دیسکاوری یا دیسکاوری اسپرت

دیسکاوری یا دیسکاوری اسپرت
چندی خبر می‌آید شاید پای یک انگلیسی اصیل در میان باشد. کشوری که در ایران سفیری را برای خود ندارد، خودرویی از او به کشور ما می‌آید که به گفته برخی سردمدار ماشین‌های شاسی بلند می‌شود. شاید در روابط سیاسی ما فردی به نام سفیر انگلیس در ایران وجود نداشته باشد، ولی قرار است لندروور سفیر انگلیس در بازار خودرو ایران شود. آن هم سفیری که احتمالا گران است و خیلی‌ها شرف یاب حضور در محضر این مقام عالی رتبه نمی‌شوند. باید چند ماهی صبر کرد تا پایه‌های این برند در ایران جا بیفتد و جایگاهش مشخص شود. برای همین در این بخش به بررسی یکی از محصولات احتمالی این شرکت در ایران می‌پردازیم.
مسئله‌ای که وجود دارد این است که محصولات لندروور جز آن دسته از ماشین‌های SUV محسوب می‌شوند که قابلیت آفرود دارند. این تعریف ساده برایمان این مطلب را بازگو می‌کند که محصولات این شرکت به موتورهای قوی نیاز دارند و احتمال آن زیاد می‌شود که قدرت مورد نیاز توسط موتورهای حجم بالا تامین شود. با توجه به قوانین وارداتی ایران که واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی به بالا ممنوع است، پس یقینا دامنه محصولات این شرکت کمتر شده و محصولات کمتری از این شرکت را در ایران شاهد خواهیم بود.
یکی از محصولات این برند اصیل، لندروور دیسکاوری است که از سال ۱۹۸۹ روی خط تولید رفته است. این ماشین نسل اول خود را تا سال ۱۹۹۸ تولید کرد. نسل دوم این خودرو تا سال ۲۰۰۵ روی خط تولید بود. در همین نسل دوم بود که نام دیسکاروی فراگیر شد و خیلی از قاره‌پیمایان و جهانگردان را به‌خرید این خودرو علاقه‌مند کرد. از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ هم نسل سوم دیسکاوری به بازار آمد.
نسل چهارم این خودرو با مدل ۲۰۰۹ به بازار جهانی معرفی شد. خیلی‌ها بر این اعتقاد بودند که نسل چهارم تنها نسخه‌ای به روز از نسل سوم است و شاید نشود آن را خودرویی جدید خطاب کرد. دیسکاوری نسل چهارم تا امروز روی خط تولید بوده است و با بازنگری‌هایی هنوز به کار خود ادامه می‌دهد. وقتی که به مجموعه موتورهای این خودرو نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم هیچ‌کدام از این موتورها اجازه ورود به کشور را با قوانین فعلی ندارند. این طیف از موتورهای دیسکاوری حجمی بین ۷/۲ تا ۵ لیتر را دارند و توسط شرکت‌های فورد و جگوار تامین می‌شوند که نشانه کیفیت بالای این موتورهاست. پس می‌شود در همین جا نتیجه کلی گرفت که آمدن دیسکاوری رایج به ایران مقدور نیست و باید منتظر آن باشیم که با پیشرفت فناوری، این شرکت انگلیسی سفیری با قلبی کوچکتر به بازار جهانی معرفی کند.
آمدن سفیر انگلیسی‌ها ممکن است
دیسکاوری یا دیسکاوری اسپرت
ولی شاید صبر نیاز نباشد. زیرا لندروور چندی پیش از دیسکاوری اسپرت رونمایی کرد که شاید آمدنش به ایران امکان پذیر باشد. این خودرو برای تطبیق بیشتر با سلیقه مشتریان، از طراحی دیسکاوری کمی فاصله گرفته و با شکلی زیبا و به روز به بازار معرفی شده است. دیسکاوری اسپرت قابلیت ۷ صندلی بودن را دارد و به اصطلاح ۵+۲ صندلی معرفی می‌شود. از ویژگی‌های این ماشین این است که چهار چرخ محرک است و با توجه به کامپیوتر متصل به دیفرانسیل، عملکرد چرخ‌ها با توجه به وضعیت تغییر می‌کند. پیشرانه این خودرو را یک موتور ۲ لیتری توربوشارژر تامین می‌کند که قادر به تولید ۲۴۰ اسب بخار است. این موتور همچنین به کمک فناوری پاشش سوخت مستقیم (GDi) در کنار سیستم توربو، علاوه بر قدرت بالا می‌تواند ۳۳۹ نیوتن متر گشتاور هم در دور موتور ۱۷۵۰ تولید کند. شاید برای برخی این مسئله مطرح باشد که دیسکاوری اسپرت با این ابهت ظاهری شاید واقعا خودرویی آفرودی و توانا نباشد. ولی به لطف همین موتور پویا، دیسکاوری اسپرت مشکلی برای عبور از شیب‌های ۴۵ درجه ندارد و به راحتی این کار را انجام می‌دهد.
