رو در رو با کارلوس تاوارس مدیرعامل گروه خودروسازی PSA

رو در رو با کارلوس تاوارس مدیرعامل گروه خودروسازی PSA

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

تاوارس در نشست خبری که توسط نشریه اتوماتیو نیوز برگزار شده بود بیان کرد گروه خودروسازی PSA تا سال ۲۰۲۵ با ۵برند زیرمجموعه خود یعنی پژو، سیتروئن، DS، اپل و واکسهال، ۴۰مدل الکتریکی را در سراسر جهان عرضه خواهد کرد.

کارلوس تاوارس مدیرعامل گروه خودروسازی PSA در کنفرانسی مطبوعاتی که در حاشیه نمایشگاه خودروی دیترویت برگزار شد، اعلام کرد این ابرخودروساز فرانسوی قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ با ارائه گزینه الکتریکی برای تمام خودروهای سواری و وانت‌هایش، به جمع سایر خودروسازانی بپیوندد که نسبت‌به الکتریکی‌سازی رانشگر‌های تمام یا بخشی از محصولات‌شان درجهت کاهش آلاینده‌ها متعهد شده‌اند.

به گزارش اخبار خودرو تاوارس در نشست خبری که توسط نشریه اتوماتیو نیوز برگزار شده بود بیان کرد گروه خودروسازی PSA تا سال ۲۰۲۵ با ۵برند زیرمجموعه خود یعنی پژو، سیتروئن، DS، اپل و واکسهال، ۴۰مدل الکتریکی را در سراسر جهان عرضه خواهد کرد.

پیش به‌سوی الکتریکی‌سازی

کارلوس تاوارس در این نشست خبری گفت: «ما می‌خواهیم کارآمدترین خودروسازان باشیم نه بزرگ‌ترین آن‌ها» پیش از این نیز گروه خودروسازی PSA اعلام کرده بود قصد دارد تا سال ۲۰۲۳، ۸۶درصد از مدل‌های مربوط‌به برندهای اصلی و تا سال ۲۰۲۴ صددرصد محصولات برند اوپل را به‌صورت الکتریکی به بازار عرضه کند. این روزها علاوه‌بر گروه خودروسازی PSA، سایر خودروسازان و اکثر تحلیل‌گران از الکتریکی‌سازی پیشرانه‌ها صحبت می‌کنند و منظور آن‌ها انواع مختلفی از پیشرانه‌ها است که شامل پیشرانه‌های تمام‌الکتریکی مانند نمونه‌های موجود در نیسان لیف، تسلا مدل S و شورولت بولت؛ پیشرانه‌های پلاگین هیبرید و هیبرید‌های بنزینی-الکتریکی مانند نمونه مورداستفاده در تویوتا پریوس و همچنین هیبریدهای به‌اصطلاح ۴۸ولتی می‌شود که در خودروی رنو سنیک شاهد آن بودیم.

۱۲۴ مدل جدید

به گفته آقای تاوارس، گروه خودروسازی PSA که درحال تدارک و آماده‌سازی شرایط برای بازگشت به ایالات متحده است، ظرف ۶سال آینده ۱۲۴مدل جدید را در ۶ناحیه مختلف جهان رونمایی خواهد کرد.

او از ارائه جزئیات درباره تصمیم PSA برای عرضه برندهای خود در بازار ایالات متحده خودداری کرد اما به این نکته اشاره کرد که بسیاری از مدل‌های آتی اوپل جوری مهندسی خواهند شد که با استانداردها و قوانین موجود در ایالات متحده مطابقت داشته باشند.

گروه خودروسازی PSA سال ۲۰۱۷ برندهای اوپل و واکسهال را از جنرال‌موتورز آمریکا خریداری کرد. تاوارس به خبرنگاران گفت نخستین خودرویی که برای بازار آمریکا عرضه می‌شود در اروپا توسط تیمی از مهندسان آمریکایی ساخته شده است.

اما او تصریح کرد که PSA قصد ورود مرحله به مرحله به بازار آمریکا را دارد و ابتدا پیش‌فروش عرضه خودرو به این بازار، با ارائه خدمات حمل‌ونقل و جمع‌آوری داده‌های مربوط به ترجیحات مشتریان آمریکایی آغاز خواهد شد.

نگاهی به آینده

تاوارس در این نشست اعلام کرد که ۸۰درصد از خودروهای این خودروساز فرانسوی تا سال ۲۰۳۰ قابلیت هدایت خود را در شرایط محدود خواهند داشت و ۱۰درصد از محصولات PSA نیز تا این زمان به سطوح ۴ و ۵ خودران رسیده‌اند.

او اضافه کرد PSA مطمئن است که می‌تواند تحولی اساسی در عملیات پیشین جنرال‌موتورز در اروپا ایجاد کند و قصد دارد از همان استراتژی در اوپل بهره بگیرد که در سال‌های اخیر PSA در سایر برندهایش به‌کار گرفته است.

