خودروهای زیر ۴سال؛ زیر تیغ معاینه‌فنی برتر

خودروهای زیر ۴سال؛ زیر تیغ معاینه‌فنی برتر

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

با اجرای طرح‌ترافیک‌جدید آمار مراجعه‌کنندگان برای گرفتن معاینه‌فنی‌برتر افزایش یافته است و از اسفندماه گذشته تاکنون ۹۲هزار خودرو معاینه‌فنی‌برتر گرفته‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،حدود ۵۰درصد خودروهایی که هنوز به سن اخذ معاینه‌فنی نرسیده‌اند، در معاینه‌فنی‌‌برتر رد می‌شوند. به‌گفته مدیرعامل ستاد‌مرکزی معاینه‌فنی بیشتر این خودروها تولید داخلی هستند و سطح کیفیت آنها پایین است. وی همچنین توضیح داد با اجرای طرح‌ترافیک‌جدید آمار مراجعه‌کنندگان برای گرفتن معاینه‌فنی‌برتر افزایش یافته است و از اسفندماه گذشته تاکنون ۹۲هزار خودرو معاینه‌فنی‌برتر گرفته‌اند.

به‌گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو»، حدود دوسال قبل شورای‌عالی ترافیک و شورای‌ترافیک‌تهران طرحی را به تصویب رساندند تا خودروهایی که وارد محدود طرح‌ترافیک می‌شوند، علاوه‌بر برگه معاینه‌فنی‌معمولی، به مراکز معاینه‌فنی مراجعه و برگه معاینه‌فنی ویژه یا برتر را دریافت کنند. اجرایی شدن این مصوبه در راستای جلوگیری از آلودگی هوا بوده و با معاینه‌فنی‌برتر، تست آلایندگی خودروها سخت‌تر شده است. نخستین گام برای اجرای این مصوبه، در طرح‌ترافیک جدید سال۹۷ اجرایی شد و برای خودروهایی که برگه معاینه‌فنی ‌برتر دارند، تخفیف ۲۰درصدی اعمال شده است. در چندماه گذشته این موضوع از سوی کسانی که در طرح‌ترافیک ثبت‌نام کرده‌اند، مورد استقبال قرار گرفته و آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز معاینه‌فنی تهران افزایش یافته است.

سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه‌فنی تهران این موضوع را تایید می‌کند و به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «معاینه‌فنی‌برتر شامل خودروهای زیر ۴سال نیز می‌شود. از زمانی‌که طرح‌ترافیک‌جدید اجرا و تخفیف ۲۰درصدی بر هزینه آن طرح اعمال می‌شود، آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز معاینه‌فنی برای اخذ معاینه‌فنی ‌برتر افزایش یافته است. در‌واقع طرح‌ترافیک جدید کمک کرد تا مردم تشویق شوند کاتالیست خودروهای خود را نو کرده و معاینه‌فنی ‌برتر دریافت کنند و به این ترتیب خودروهایی با آلایندگی کمتر وارد محدوده طرح شوند. ضمن اینکه براساس آمار از زمان اجرای طرح‌ترافیک‌جدید تعداد خودروهای دارای معاینه‌فنی ‌برتر که وارد این محدوده شده‌اند، پنج‌برابر خودروهای دارای معاینه‌فنی معمولی بوده است.»

مردودی ۴۵درصد خودروها

حسینی‌منش با تاکید بر اینکه بیشتر خودروهای پرتیراژ داخلی که سن آنها زیر ۴سال است، در تست‌های معاینه‌فنی‌برتر مردود می‌شوند، می‌گوید: «بر اساس آمار، ۴۵درصد خودروهای زیر ۴سال در تست معاینه‌فنی‌برتر مردود و ۵۵درصد قبول شده‌اند. بیشتر خودروهایی که هنوز سن آنها به ۴سال نرسیده است و برای اخذ معاینه‌فنی‌برتر به مراکز معاینه‌فنی مراجعه می‌کنند، بیش‌از یک نقص دارند. البته نقص‌های این خودروها حیاتی است و این موضوع نشان از کیفیت پایین خودروهای داخلی دارد.»

مدیرعامل ستادمرکزی معاینه‌فنی‌تهران با اشاره به اینکه ۸۰درصد خودروهایی که به مراکز معاینه‌فنی مراجعه می‌کنند، تولید داخلی بوده‌اند، توضیح می‌دهد: «تا هفته قبل ۴۰هزار خودرو برای اخذ معاینه‌فنی به این مراکز مراجعه کردند که ۲۲هزارخودرو موفق به اخذ معاینه‌فنی ‌برتر و ۱۸هزارخودرو نیز مردود شدند. ضمن‌اینکه دلیل مردود شدن ۴۵درصد خودروها، میزان آلایندگی آنهاست و شامل خودروهای وارداتی و داخلی می‌شود، هرچند بیشتر مردودی‌ها تولید داخل هستند. همچنین تست خودروها برای اخذ معاینه‌فنی‌برتر شامل تست‌های آلایندگی و فنی است و بیش‌از ۵۰‌درصد آنها در تست آلایندگی خودرو رد می‌شوند.»

حسینی‌منش درباره آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز معاینه‌فنی می‌گوید:‌ «از ابتدای اجرای معاینه‌فنی‌برتر یعنی از اسفندماه گذشته تا دو‌هفته قبل، بیش‌از ۹۲‌هزار دستگاه خودرو معاینه‌فنی برتر گرفته‌اند که از این تعداد ۲۲‌هزار خودرو زیر ۴سال و مابقی بالای ۴سال بوده‌اند. درواقع اخذ معاینه‌فنی ربطی به سن خودرو ندارد بلکه خودروهایی که کاتالیست فعال داشته باشد، می‌توانند معاینه‌فنی‌برتر بگیرند و بیشتر خودروهایی که معاینه‌فنی‌برتر دریافت کرده‌اند، مجبور شدند کاتالیست خودروی خود را تعمیر یا تعویض کنند.»

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.