خط تولیدهای خود نمی فرستند و اجازه مونتاژ را صادر نمی کنند. حتی کمپانی هیوندای در همکاری مشترک با کرمان موتور، همیشه خودروهای به روز را در این خط تولید می کند که در تمام بازار جهانی هم عرضه می شوند. با توجه به این صحبت ها، به نظر می رسد تنها خواسته طرف ایرانی است که کیا همچنان محصول قدیمی را در بازار ایران عرضه کند، وگرنه سبک فعالیت این کمپانی مطرح صنعت خودرو کره جنوبی نشان می دهد که آنچنان تمایلی به این کار ندارد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.