خداحافظی ایران خودرو با رنو تندر90؟! جایگزین L90 برای مشتریان مشخص شد

خودروهای قدیمی روی دنده افت
گروه صنعتی ایران خودرو که به مدت ۱۱ سال پیاپی تولید رنو تندر۹۰ را در نسخه های دنده ای، اتوماتیک، پیکاپ، پلاس دنده ای و اتوماتیک انجام می داد، روز گذشته به صورت رسمی به نمایندگی های خود اعلام کرد که همکاری لازم با مشتریان این خودرو جهت تعویض با دانگ فنگ H30 کراس صورت پذیرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

البته که در متن اطلاعیه ایران خودرو به نمایندگان خود، دلیل طرح جایگزینی دانگ فنگ H30 کراس با رنو تندر۹۰ پلاس دنده ای و اتوماتیک، تاخیرهای بیش از حد پیش آمده اعلام شده و تا به این لحظه به صورت رسمی از خروج رنو تندر۹۰ بعد از ۱۱ سال از ایران خودرو صحبتی به میان نیامده است و گفته شده که مشتریان می توانند در صورت تمایل به جای تندر۹۰، دانگ فنگ H30 کراس را تحویل بگیرند. اما از دو هفته گذشته در برخی سایت ها چون ایران جیب، نقل قول هایی از برخی منابع منتشر شده که گویا دیگر این خودرو اقتصادی و پر طرفدار در ایران خودرو تولید نمی شود.
این ها صحبت ها در حالی اتفاق افتاده که مدیران ارشد رنو و رنو پارس بارها عدم خروج خود را از بازار ایران در شرایط فعلی اعلام کرده اند. با توجه به اینکه برخی منابع خبری از داخل پارس خودرو و ایران خودرو، تولید رنو تندر۹۰ و ساندرو را در چند روز گذشته گاهی صفر هم اعلام کرده اند، احتمال داده می شود که دلیل اصلی این اتفاق، عدم امکان انتقال وجه به حساب کمپانی رنو باشد و در نتیجه ایران خودرو و پارس خودرو نتواند قطعات اولیه ساخت تندر۹۰ و ساندرو را وارد کشور نمایند.
با توجه به دلیلی احتمالی اعلام شده، برخی کارشناسان معتقد هستند که مشکل پیش آمده در تولید و تحویل محصولات رنو در ایران، موقت است و با پیدا شدن راه چاره برای انتقال وجه، حتی به صورت قطره چکانی هم عرضه L90 و B90 انجام خواهد شد.

حال باید چند هفته ای صبر کنیم و ببینیم که سیاست های ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، رنو پارس و رنو برای تولید و عرضه خودروهای این کمپانی اروپایی در ایران چیست و آیا بعد از ۱۱ سال خودرویی چون تندر۹۰ از خط تولید خودروسازان ایرانی خارج می شود یا خیر؟
البته که خروج خودرویی چون رنو تندر۹۰ از خط تولید ایران خودرو، آن هم بعد از ۱۱ سال نباید آنچنان ناراحت کننده باشد. زیرا معمولا این اتفاق در کشورهای توسعه یافته بسیار زودتر انجام می شود و خودرویی جایگزین و به روزتر وارد خط تولید می شود. اما ناراحتی و گلایه اصلی به خاطر این است که مسائل پیش آمده در روابط سیاسی و اقتصادی، چنین مشکلی را امروز پدید آورده است.
اما بُعد جالب ماجرا اینجاست که در کنار دلالان حاضر در صحنه برای خرید رنو تندر۹۰ پلاس، تعداد قابل توجهی مشتری واقعی هم در میان آن ها وجود دارند و بدیهی است که دلیل انتخابشان، کیفیت، دوام، استهلاک کم، طول عمر بالا و اطمینان به رنو تندر۹۰ پلاس بوده و از همان ابتدا به جای خرید خودرویی چینی، به سراغ گزینه ای غیر چینی با ۴ ستاره کیفی رفته اند. حال بعد از ماه ها تاخیر باید به جای خودرویی ۴ ستاره و غیر چینی، هاچبک کراس چینی را تحویل بگیرند که طبق گزارش ISQI در خرداد ماه سال جاری همچنان تنها با دو ستاره کیفی تولید می شود.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.