او در این خصوص گفت: «ارقام و اعدادی که من در اوپل می‌بینم نشان‌دهنده آن است که وضعیت این برند بسیار شبیه به وضعیتی است که ما در سال ۲۰۱۳ داشتیم. اوپل امروز، PSA سال ۲۰۱۳ است.»

PSA قصد دارد از همان استراتژی در اوپل بهره بگیرد که در سال‌های اخیر در سایر برندهایش به‌کار گرفته است. اوپل یک برند آلمانی است و مدل‌های آن در آلمان طراحی و مهندسی می‌شوند و در نتیجه این برند به‌خوبی می‌تواند برندهای فرانسوی این گروه خودروسازی را تکمیل کند.

تکامل‌گرایی

آقای تاوارس که همواره شتاب و چابکی شرکتش را به بزرگی آن ترجیح داده، معتقد است توانسته به کلید موفقیت در چشم‌انداز پرتلاطم صنعت خودروی جهان دست پیدا کند. به باور او سرعت کلید اساسی موفقیت در صنعتی است که با شتاب زیاد درحال تغییر است و به همین دلیل می‌توان گفت دیدگاه تکامل‌گرایانه داروین برگشته است.

تاوارس ۵۹ساله از دسامبر سال ۲۰۱۲ سکان گروه خودروسازی PSA را در دست گرفته و به سرعت دومین خودروساز بزرگ فرانسه را از تجربه نزدیک به مرگ نجات داده است (در سال۲۰۱۷ این گروه خودروسازی ۷٫۴درصد حاشیه سود عملیاتی داشت)، او به این نکته اذعان داشته که بزرگی شرکت تنها دارای دومزیت است.

مزیت اول قدرت خرید بیشتر در مواجهه با تامین‌کنندگان و مزیت بعدی حجم تولید بیشتر است که به‌خاطر آن می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های تولید و فناوری را به‌صورت قسطی ترتیب دهد. اما بزرگی شرکت به خودی خود موفقیت آتی آن را تضمین نمی‌کند، زیرا سازمان‌های بزرگ‌تر درواکنش نشان دادن کندتر عمل می‌کنند و تمایل به مغرور شدن و خودبینی دارند.

او در این خصوص گفت: «سرعتی که ما برای سازگاری به آن نیاز داریم توسط ما انتخاب نشده، بلکه توسط قانون‌گذاران و رفتارهای در حال تغییر مشتریان به ما تحمیل شده است.»

چالش اوپل

در مارس۲۰۱۷ گروه خودروسازی PSA اعلام کرد قصد دارد عملیات کم‌درآمد جنرال‌موتورز در اروپا یعنی برندهای اوپل و واکسهال را به قیمت ۲٫۶میلیارددلار خریداری کند. تاوارس اعلام کرد: «متحول‌کردن اوپل اولویت اصلی من است.»

به‌رغم آن‌که مهندسان گروه PSA این ایده را که خودروهای آلمانی بهتر از محصولات سیتروئن، پژو و DS است، شدیدا رد می‌کنند، تاوارس قبول دارد برخی از مشتریان در سراسر جهان هستند که سراغ خودروهای فرانسوی نمی‌روند و یک برند آلمانی را ترجیح می‌دهند. زیرا خودروهای ساخت آلمان به‌خاطر شهرت برندهای لوکس این کشور دارای جذابیتی ذاتی برای مشتریان هستند.

او افزود: «اوپل یک برند آلمانی است و مدل‌های آن در آلمان طراحی و مهندسی می‌شوند و در نتیجه این برند به‌خوبی می‌تواند برندهای فرانسوی ما را تکمیل کند.»

بازگشت به آمریکا

ضعف فعلی گروه خودروسازی در ایالات متحده نیست و تاوارس درحال اجرای برنامه‌ای ۱۰ساله است که در سال ۲۰۱۶ اعلام شد و در سال ۲۰۲۶ به پایان خواهد رسید. انتظار می‌رود با پایان این برنامه، PSA فروش خود را در ایالات متحده آغاز کند. تاوارس با یادآوری سال‌‌هایی که در پروژه آمریکای شمالی نیسان مشغول به کار بود، گفت: «من سال‌ها پیش در آمریکا خودرو می‌فروختم و این تجربه خوشایندی بود.»

PSA از سال گذشته ارائه خدمات حمل‌‌ونقل در ایالات متحده را آغاز کرده و امسال قرار است در دو یا سه‌شهر این کشور، خدمات همسفری را با خودروهای سایر خودروسازان ارائه دهد.

تاوارس در این خصوص گفت: «یک برنامه ۱۰ساله به ما زمان مناسبی را برای شناخت کافی این بازار مهم و رونمایی و عرضه محصولات درست نشان می‌دهد.»

PSA قصد دارد زمانی که فروش خود را در آمریکا ازسر می‌گیرد، الگوهای توزیع نوآورانه‌ای را نیز در این بازار به‌کار بگیرد. گرچه تاوارس از اعلام این‌که چه برندهایی به بازار آمریکا وارد خواهند شد سر باز زد، اما گفت که عرضه یک مدل پیکاپ جزو اولویت‌های این خودروساز فرانسوی نیست.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.