در هوای آلوده با خودرویی پاک

در هوای آلوده با خودرویی پاک
روز گذشته شرکت خودروسازی کارمانیا شرایطی را فراهم کرد تا اصحاب رسانه در یکی از آلوده ترین روزهای پایتخت، تجربه رانندگی را با بی وای دی E6، به عنوان یک محصول تمام برقی داشته باشند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

این برنامه بیشتر برای تبادل اطلاعات در خصوص خودروهای برقی تا شاید مسئولین و مقامات مربوطه بحث خودروهای الکتریکی را جدی بگیرند. اما باید اشاره کرد که خودروسازی کارمانیا به عنوان پیشگام در واردات رسمی خودروهای برقی تجاری در کشور است و در این چند ماهه با همکاری مهندسان کمپانی BYD، در حال بررسی شرایط استفاده از خودروهای برقی در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور است. چند ماه پیش، این شرکت بی وای دی K9 را به عنوان اتوبوس تمام برقی به شیراز و تهران آورد تا به صورت عملی بتواند این خودرو رو در شرایط مختلف کشور مورد بررسی قرار دهد.


بی وای دی در بحث خودروهای الکتریکی چه جایگاهی دارد؟

از نگاه بسیاری مردم ایران، بی وای دی یک برند خودروساز چینی مانند سایر کمپانی های دیگر این کشور است و فرقی با آن ها ندارد. ولی واقعیت آن است که در چند سال گذشته بی وای دی چین به عنوان بزرگترین سازنده خودروهای برقی در جهان شناخته می شود. حال برخی احتمال دارد که بگویند، بازار چین بزرگ است و به هر حال تولید خودروهای برقی این برند برای کشور مادر استفاده می شود. ولی جالب است بدانید که بزرگترین عرضه کننده خودروهای برقی آسیا کمپانی بی وای دی شناخته می شود. همچنین محصولات تمام الکتریکی این برند در حال حاضر به کشورهایی چون آلمان، بلژیک، سوئد، کادانا، انگلیس، آمریکای جنوبی و… صادر می شود. شاید برایتان جالب باشد که بی وای دی چین چند ماهی است خط تولید خودروهای الکتریکی خود در آمریکا راه اندازی کرده است. همچنین با توجه به قواعد جهانی، به دلیل عرضه بیشتر خودروهای برقی توسط بی وای دی نسبت به سایر خودروسازان دیگر، استانداردهای پایه این وسایل نقلیه توسط این کمپانی چینی به خودروسازان آمریکایی، اروپایی و آسیایی اعلام می شود.
همچنین بی وای دی در بحث تاسیس نیروگاه های پاک هم پیشتاز بوده و بزرگترین مزرعه های خورشیدی دنیا را در دست احداث دارد و بسیاری از آن ها را نیز افتتاح کرده است. عرضه خودروهای برقی بی وای دی در اکثر بازارهای دنیا برای استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی است و برای همین سبک خودروهای برقی این برند، به شکل تاکسی و اتوبوس و مینی بوس است.

بی وای دی E6 چه ویژگی هایی دارد؟
بی وای دی E6 در اکثر کشورها به عنوان یک تاکسی استفاده می شود. این خودرو با دو ساعت شارژ می تواند ۴۰۰ کیلومتر مسافت را به صورت استفاده عادی بپیماید و اگر نحوه رانندگی در حالت به صرفه باشد، حدود ۲۰ کیلومتر بیشتر راه می رود. همچنین در کمتر از ۳۰ دقیقه شارژ سریع، می توان بیش از ۶۰% باتری های E6 را پر کرد. هر بار شارژ کامل این خودرو با توجه به هزینه های برق کشور، چهار هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان (با توجه به ایام پیک و نوع برق استفاده شده) است. شاید برایتان جالب باشد که خودروهای برقی بی وای دی ۸ سال گارانتی می شوند و پیمایش در میزان گارانتی آن ها تاثیری ندارد. همچنین عمر مفید باتری های خودروهای بی وای دی ۱۵ سال بوده و بعد از دوره عمر مفید، می توان باتری های آن را با ۶۰% بهای نو به فروش رساند و شرکت های دیگر از این باتری ها در نیروگاه ها و مزارع خورشیدی استفاده کنند.
به تازگی هم بی وای دی از نسل جدید باتری های خود رونمایی کرده که آلودگی به مراتب کمتری در بحث تولید و بازیافت دارد. با توجه به سابقه تمام خودروهای برقی، هزینه های جاری این خودروها لاستیک، لنت ترمز و بازدید دوره ای گیربکس اعلام می شود. به این ترتیب بیش از ۸۷% هزینه های نگهداری خودروهای برقی نسبت به خودروهای هیبریدی و یا سوخت فسیلی کمتر است.
برخلاف ذهنیت عمومی مردم که خودروهای الکتریکی محصولات گران هستند و صرفه ای در آینده ندارند، باید گفت که تمام کشورها برای خودروهای برقی امتیازات مالی درنظر می گیرند تا تهیه آن ها آسانتر شود. همچنین افت قیمت خودروهای برقی در زمان عمر مفید و بعد از گذشت عمر مفید، افت قیمت به مراتب کمتری از خودروهای بنزینی، دیزلی و هیبریدی دارند. همچنین در بحث ناوگان حمل و نقل عمومی، عمر مفید خودروهای فعال با توجه به قوانین هر کشور ۵ تا ۱۰ سال اعلام می شود. این در حالی است که برای خودروهای برقی عمری بیش از ۱۲ سال قابل قبول بوده و به مراتب هزینه های جاری دولت ها را کاهش می دهد. همچنین مالکان این خودروها می توانند در زمان استفاده هزینه سربار خود را تا بیش از ۹۰% نسبت به خودروهای سوخت فسیلی کاهش دهند.

