دیگر جایگاه خودروهای چینی در بازار مشخص است

گزارش تصویری از نمایشگاه خودرو کرمان
اگر چند سال پیش را به یاد آوریم، خودروهای چینی آنچنان جایگاه خاصی در بازار ایران نداشتند و اکثرا به خاطر شرایط فروش آسان و آپشن ها موفق به فروش می شدند. دردسر اصلی خرید یک خودرو چینی آن بود که بعد از چند هزار کیلومتر باید با افت قیمت زیادی خودرو را در بازار آزاد رد می کردیم. دردسر دوم هم قطعات یدکی گران و برخی مواقع افت کیفیت های ناگهانی بود که هر خریداری را از نام خودروهای چینی زده می کرد. در گذشته خرید خودروهای چینی جز پشیمانی چیزی را به دنبال نداشت. وقتی از یک چینی سوار می پرسیدی که آیا خودرو چینی بخرم، احتمالش زیاد که شما را منصرف می کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

ولی با نگاه واقع بینانه و برخی آمارها طی دو سال گذشته مشتریان ایرانی دیگر مشکلی با خرید خودروهای چینی ندارند. به توجه به یک گزارش تحلیلی، کسانی که به طور قطعی قصد خرید خودروهایی بین ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان را دارند، در اکثر موارد اطمینان خوبی را نسبت به خودروهای چینی به دست آورده اند و داشتن یک خودرو چینی خوب را در اولویت قرار می دهند. این در حالی است که طی سال های گذشته اکثر مشتریان هیچ وقت به پیشنهاد خرید خودروهای چینی تمایل نشان نمی داند. با اینکه در این چند وقته خودروهای کمتر از ۱۰۰ میلیون غیر چینی هم به بازار کشور آمده اند، ولی آنچنان نتوانسته اند که نظر مشتریان را به سمت خود جلب کنند. شاید فروش خودروهای غیر چینی در بازار ایران برای عرضه کنندهایشان راضی کننده باشد، ولی واقعیت این است که امروز بسیاری از خودروهای چینی تیراژ بیشتری را در بحث تولید و فروش دارند. همچنین وقتی به قیمت خودروهای چینی در بازار آزاد نگاه می کنید، اکثر آن ها قیمتی بیشتر نسبت به شرکت و کارخانه را دارند و افت قیمتشان نسبت به قبل کمتر شده است. این در حالی است که تا دو سال پیش اکثر خودروهای چینی در بازار آزاد کمتر از بهای رسمی کارخانه داد و ستد می شدند.
بهبود روند خدمات، افزایش کیفیت، تنوع محصول و قیمت به نسبت مناسب باعث شده تا بیش از ۶۱% مشتریان ایرانی در بازه کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان مشکلی با خرید خودروهای چینی نداشته باشند و به سمت آن ها بروند. البته باید این مسئله را در نظر گرفت که امروز فعالترین بخش بازار چینی ها، همین بازار کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است و بدیهی است که موفقیت خوبی را هم داشته باشند. در حال حاضر موفقیت خودروهای چینی در بازار بالای ۱۰۰ میلیون تومان آنچنان دلچسب نیست و تا حد زیادی ریسک بالایی را برای خریدار دارد. از طرفی خودروهای برند کره ای و ژاپنی و اروپانی آنچنان در بازار خودروهای کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان فعال نیستند و به طور طبیعی رقابت خودروهای چینی با یک سری خودرو تولید داخل انجام می شود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.