در سرزمین خودروها،لوگو ها چه می‌گویند؟

در سرزمین خودروها لوگوها چه می‌گویند؟
سازنده‌ای نام و لوگو را برای معرفی خود به مشتریان انتخاب می‌کند که شناسنامه او به شمار می‌رود. تصاویر و نام برندهای صنعت خودرو جهان نکته‌های جالبی در خود دارند که با توجه به فرهنگ آنها قابل تفسیر است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

کادیلاک (Cadillac)
در سرزمین خودروها،لوگوها چه می‌گویند؟
دهه‌های ۱۹۵۰‌(۱۳۲۸خورشیدی) و ۱۹۶۰‌(۱۳۳۸) سال‌های اوج طراحی نمادهای گرافیکی برای خودروها است و رقابتی جدی در این زمینه بین آنها شکل گرفت. کادیلاک نخستین شرکتی بود که در سال ۱۹۹۸‌(۷۷-۱۳۷۶) لوگوی قدیمی خود را تغییر داد. هنری ام. لیلند مهندس کمپانی‌های فورد و اولدز موبیل، در سال ۱۹۰۲(۷۱-۱۳۷۰) شرکت کادیلاک را به افتخار بنیان‌گذار شهر دیترویت (قطب خودروسازی امریکا) آنتونی لامت کادیلاک بنیان نهاد. نشان اولیه کادیلاک بر مبنای شناسه خانوادگی مردی که این شرکت را در سال ۱۷۰۱‌(۸۰-۱۰۷۹) تاسیس کرد، طراحی شد. برای مدت بسیار طولانی این لوگو تغییر نکرد. نخستین پیام رسمی درباره اجرای تغییرات لوگوی این کمپانی در سال ۱۹۹۹‌(۷۸-۱۳۷۷) اعلام شد. این نخستین تغییر در لوگوی کادیلاک بود. چندین تغییر کوچک هم در سال ۲۰۰۲‌(۷۹-۱۳۷۸) و ۲۰۱۴‌(۹۳-۱۳۹۲) اعمال شد. در نهایت لوگوی امروز کادیلاک از رنگ‌های سیاه، قرمز، خاکستری، زرد، نقره‌ای و آبی است که هر رنگ مفهوم خاص خودش را دارد.

تویوتا(Toyota)
در سرزمین خودروها،لوگوها چه می‌گویند؟
تویوتاموتور، یک تولیدکننده چندملیتی ژاپنی است که در شهر تویوتا(Aichi) ژاپن مستقر است. این شرکت در اکتبر ۲۰۱۶‌(۹۵-۱۳۹۴) از لحاظ درآمد پنجمین شرکت در جهان بود. تویوتا تا سال ۲۰۱۶ (۹۵-۱۳۹۴) بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان است و نخستین تولیدکننده خودرو در جهان بوده که بیش از ۱۰ میلیون خودرو در سال از سال ۲۰۱۲‌(۹۱-۹۰) تولید کرده است. نام تویوتا به جای نام تویودا برگزیده شد زیرا تلفظ آن ساده‌تر بوده و در زبان کاتاکانا، کلمه تویوتا با ۸ حرکت قلم نوشته می‌شود و عدد ۸ برای ژاپنی‌ها خوش‌یمن است. بسیاری گمان می‌کنند لوگوی تویوتا شبیه یک گاوچران است که کلاهی بر سر گذاشته اما این‌طور نیست. در این لوگو ۳ تصویر بیضی قرار دارد که نماد قلب مشتری، قلب محصول و پیشرفت‌های فناوری و فرصت‌های بی‌حد و مرز تویوتا است. در زبان ژاپنی «Toyo» به معنای فراوانی و «ta» به معنای برنج است. در برخی فرهنگ‌های آسیایی اعتقاد بر این است که فراوانی برنج ثروت را به همراه دارد.

نیسان (Nissan)
در سرزمین خودروها،لوگوها چه می‌گویند؟
یک تولیدکننده خودرو چندملیتی ژاپنی است که دفتر مرکزی آن در نیشیوک، یوکوهاما است. نیسان بزرگترین تولیدکننده خودرو الکتریکی در جهان است. ریشه‌های تاسیس این شرکت به زمان راه‌اندازی شرکت خودروسازی داتسون بازمی‌گردد. در پی خریداری شرکت داتسون از سوی یوشیسوکه آیکاوا، وی داتسون را در شرکت خوشه‌ای و تازه‌ساخت خود یعنی گروه نیسان ادغام کرد و بخش خودروسازی جدید را نیسان نامید. از سال ۱۹۹۹‌(۷۸-۱۳۷۷) شرکت رنو به یکی از سهام‌داران اصلی نیسان تبدیل شد به طوری که تا سال ۲۰۰۸‌(۸۷-۱۳۸۶) مالک ۴۴ درصد از سهام آن شد. در مقابل هم‌اکنون نیسان نیز ۱۵درصد از سهام رنو را در اختیار دارد. نیسان یا Nissan کوتاه شده Nihon Sangyo است.
لوگوی این شرکت ابتدا در یک مستطیل آبی بود که از میان دایره قرمز عبور می‌کرد. آن در واقع نسخه دیگری از پرچم ژاپن یعنی خورشید در حال طلوع به رنگ قرمز بود. در دهه ۱۹۹۰‌(۶۹-۱۳۶۸) این لوگو برای نشان دادن مدرنیته به رنگ کرومی تغییر پیدا کرد.

