در برخی از نمایندگی های شرکت های خودرویی چه می گذرد؟

در برخی از نمایندگی های شرکت های خودرویی چه می گذرد؟

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

به تازگی از سوی سازمان حمایت اعلام شده که پیش فروش خودروهای وارداتی به شکل موقت ممنوع است و واردکنندگان نباید وجهی را بابت پیش فروش خودرو از مردم دریافت کنند. با این که اظهار نظر این سازمان با فشار قانونی می تواند راهکاری موثر در جلوگیری از برخی سودجویی ها از سوی واردکنندگان باشد، اما همیشه راه های فراری وجود دارد و با آغاز هفته جدید، شاهد بودیم که به شکل های مختلف برخی فعالیت های مشکوک در تعدادی عاملیت شرکت های وارد کننده یا حتا شرکت های خودروساز رخ می دهد.

اگر به برخی نمایندگی های شرکت های وارد کننده مراجعه کنید و بگویید که می خواهید خودرویی را پیش خرید کنید، به احتمال زیاد به شما می گویند که در حال حاضر پیش فروش خودرو نداریم. اما گاهی به شما پیشنهادهای مختلفی برای خرید خودرو یا سرمایه گذاری نیز داده می شود. به عنوان مثال برخی شرکت ها می گویند که ما دیگر فلان خودرو را به صورت وارداتی نمی فروشیم و قرار است از سه ماه دیگر آن را تولید کنیم. پس بیایید از ما خودرو بخرید و ما هم در موعد مقرر خودروی مورد نظر را به صورت مونتاژ داخل به شما تحویل می دهیم.
دیالوگ دیگر برخی نمایندگی ها این است که ما پیش فروش نداریم، اما می توانید از ما خرید نقدی داشته باشید. در چنین موقعی فروشنده به شما می گویید که از میان خودروهای موجود در نمایندگی یکی را انتخاب کنید یا سفارش دهید تا ما برای شما خودرو را از انبار بیاوریم، اما هنگامی که بحث معامله خودرو می شود، می بینیم که هیچ حساب و کتابی وجود ندارد و چون نماینده در نقش یک فروشنده شخصی ظاهر می شود، دیگر با قیمت های رسمی کاری ندارد و گاهی یک خودروی وارداتی ۳۰۰ میلیون تومانی را تا ۵۵۰ میلیون تومان قیمت می دهد. به فرض که شما خودروی مورد نظر را در نمایندگی پسندیده اید و می خواهید برای آن پول بپردازید، هنگامی که بحث معامله قطعی شما با فروشنده به اصطلاح نماینده پیش می آید، او به شما می گوید که ابتدا مبلغ قابل توجه ای را بپردازید و با توجه به مراحل قانونی، حدود دو هفته تا یک ماه دیگر به شما خودرو را پلاک شده تحویل می دهیم و نمی توانیم خودروی موجود در نمایندگی را همین الان به شما بدهیم. گاه برخی خریداران هم راضی می شوند و بخشی از پول را می دهند و در ازای آن یک رسید از نماینده دریافت می کنند، اما گاهی خوب است که بیش تر دقت کنیم؛ در مواردی انتقال وجه از حساب مشتری به حساب شخصی نماینده یا عاملیت انجام نمی شود و پول موجود در کارت بانکی مشتری از کارت خوان رسمی شرکت جا به جا می شود. شاید این اتفاق از نگاه مشتریان خوب باشد که رسید پول شان را به حساب شرکت اصلی واریز کرده اند و در این میان فروشنده که اکنون شرایط یک معامله شخصی را ایجاد کرده است، نمی تواند سر خریدار کلاه بگذارد. اما سوال اصلی این جاست که وقتی پول مشتری به حساب شرکت اصلی می رود، چه معنی ای می تواند داشته باشد؟ بسیار واضح است که تعدادی از شرکت های خودرویی، به جای اعلام بخشنامه رسمی فروش در شرایط ممنوعیت پیش فروش خودروی وارداتی، محصولات شان را به شکل و شیوه بازار آزاد در نمایندگی ها می فروشند و این اتفاق باعث شده دیگر در قید و بند قیمت های رسمی و حساب شده نباشند و به راحتی سودهای چند برابری و مشابه دلالان بازار آزاد داشته باشند.