سیستم انتقال قدرت این خودرو را شرکتی معتبر به نما ZF بر عهده گرفته است. این برند آلمانی برای دیسکاوری اسپرت جعبه دنده ۸+۱ دنده اتوماتیک را انتخاب کرده است. وقتی به کالبدشکافی این گیربکس می‌پردازید، متوجه می‌شوید نرمی و انتقال نیرو قدرتمند از ویژگی‌های این سیستم است و قابلیت تنظیم برای هر شرایطی از جمله آفرود را هم دارد. کارشناسانی که این خودرو را بررسی کرده‌اند، می‌گویند: دیسکاوری اسپرت نقطه قوتی در گیربکس خودرو دارد. در کنار عمر بالای این قطعه، همیشه نرمی آن هم مطرح است. کمتر کسی می‌تواند به راحتی تعویض دنده‌ها را احساس کند. این سیستم با توجه به حالت‌های مختلفی که دارد، به راحتی نیرو را انتقال می‌دهد و از اختلال در آن خبری نیست. شتابگیری خودرو به نسبت خوب است. به علت ضریب دنده‌های هماهنگ خودرو می‌تواند شتابگیری خوب و مانورپذیری مناسبی را از خود نشان بدهد.
دیسکاوری لوکس یا اسپرت؟
دیسکاوری یا دیسکاوری اسپرت
وقتی از نکات مثبت فنی دیسکاوری اسپرت دور می‌شویم، به امکاناتی از این خودرو می‌رسیم که آن را از یک ماشین بیابانی به یک خودرو لوکس تبدیل می‌کند. وقتی پا به کابین خودروی می‌گذارید حس لوکس بودن به شما بیشتر تلقین می‌شود. صندلی‌های جلو هر دو برقی است و قابلیت تنظیم گودی کمر در حالت‌های مختلف را دارد. همچنین صندلی‌های جلو و عقب به گرمکن‌های متناوب مجهز شده‌اند. سیستم پخش این خودرو از سه مانیتور تشکیل شده است که توسط باندها و تیوترها در کنار ساب کیفیت صدا و تصویر خوبی را به سرنشینان می‌دهد. هم چنین ردیف سوم خودرو فضای به نسبت مناسبی دارد و می‌توان سیستم تهویه را برای آن ردیف به طور مستقل تنظیم کرد. تهویه کلی هم به صورت دوگانه اتوماتیک در نظر گرفته شده است. سقف خودرو به شیشه پانارومیک بزرگی مجهز است که نمای خوبی را به داخل خودرو می‌دهد. ولی یکی از معایب اینجا مشهود می‌شود که این سقف شیشه‌ای قابلیت بازشوندگی ندارد. خودرو به دوربین ۳۶۰ درجه مجهز است که قابلیت نشان دادن زوایای مختلف خودرو را روی مانیتور جلو دارد. وجود امکاناتی نظیر زنون و شیشه شور با قابلیت چرخش چراغ‌ها، دِی لایت، کروزکنترل، سنسور پارک، رادار نقطه کور، فرمان متغیر، حافظه صندلی راننده، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سنسور نور و باران، استارت دکمه‌ای، آینه هوشمند، رادار خطی و حالت تنظیم شرایط رانندگی، باعث شده دیسکاوری اسپرت در کنار نام ورزشی خود، باطنی از لوکس را به نمایش بگذارد.
سفیر انگلیس را چند می‌شود خرید؟
دیسکاوری یا دیسکاوری اسپرت
لندروور دیسکاوری اسپرت در بازار امارات تا ۲۳۰ هزار درهم قیمت‌گذاری شده است. این بدان معنی است که خودروی مورد نظر حدود ۲۱۹ میلیون تومان به طور خالص قیمت دارد و در صورت ورود به ایران، با توجه به هزینه‌های متعارفی که شامل حال هر خودروی وارداتی می‌شود، قیمتی بالای ۳۴۰ میلیون تومان را دارد. یعنی سفیر انگلیسی ما به کم راضی نیست و قیمتی بالا را برای خود انتخاب می‌کند. این فقط اول کار است و برخی معتقد هستند این ماشین تا مرز ۴۵۰ میلیون تومان هم قیمت می‌خورد.
با این وجود می‌توان گفت که دیسکاوری اسپرت، رقبایی آلمانی از کمپانی‌های بنز، آئودی و ب‌ام‌و را دارد. حال باید منتظر ماند و دید سفیر انگلستان چه نوع رویکردی را برای حفظ جایگاه پیش روی آلمانی‌ها در ایران انجام می‌دهد.
حسین دلاور- روزنامه دنیای خودرو

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.