آئودی(Audi)
در سرزمین خودروها،لوگوها چه می‌گویند؟
شرکت خودروسازی آلمانی و تولیدکننده خودروهای لوکس است که دفتر مرکزی آن در شهر اینگولشتات، ایالت بایرن قرار دارد. مدل‌های خود را در ۹ کارخانه که در ۸ کشور اروپایی مستقر هستند تولید می‌کند.
شرکت آئودی ۱۶ ژوئیه ۱۹۰۹‌(۸۸-۱۲۸۷) از سوی آگوست هورش در شهر تسویکاو آلمان تاسیس شد. این شرکت از سال ۱۹۶۴‌(۴۳-۱۳۴۲) یکی از زیرمجموعه‌های گروه فولکس‌واگن به شمار می‌آید.
آئودی همراه با مرسدس‌بنز و بی‌ام‌و، ۳ خودروساز مشهور و لوکس آلمانی هستند که به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروسازان لوکس جهان شناخته می‌شوند. همچنین گفته می‌شود Audi در لاتین به معنی «گوش کن»‌(listen) است. لوگوی آئودی ۴ حلقه است که ادغام ۴ شرکت در یک لوگو را نشان می‌دهد. آئودی در سال ۱۹۳۲‌(۱۱-۱۳۱۰) با شرکت‌های Horch، DKW و واندرر ادغام شد تا «اوتو یونیون» را تشکیل دهد که همان آئودی امروز است.

میتسوبیشی (Mitsubishi)
در سرزمین خودروها،لوگوها چه می‌گویند؟
شرکت خوشه‌ای ژاپنی است که مالکیت شمار زیادی از شرکت‌های فعال در صنایع مختلف را برعهده دارد. شرکت میتسوبیشی نخست در قالب یک شرکت حمل‌ونقل، به‌دست ایوازاکی یاتارو سال ۱۸۷۰‌(۴۹-۱۲۴۸) تاسیس شد.
شرکت میتسوبیشی نخست در قالب یک شرکت حمل‌ونقل بود و هم‌اکنون شرکت‌های تابع آن، در عرصه‌های معدن، کشتی‌سازی، مخابرات، خدمات مالی، بیمه، الکترونیک، صنعت خودروسازی، املاک و مستغلات، صنایع سنگین، صنایع نفت و گاز و صنایع شیمیایی فعالیت می‌کنند. لنسر، پاجرو، اوتلندر، گالانت و ASX تعدادی از مدل‌های محبوب این برند هستند.
واژه میتسوبیشی به معنای ۳ منشور (۳ لوزی) است. برخی بر این عقیده‌اند که ۳ الماس ملخ کشتی است که بعدها عنوان شد این‌گونه نیست و این نشان از ترکیب دو نشان خانوادگی تشکیل شده و نمایانگر هیچ بخشی از یک کشتی نیست.

لکسوس(Lexus)
در سرزمین خودروها،لوگوها چه می‌گویند؟
این‌شرکت نیز خودروسازی ژاپنی است که وظیفه طراحی، تولید و توزیع خودروهای لوکس شرکت تویوتا را برعهده دارد. شرکت لکسوس در سال ۱۹۸۹‌(۶۸-۱۳۶۷) به کوشش مدیرعامل وقت تویوتا ایجی تویودا در ایالات متحده امریکا راه‌اندازی شد. امروزه لکسوس به برندی بین‌المللی تبدیل شده که به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای سفارشی و خاص، در ژاپن شناخته می‌شود. درحال‌حاضر لکسوس محصولات خود را در ۷۰ کشور جهان عرضه می‌کند. دفتر مرکزی شرکت لکسوس در شهر ناگویا، آیچی ژاپن قرار دارد. ریشه‌های تاسیس لکسوس به پروژه‌ای مخفی بازمی‌گردد که از سوی کمپانی تویوتا به منظور طراحی و ساخت خودرویی سدان در سال ۱۹۸۳(۶۲-۱۳۶۱) با نام پروژه اف۱ آغاز و در سال ۱۹۸۹‌(۶۸-۱۳۶۷) با عرضه خودرو لکسوس ال‌اس راه‌اندازی شد. نام شرکت در ابتدا الکسیس بود و چون برای نام خودرو مناسب نبوده به لکسوس تغییر پیدا کرده است. لوگوی این برند ترکیبی از یک بیضی و حرف L بوده که اول کلمه خود لکسوس است. گفته می‌شود لوگوی این برند از یک فرمول دقیق ریاضی به‌دست آمده است.

منبع:گسترش صنعت

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.