در ابتدای متن اشاره شد که در برخی از نمایندگی های خودروسازان هم اتفاق های مشابهی می افتد. اکنون شاید برای شما سوال باشد که آن ها مگر ممنوعیت برای پیش فروش دارند؟ امروز اگر به شرایط فروش بیش تر شرکت های خودروساز نگاه کنید، هیچ کدام خودرو را به صورت نقدی یا تحویل فوری به مشتری نمی دهند و حتا برخی خودروسازان نه چندان بزرگ در روزهای گذشته سهمیه تولید بهار ۹۸ خود را فروخته اند. هنگامی که با مدیران این شرکت ها هم صحبت می کنید، می گویند استقبال مردم در بازار خودرو زیاد شده و حتا برخی از این مدیران می گویند خودروهای آذر ۹۸ را هم امروز فروخته ایم!
اما امروز که بر اساس شواهد، مشتریان می توانند پیش فروش خودروهای داخلی را با تحویل سال آینده تجربه کنند و از سویی آمارها می گوید که تولید خودرو در کشور کاهش پیدا کرده است، انتظار داریم در بهترین حالت، شرکت های خودروساز تنها بتوانند با کم ترین تاخیر، خودروها را به دست مشتریان برسانند. اما حتا در خودروسازان بزرگ می بینیم که خبری از تاخیر کوتاه نیست و گاهی تحویل ندادن خودرو فراتر از سه ماه رفته است.
اکنون با در نظر گرفتن این شرایط، شما وقتی وارد نمایندگی های خودرو می شوید و می خواهید که به سریع ترین روش خودرو را از شرکت اصلی تحویل بگیرید، می بینید که برخی نمایندگی ها در صف اول دلالان قرار دارند و خودروها را به صورت تحویل روز و با قیمت بازار آزاد به شما می فروشند. وقتی با این مسأله رو به رو می شویم به حال بازار و اوضاع نمایندگان تأسف می خوریم و در نهایت می گوییم که نماینده رسمی شرکت ها هم دلال شده اند، اما تأسف بیش تر آن جا رخ می دهد که شما به عنوان یک خریدار اطمینان بیش تری به نمایندگی رسمی دارید و همچنان حاضر هستید که خودروی مورد نظر را به جای نمایشگاه های متفرقه در نمایندگی رسمی معامله کنید. در چنین شرایطی توقع دارید که کارت بانکی خود را در دستگاه کارت خوان شخصی نمایندگی بکشید، اما احتمال آن هم وجود دارد که کارت خوان مورد نظر برای نمایندگی نباشد و به حساب اصلی شرکت خودروساز وصل باشد. خریداران خودرو از نمایندگی ها به شیوه معامله بازار آزاد، کم تر پیگیر می شوند که پول شان به حساب چه کسی می رود و تنها می خواهند که بی درنگ پس از واریز وجه، برگه حواله خودرو به نام شان شود.
بدیهی است هیچ گاه نمی توان تایید کرد که امروز نمایندگی های خودرو لباس دلالی پوشیده اند و در پشت پرده شرکت خودروساز با تاخیرهای مکرر، خودروهای اش را به واسطه نمایندگی ها به شیوه بازار آزاد به فروش می گذارد، اما گاهی برخی صحبت ها و اظهار نظر افرادی که در این مباحث صاحب نظر هستند، می تواند حس ناخوشایندی از وضعیت بازار خودروی امروز منتقل کنند. شاید بهتر باشد که سازمانی همچون سازمان حمایت یا هر نهاد مربوط، مانند ممنوعیت قاطع پیش فروش خودروهای وارداتی، بازرسی از نمایندگی های شرکت ها داشته باشد و بتوانند نظارت کامل و دقیق بر فعالیت نمایندگان اعمال کند تا خودروسازان نیز نتوانند وارد بازار دلالی شوند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.