سایه تصمیمات مربوط به برجام بر قراردادهای خارجی

سایه تصمیمات برجامی بر قراردادهای خارجی

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

در شرایطی بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو بازگشت تحریم‌ها را به معنی خروج دوباره سرمایه‌گذاران خارجی از این صنعت تلقی می‌کنند که روز گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد خروج آمریکا از برجام تاثیری در قراردادهای خودرویی ایران ندارد.

به گزارش دنیای اقتصاد،پس از توافق هسته‌ای و امضای برجام برخی از شرکای قدیمی صنعت خودرو و همچنین شرکت‌های قدر خودروساز برای حضور در ایران اعلام آمادگی کردند. در این بین شرکت‌های فرانسوی نسبت به دیگر تولیدکنندگان جهانی برای فعالیت دوباره در ایران اشتیاق بیشتری نشان دادند، حال آنکه این بار مسوولان صنعتی کشور با شرط و شروط‌های جدید خواستار حضور متفاوت دو شرکت فرانسوی در ایران بودند.

در حال حاضر ایران‌خودرو و پژو با تاسیس شرکت ایکاپ همکاری جدیدی برای تولید خودروهای روز پژو شکل دادند حال آنکه رنو نیز با شراکت ایدرو و یک شرکت خصوصی دیگر حضور مستقل خود را اعلام کرده است. در کنار این دو شرکت فرانسوی خودروسازان مطرح دیگری همچون بنز، فولکس واگن، سیتروئن، ولوو و اسکانیا نیز برای حضور در ایران اعلام آمادگی کردند، هر چند که با برخی از این شرکت‌ها هنوز قرارداد قطعی امضا نشده است.

به این ترتیب پس از برجام امیدهای تازه‌ای برای ارتقای صنعت خودرو و همچنین جبران عقب‌ماندگی‌های این صنعت به‌وجود آمد حال آنکه روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا و تهدیدات وی نسبت به خروج از برجام، برخی از خودروسازان علاقه‌مند به حضور در ایران را ناامید کرد؛ به‌طوری‌که بعضی از این شرکت‌ها از نیمه راه بازگشتند و برخی دیگر هنوز مشغول مذاکره با طرف‌های ایرانی هستند.

در هر صورت آنچه در شرایط فعلی بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو و همچنین شرکای خارجی آنها را نگران کرده است، الزام مجدد آمریکا نسبت به کوچ دوباره خودروسازان خارجی از صنعت خودروی ایران است. در این بین اما محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که خروج آمریکا از برجام تاثیری بر قراردادهای خودرویی ایران ندارد. وی که دیروز با «ایرنا» گفت‌وگو کرده، اظهار کرده که در قراردادهای منعقد شده خودرویی با شرکت‌های خارجی، بندی با صراحت مشخص کرده که هیچ تحریم یا محدودیت جدیدی نمی‌تواند در همکاری‌های دوجانبه تاثیر داشته باشد. صالحی‌نیا در ادامه تاکید کرده که همکاری خودرویی شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی از جمله پژو و رنو همچنان پابرجاست و ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه اکنون برخی خودروسازان داخلی با خودروسازان خارجی در حال مذاکره‌اند، گفت: تاثیر خروج احتمالی آمریکا از برجام در این همکاری‌ها، به چگونگی بیرون رفتن ترامپ از این توافق بستگی دارد.معاون وزیر صنعت اضافه کرده است که جسته و گریخته مشاهده می‌کنیم برخی از کشورها اعلام می‌کنند که در صورت خروج آمریکا از برجام، همکاری خود را با ایران ادامه می‌دهند؛ بنابراین در مورد همکاری‌های آتی خودرویی، باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه شرایطی ایجاد می‌شود. این گزارش در شرایطی منتشر می‌شود که پیش از این قرار بود دونالد ترامپ ۲۲ اردیبهشت‌ماه درباره ادامه برجام یا خروج از آن تصمیم بگیرد حال آنکه شب گذشته تصمیم خود را در این زمینه علنی کرد. به این ترتیب باید دید که پس از تصمیم ترامپ در مورد برجام قراردادهای خودرویی چه وضعیتی پیدا خواهند کرد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.