دوج چلنجر دیمن با قدرتی باورنکردنی!

 دوج چلنجر دیمن با قدرتی باورنکردنی!
سرانجام پس از مدت‌ها انتظار و انتشار تیزرها و تصاویر غیررسمی فراوان، دوج رسماً شیطان آتشین خود چلنجر دیمن را با حضور وین دیزل ستارهٔ سری فیلم‌های سریع و خشن در نمایشگاه نیویورک رونمایی کرد.
به گزارش پدال هرچند این نسخهٔ جدید بر اساس مدل چلنجر هلکت ساخته شده اما دیمن دستخوش مجموعهٔ جامعی از تغییرات شده است و دوج ادعا می‌کند که این هیولا سریع‌ترین شتاب صفرتاصد را در بین خودروهای تولیدی دنیا داشته و همچنین سریع‌ترین خودروی بازار در طی مسافت یک‌چهارم مایل یا ۴۰۰ متر است.
 دوج چلنجر دیمن با قدرتی باورنکردنی!
نیروی این ماسل کار خارق‌العاده توسط همان پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ۷۰۷ اسب بخار هلکت تأمین می‌شود اما با ایجاد تغییراتی در این موتور حالا قدرتش به رقم فوق‌العادهٔ ۸۴۰ اسب بخار رسیده است. این افزایش قدرت به لطف استفاده از یک سوپرشارژر بزرگ‌تر ۲.۷ لیتری (بجای نمونهٔ ۲.۴ لیتری هلکت) به دست آمده که فشار بوست آن از ۱۱.۶ به ۱۴.۵ psi افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این، در این موتور از پیستون‌ها و سوپاپ‌های جدید به همراه پمپ سوخت دومرحله‌ای استفاده شده است. ارتقائات دیگر پیشرانه در دیمن نیز شامل تقویت شاتون‌ها، افزایش ردلاین از ۶۲۰۰ به ۶۵۰۰ rpm و افزایش ورود هوا از طریق ترکیب سه ورودی می‌شود. این ورودی‌ها عبارت‌اند از دریچه روی کاپوت، چراغ جلوی سمت راننده و ورودی‌های پایینی درون سپر.
این ارتقاء و افزایش توان موجب ارائه عملکرد واقعاً فوق‌العاده‌ای در یک خط مستقیم شده است به‌گونه‌ای که چلنجر دیمن ظرف تنها ۲.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر رسیده و مسافت ۴۰۰ متر را هم در ۹.۶۵ ثانیه با سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت طی می‌کند. همچنین نام چلنجر دیمن به‌عنوان نخستین خودروی تولیدی دنیا که در هنگام شتاب گیری چرخ‌های جلوی آن از زمین بلند می‌شود در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شده است. علاوه بر این این ماشین در هنگامی شتاب گیری ۱.۸ جی نیرو وارد می‌کند که بازهم بیشتر از هر خودروی تولیدی حال حاضر دنیا است.
 دوج چلنجر دیمن با قدرتی باورنکردنی!
اما ویژگی‌های منحصربه‌فرد و خیره کنند دیمن به اینجا ختم نمی‌شود. چلنجر دیمن اولین خودروی تولیدی خیابانی و قانونی است که می‌تواند بدون نیاز به بنزین اکتان بالا حداکثر عملکرد خود را ارائه کند. سوخت معمولی که از سوی کارخانه برای این ماشین توصیه شده است بنزین با اکتان ۹۱ است. همانند هلکت، دیمن هم دارای دو سوئیچ است که یکی قدرت را روی ۵۰۰ اسب بخار و دومی بر روی ۸۰۸ اسب بخار محدود می‌کند. سپس از طریق یک ماجول کنترلی می‌توان کل ۸۴۰ اسب بخار را آزاد کرد. این نیروی ویرانگر از طریق نسخه بروز شده همان گیربکس هشت سرعته اتوماتیک تورکفلایت انتقال پیدا می‌کند.
این گیربکس دارای یک مبدل گشتاور جدید است که همانند درگسترها با سیستم TransBrake در ارتباط است. این سیستم در هنگام قرارگیری خودرو در محل شروع مسابقات درگ، پیش از استارت مسابقه برای ثابت نگه‌داشتن خودرو در محل بدون نیاز به استفاده از ترمز پایی، شفت خروجی گیربکس را قفل کرده و برای یک لانچ یا شروع حرکت عالی، دور موتور را به ۲۳۵۰ rpm افزایش می‌دهد. علاوه بر این به لطف استفاده از لاستیک‌های رادیال خیابانی قانونی Nitto مخصوص درگ، نیروی لانچ دیمن ۴۰ درصد بیشتر از هلکت شده است.
 دوج چلنجر دیمن با قدرتی باورنکردنی!
همان‌طور که پیش‌ازاین مشخص شده بود، دیمن بیش از ۹۰ کیلوگرم سبک‌تر از هلکت است که این کاهش وزن از طریق حذف صندلی‌های عقب و سرنشین جلو، حذف ۱۶ بلندگو، استفاده از میلهٔ توخالی برای آنتی رول، استفاده از کالیپرهای ترمز آلومینیومی سبک‌وزن و حذف بخشی از سیم‌کشی‌ها به دست آمده است. البته کسانی که خواهان صندلی‌های سرنشین جلو و عقب هستند می‌توانند هرکدام را با پرداخت یک دلار سفارش دهند.
سرپرست خودروهای سواری فیات-کرایسلر در آمریکای شمالی آقای «Tim Kuniskis» در مورد چلنجر دیمن گفته است:
«هدف ما از ساخت دیمن ارائهٔ خودرویی با لوگوی دوج است که کسانی فراتر از علاقه‌مندان و طرفداران وفادار ما را به خود جذب کند. برای این کار، ما رکوردهایی را به ثبت رسانده‌ایم که هرگز پیش‌ازاین ثبت نشده بودند. این خودرو قادر به انجام کارهایی بیش از آنچه در گذشته انجام داده‌ایم است. کارهایی حتی فراتر از هلکت افسانه‌ای. نتیجهٔ تلاش‌های ما ارائهٔ خودرویی با ۸۴۰ اسب بخار قدرت و زمان درگ ۹ ثانیه است که هیچ ماسل کاری تاکنون چنین ویژگی‌هایی نداشته است».
تولید دوج چلنجر دیمن در تابستان امسال در تنها ۳ هزار دستگاه برای ایالات‌متحده و ۳۰۰ دستگاه برای کانادا آغاز خواهد شد. قیمت این اسطورهٔ آمریکایی هنوز اعلام نشده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.