رتبه جهانی ایران در خودروسازی

رتبه جهانی ایران در خودروسازی

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

جدیدترین آمارهای جهانی نشان می‌دهند صنعت و بازار خودرو ایران به‌واسطه رشد تولید و افزایش تقاضا، رفته رفته در حال بازیابی جایگاه گذشته خود است.

به گزارش دنیای اقتصاد طبق آمارهای منتشره از سوی منابع بین‌المللی، خودروسازی ایران توانسته در سال ۲۰۱۷ به جایگاه شانزدهم جهان دست بیاید.
همچنین بازار خودرو ایران نیز توانسته طی سال گذشته میلادی در رده دوازدهم جا خوش کند. طبق اعلام سازمان بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری، تولید انواع خودرو در ایران طی سال ۲۰۱۷ میلادی به یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۳۹۶ دستگاه رسیده که در مقایسه با سال ۲۰۱۶، افزایش بیش از ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.
این رتبه در شرایطی به دست آمده که خودروسازی کشور پیش تر در سال ۲۰۱۱ میلادی (مطابق با سال ۱۳۹۰ شمسی) توانست به رکورد تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه دست پیدا کرده و در جایگاه سیزدهم جدول خودروسازان دنیا قرار گیرد. این در حالی بود که سال پس از آن، بحرانی شدید ناشی از تحریم های بین‌المللی، خودروسازی را فرا گرفت و دوران سخت صنعت خودرو کشور آغاز شد، دورانی که حدود دو سال طول کشید و تیراژ صنعت خودرو ایران را تا مرز یک سوم (در مقایسه با سال ۲۰۱۱) کاهش داد. نتیجه چنین بحرانی، خروج ایران از جمع ۲۰ خودروساز بزرگ دنیا بود، هرچند در ادامه با لغو تحریم ها و افزایش تیراژ، ایران توانست به این لیست برگردد. در آمار ارائه شده اما چین با تولید ۲۹ میلیون و ۱۵ هزار دستگاه خودرو، بزرگ‌ترین خودروساز جهان در سال ۲۰۱۷ لقب گرفته و آمریکا با ۱۱ میلیون و ۱۸۹ هزار دستگاه در رتبه دوم جا خوش کرده و ژاپن با ۹ میلیون و ۶۹۲ هزار دستگاه در رتبه سوم قرار گرفته‌ است. در سال ۲۰۱۷ همچنین بالغ بر ۹۷ میلیون دستگاه خودرو در جهان به تولید رسیده است.

اما مطابق اعلام سازمان بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری، بازار خودرو ایران نیز از نظر حجم فروش به جایگاه دوازدهم در سال ۲۰۱۷ دست یافته است. بر این اساس، یک میلیون و ۷۱۸ هزار و ۵۶۵ دستگاه انواع خودرو نو در ایران طی سال میلادی گذشته به فروش رسیده که نشان از افزایش ۱۸‌درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۶ دارد. آمارهای جهانی اما از چین، آمریکا و ژاپن به‌عنوان بزرگ‌ترین بازارهای خودرو در سال ۲۰۱۷ نام برده‌اند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.