دلار 4200 تومانی قیمت خودروهای وارداتی را کم می کند؟

سکوت همگانی؛ پایانی برای حکم دیوان عدالت
شرکت های واردکننده خودرو چند روزی است که قیمت های جدیدی را برای خودروهای خارجی اعلام می کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

از روز ۱۵ فروردین سال جاری، اکثر شرکت های واردکننده خودرو به کشور بهای محصولات خود را افزایش داده اند و این اقدام را به خاطر افزایش بهای ارز اعلام کرده اند. در روزهای آخر اسفند سال ۱۳۹۶، قیمت دلار در بازار آزاد نوسانی در بازه حدودی چهار هزار و ۵۰۰ تومان تا چهار هزار و ۸۰۰ تومان داشته است. اما با آغاز سال جدید شاهد آن بودیم که قیمت دلار از مرز ۵ هزار تومان گذشت و روز گذشته ۶ هزار تومان را هم رد کرد. در همین زمان که بهای دلار بیش از ۵ هزار تومان بود، شرکت های واردکننده هم قیمت محصولات خود را بالا بردند. این امر هم به عنوان یک اقدام بدیهی به حساب می آمد که در سال جدید، واردکنندگان خودرو محاسبات قیمتی خود را دیگر با دلار چهار هزار و ۸۰۰ تومانی انجام نمی دانند و به جای آن قیمت محاسباتی خود را ۵ هزار تومان و یا حتی ۵ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته بودند.
روز گذشته هم برخی شرکت های خودرویی، بهای رسمی محصولات وارداتی خود را بر مبنای دلار بیش از ۵ هزار تومان اعلام کرده بودند، با صعود دلار به فراتر از ۵ هزار و ۸۰۰ تومان، توقف فروش خود را به خاطر نوسان های شدید بازار ارز اعلام کردند. اما در ساعت های پایانی بیستم فروردین ماه، معاون اول رئیس جمهور به صورت رسمی اعلام کرد که از امروز دلار تک نرجی شده و به فعالان اقتصادی دلار با قیمت یک نواخت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تعلق می گیرد. همچنین اگر در بازار آزاد، کسی دلار را با بهای بیشتر از این معامله کند، با برخوردهای شدید مواجه خواهد شد.
به این ترتیب در شرایط فعلی و با اجرایی شدن تخصیص دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به فعالان اقتصادی چون واردکنندگان خودرو، قاعدتا باید شرکت هایی که افزایش قیمت را در سال جدید اعمال کرده اند و دلیل آن را افزایش بهای نرخ ارز دانسته اند، بخشنامه های فروش خود را اصلاح کنند و قیمت خودروهای وارداتی را کاهش دهند. بر مبنا قیمت گذاری برخی شرکت های واردکننده، بهای دلار در فرمول های محاسباتیشان نسبت به آخرین قیمتی که اعلام کرده اند، حدود هزار تومان کاهش داشته است و برای برخی شرکت های دیگر این کاهش نرخ دلار حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ تومان بوده است. به این ترتیب با توجه به این اتفاق، باید شرکت های واردکننده هم قیمت خودرو را بر مبنا دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین کنند و قیمت هایی که بر مبنا دلار ۵ هزار تومان، ۵ هزار و ۳۰۰ تومان، ۵ هزار و ۵۰۰ تومان، ۵ هزار و ۸۰۰ تومان و شش هزار تومان اعلام کرده بودند که به وضعیت بهتر از اسفند سال گذشته برگردانند.
البته در نظر داشته باشید که باید اعطای دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردکنندگان خودرو از جانب دولت تایید شود و در صورت اعلام این خبر، سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و نهادهای نظارتی، در صورتی که شرکت های واردکننده قیمت ها را اصلاح نکنند، حق دخالت و برخورد قانونی را با متخلفان دارند.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.