سانتافه یا ایکس تریل؟

سانتافه یا ایکس تریل؟
سال ۲۰۱۲ بود که هیوندای نسل سوم از سانتافه را به بازار معرفی کرد. این خودرو به خوبی مورد استقبال قرار گرفت و موفقیت قابل توجهی برای این شرکت رقم زد.
در سال ۲۰۱۶ چهره این خودرو با کمی تغییرات فیس لیفت شد. و سانتافه مورد استقبال مشتریان بازار خودرو قرار گرفت به طوری که در کشور خودمان سالانه حدود ۲۰ هزار دستگاه از این خودرو به فروش می رسد. اما رقیب ژاپنی خودروساز از پا ننشستند و آن‌ها نیز خودروهایی قوی روانه بازار کرده‌اند. نیسان نسل جدید ایکس‌تریل را روانه بازار کرد که به سرعت به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای این شرکت تبدیل شد.
طراحی ظاهری
هر دو خودرو از طراحی بسیار مناسبی برخوردارند و طراحان قدرتمند دو شرکت هیوندای و نیسان، راه را بر هر نقدی بسته‌اند. هر دو خودرو به خوبی بیان‌کننده زبان طراحی و نشانه‌های منحصر به فرد طراحی شرکت خود هستند.
هیوندای سانتافه با فرم چراغ‌ها و جلوپنجره و ایکس‌تریل با جلوپنجره V شکل به سبک طراحی شرکت خود ادای احترام می‌کنند. به نظر می‌رسد انتخاب جلوپنجره بسیار بزرگ برای سانتافه توانسته جثه خودرو را کمی بزرگ‌تر از آنچه هست نشان دهد. ایکس‌تریل جلوپنجره ظریف‌تری دارد و خودرو در مجموع چابک‌تر دیده می‌شود.هر دو خودرو از خطوط طراحی خوبی برخوردارند که باعث شده عضلانی تر به نظر برسند.
سانتافه یا ایکس تریل؟
اما نیسان ایکس‌تریل دو برگ برنده اصلی در اختیار دارد؛ پیش از هرچیز، این خودرو در کارخانجات نیسان در خود ژاپن تولید و مستقیم به ایران وارد می‌شود و میراثی از کیفیت ژاپنی و خوش‌نامی نیسان در ایران را با خود دارد. همچنین ایکس‌تریل جدیدتر از سانتافه است و فناوری‌های منحصر به فرد آن به خوبی نشاندهنده این جدیدتر بودن است.
سانتافه یا ایکس تریل؟
هر دو خودرو از نظر پیشرانه عملکرد مناسبی دارند . نیسان ایکس تریل از موتور ۲٫۵ لیتری ۱۷۱ اسب بخاربهره می برد . این خودرو به گیربکس ایکس ترونیک مجهز است و قدرت را با توجه به تنظیمات و تشخیص شرایط بین چرخ های جلو و عقب انتقال می دهد. مصرف سوخت ترکیبی ایکس تریل ۸٫۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است و به خاطر جعبه دنده ایکس ترونیک، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۹ ثانیه ثبت می کند.
سانتافه موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری دارد که در نسخه GDI با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۴۱ نیوتن‌متر به خوبی از پس جثه خود بر می‌آید. اما تفاوت اصلی این دو خودرو در زمینه مصرف سوخت است. مصرف سوخت سانتافه در سیکل ترکیبی ۱۰.۲ می باشد.
سانتافه یا ایکس تریل؟
چنین تفاوت چشمگیری در مصرف سوخت، نمی‌تواند تفاوت اندک در قدرت موتور این خودرو را توجیه کند. برای کسانی که دغدغه مصرف سوخت دارند، این نکته بسیار حائز اهمیت است.
دلیل این تفاوت نیز بسیار مهم است. نیسان از پیشتازی خود در فناوری جعبه‌دنده‌های ضریب پیوسته به خوبی بهره برده و ایکس‌تریل را با جعبه دنده ضریب پیوسته (CVT) عرضه کرده که می‌تواند به طور پیوسته دور موتور را روی بهینه‌ترین حالت ممکن نگاه دارد و در نتیجه مصرف سوخت به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.
هیوندای هنوز در زمینه نسل جدید جعبه‌دنده‌ها پیشرفت چشمگیری نداشته و سانتافه نیز با جعبه‌دنده اتوماتیک ۶ دنده عرضه می‌شود. طبیعی است که از نظر نرمی و شتاب‌گیری بدون ضربه، گیربکس ضریب پیوسته ایکس‌تریل عملکرد بسیار بهتری دارد اما بسیاری از ماشین بازها به دلیل نبودن تعویض دنده در گیربکس های CVT از آنها استقبال نمی کنند و گیربکس های با ضریب پیوسته را مثل نیسان تی ینا می دانند اما این فناوری به روز شده و نسخه ایکس ترونیک که در ایکس تریل و رنو کلئوس جدید نصب شده اند بسیار بهینه تر و جذاب تر است.
هر دو خودرو امکانات رفاهی بسیار خوبی در اختیار خریداران می‌گذارند و نقاط قوت قابل توجهی در این زمینه دارند. سانتافه با رینگ‌های ۱۹ اینچی، گرم‌کن صندلی‌های عقب و سیستم کمکی پارک، خود را از ایکس‌تریل متمایز می‌کند. ایکس‌تریل نیز در مقابل با دست پر آمده و دوربین دید اطراف ۳۶۰ درجه، سیستم‌های کنترل شاسی، سیستم کنترل لغزش دیفرانسیل و سیستم اخطار خروج از خط را به عنوان برگ برنده در اختیار دارد. تنها تفاوت چشمگیر این دو کراس اوور در تعداد صندلی ها است که سانتافه با استفاده از ۷ صندلی جذابیت بالاتری دارد.
هر دو خودرو در نسخه فول آپشن از امکانات بسیار بالایی برخوردارند و از نظر ایمنی تمام موارد را اجرا کردند و سیستم های پیشگیری از تصادف دا به خوبی استفاده کردند.
اما در هنگام خرید سانتافه در بازار ایران باید دقت داشته باشید که این خودرو از کدام مجرا وارد بازار ایران شده و دقیقا چه امکاناتی روی آن نصب شده است. به علت اقبال عمومی نسبت به این خودرو، هر ساله تعداد زیادی از این خودرو به صورت غیررسمی به کشور وارد می‌شود که امکاناتی نظیر کیسه ‌هوای جانبی یا سیستم کمکی پارک روی آنها موجود نیست. بنابراین پیش از خرید سانتافه حتما تمام امکانات موجود روی آن را آزمایش کنید. اما ایکس‌تریل تنها توسط نماینده رسمی یعنی شرکت جهان نوین آریا وارد شده و تنها در رده تجهیزاتی فول ارائه می‌شود. در نتیجه تمام امکانات به صورت فابریک روی خودرو موجود هستند.
انتخاب میان سانتافه و ایکس تریل سخت است و بستگی به سلیقه شما دارد که خطوط طراحی داخلی و خارجی کدام بیشتر به دل شما می شیند . آنچه که حس می شود آن است که جذابیت داخل سانتافه بالاتر از ایکس تریل است اما کیفیت اجزا داخلی سانتافه به مراتب پایین تر از ایکس تریل است.
گروه مستند اسب بخار

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.