خودروهای الکتریکی واقعا بدون آلودگی هستند؟!
بحث خودروهای برقی این است که این خودروها در داخل شهرها آلودگی تولید نمی کنند و همچنین آلودگی صوتی هم ندارند. ولی به گفته بسیاری از کارشناسان آلودگی خودروهای برقی در اصل به پای نیروگاه هایی نوشته می شود که تولید برق را انجام می دهند. در همین راستا همیشه مطرح شده که آلودگی نیروگاه ها به مراتب کمتر از آلودگی خودروهای سوخت فسیلی است و همچنین می توان میزان آلودگی واحدهای تولید برق را کنترل کرد. در کنار این قضیه، در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولید انرژی الکتریکی توسط نیروهای پاک فعالیت می کنند که حداقل آسیب را به محیط زیست دارند.

پروژه کارمانیا برای ناوگان حمل و نقل عمومی چیست؟
خودروسازی کارمانیا برنامه دارد تا به عنوان شریک تجاری کمپانی بی وای دی چین در ایران، عرضه خودروهای برقی تجاری این برند را در ایران آغاز نماید. ولی این کار نیاز به حمایت های دولتی دارد. در حال حاضر سالانه چند ده هزار خودرو تاکسی وارد جاده های کشور می شود که طبق بررسی ها روزانه حدود ۲۲۰ کیلومتر در تردد می کنند و به همین میزان هم سوخت فسیلی مصرف می کنند. می توان به جای این خودروها، محصولات الکتریکی فارق از برند خاصی را به رانندگان تاکسی دارد و به جای اتوبوس های دیزلی آلاینده، از اتوبوس های برقی استفاده کرد که با هر بار شارژ می توانند بیش از ۲۳۰ کیلومتر مسیر را بپیمایند. با اینکه قیمت خودروهای برقی برای تاکسی بیشتر از خودروهای بنزینی و دیزلی است، ولی دقت داشته باشید که به واسطه هزینه کمتر نگداری و استفاده خودروهای برقی، مازاد بهای این خودروها در مدت کوتاهی جبران می شود. در حال حاضر هزینه سالانه خودروهای تاکسی بنزینی حدود ۱۸ تا ۳۰ میلیون تومان تخمیم زده شده است که این عدد برای تاکسی های الکتریکی کمتر از ۳ میلیون تومان در سال است. این اعداد برمبنا هزینه انرژی و نگهداری رایج به دست آمده است. به عبارت ساده در عمر مفید ۱۰ ساله تاکسی های بنزینی هزینه های حدود ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان برای راننده و دولت وجود دارد. این در حالی است که برای تاکسی های برقی کمتر از ۴۰ میلیون تومان هزینه سربار و جاری سنجیده شده است. بعد از عمر مفید هر تاکسی بنزینی نیز، قیمت آن بیش از ۷۰% افت را تجربه می کند. این در حالی است که در خودروهای الکتریکی بعد از اتمام دوره فعالیت، افت قیمت کمتر از ۴۰% است. همچنین این خودروها آلودگی مستقیمی را در شهرها ندارند و باعث می شود که هزینه های نگهداری از محیط زیست و همچنین هزینه های سربار درمانی و شرایط اضطرار کاهش پیدا کند. لازم به ذکر است که شرکت های عرضه کنندگان خودروهای برقی همیشه جایگاه های شارژ سریع خودروهایشان را برای هر خودرو در نظر گرفته اند و در زمان تحویل محصول، یک ایستگاه شارژ سریع نیز به مشتری می دهند.
شرکت خودروسازی کارمانیا برنامه دارد تا اتوبوس K9 را در ناوگان حمل و نقل عمومی به کار بیاندازد و E5 وE6 را به عنوان تاکسی های برقی وارد کلانشهرها کند.

آلبوم تصاویر حضور خودروهای برقی بی وای دی در نوگان حمل و نقل عمومی چین، آمریکا، سنگاپور، انگلیس، آلمان و…

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.