دولت رانت واردات خودرو را به عده‌ای خاص داده است

دولت رانت واردات خودرو را به عده‌ای خاص داده است

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

نماینده مردم تهران در مجلس در جریان بررسی پیشنهاد یکی از نمایندگان در مورد دریافت ۶۰ درصد از سود خالص واردات خودرو به عنوان مالیات ویژه گفت: باید پرسید که چرا دولت مجوز رانت واردات خودرو را به عده‌ای خاص داد؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، به دنبال مطرح شدن پیشنهاد محمد دهقان، نماینده چناران در مجلس مبنی بر دریافت ۶۰ درصد از سود خالص ناشی از واردات خودرو به عنوان مالیات ویژه، مصطفی کواکبیان در اخطاری با استناد به اصل ۹۰ قانون اساسی خطاب به رئیس مجلس گفت: نماینده دولت می گوید قانون عطف به ماسبق نمی‌شود. اگر این طور است پس چرا مجوز رانت واردات خودرو را به عده ای خاص دادید؟

کواکبیان در ادامه افزود: به نظر بنده به جای ۶۰ درصد باید ۱۰۰ درصد سود ناشی از واردات خودرو به عنوان مالیات ویژه از وارد کنندگان دریافت شود.

نماینده تهران در مجلس در ادامه به هیئت رئیسه مجلس پیشنهاد داد تا به کمیسیون اصل ۹۰ ماموریت داده شود که روند واردات خودرو در سال‌های گذشته را بررسی و افراد خاطی را محاکمه کند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پاسخ به این اخطار گفت: اخطار شما به نماینده دولت بود ولی باید به رئیس جلسه اخطار می دادید.

لاریجانی اظهار داشت: به این موضوع رسیدگی می کنیم.

بر اساس این گزارش، محمد دهقان نماینده چناران در مجلس در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی، پیشنهاد الحاقی به تبصره ۶ لایحه بودجه در مورد دریافت ۶۰ درصد از سود خالص ناشی از واردات خودرو به عنوان مالیات ویژه از واردکنندگان را مطرح کرد که این پیشنهاد مورد تصویب نمایندگان مجلس قرار گرفت. دهقان در جریان ارائه این پیشنهاد گفت: در دو سال گذشته رانت بزرگی برای واردکنندگان ایجاد شد، ابتدا اجازه دادند ثبت سفارش بزرگی برای واردات خودرو انجام شود و بعد آن را متوقف کردند و برای واردات تعرفه گذاشتند که این موضوع موجب شد وارد کنندگان به ثروت‌های چند هزار میلیارد تومانی برسند. البته گرانی دلار هم مزید بر علت بود.

پورمحمدی نماینده دولت هم در خصوص این پیشنهاد و قبل از رای گیری گفت: قانون هیچ وقت عطف به ماسبق نمی شود. برخی از نمایندگان عنوان کردند که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان واردات خودرو انجام می‌شود که این عدد بسیار کلانی است.

او در ادامه افزود: این در حالی است که دولت برای سال آینده ۱.۵ میلیارد دلار واردات خودرو پیش بینی کرده، در حالی که اگر ۱۰۰ هزار میلیارد تومانِ مخالفان درست باشد، ۲۸ میلیارد دلار واردات خودرو انجام شده که این آدرس غلط دادن به مردم است.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.