خالی‌تر شدن دست خریداران خودرو

خالی‌تر شدن دست خریداران خودرو
بازار خودروهای وارداتی که در چند ماه گذشته با حاشیه‌های بسیاری ازجمله بسته بودن ثبت‌سفارش‌ها و افزایش قیمت ناشی از آن همراه بود، حالا با شوک افزایش قیمت ارز نیز رو‌به‌رو شده است.
به گزارش اخبار خودرو ، قیمت دلار در کشور در روزهای گذشته بار دیگر افزایش را تجربه کرد و با گذشتن از مرز ۴هزار تومان به قیمت ۴هزار و یک‌صد تومان رسید. این افزایش قیمت برای خودروسازان و البته مردم خبر خوبی نخواهد بود.
چراکه در شرایط ثبات قیمت ارز در سال‌های گذشته، قیمت خودرو هر سال به‌علل مختلف افزایش پیدا می‌کرد حالا با افزایش نرخ ارز احتمالا قیمت خودرو نیز افزایش خواهد یافت و چه بسا منجر به رکود دوباره در بازار خودرو شود.
بازار خودروهای وارداتی که در چند ماه گذشته با حاشیه‌های بسیاری ازجمله بسته بودن ثبت‌سفارش‌ها و افزایش قیمت ناشی از آن همراه بود، حالا با شوک افزایش قیمت ارز نیز رو‌به‌رو شده است که باید دید چه تاثیری در قیمت‌ خودروهای وارداتی هم در سطح خودروهای نو و هم در بخش خودروهای کارکرده خواهد داشت.
رضا تقی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش داخلی سایپا :اجازه افزایش قیمت خودرو را نداریم
خالی‌تر شدن دست خریداران خودرو
افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر چه تاثیری بر خودروسازی‌ها می‌گذارد؟
ما یک ارز متوازی و یک ارز مبادله‌ای داریم. این دو با یک رابطه منطقی در اقتصاد کشور وجود دارند، یعنی با یک ضریب به ارز متوازی می‌رسیم و با ضریب دیگر به ارز مبادله‌ای دست پیدا می‌کنیم.
ارز مبادله‌ای پایه تامین مواد اولیه برای تولید خودرو است. یعنی در بهترین شرایط برای تامین مواد اولیه از ارز مبادله‌ای استفاده می‌شود. خودروهایی که درصد تامین داخلی‌ آن‌ها بالاست، فعلا با ارز مبادله‌ای تامین می‌شوند.
بنابراین قیمت تمام‌شده خودرو در صورتی که قیمت ارز مبادله‌ای افزایش پیدا کند، هم‌سطح قیمت ارز آزاد یا ارز متوازی خواهد شد.
دلار بالای ۴ هزار تومان به نفع خودروسازان خواهد بود یا به ضرر آنها؟
قطعا دلار بالای ۴ هزار تومان به ضرر خودروسازان است. چراکه با افزایش قیمت آن قدرت خرید مردم بالاتر نمی‌رود. در نتیجه قیمت تمام شده خودروها افزایش خواهد یافت و میزان تقاضا کاهش می‌یابد.
این افزایش قیمت روی چه نوع خودروهایی تاثیر بیشتری می‌گذارد؟
ما دو نوع خودرو داریم. قیمت برخی خودروها اگر قیمت ارز حتی ۱۰هزار تومان شود، تغییری نخواهد کرد. چون شورای رقابت قیمت را به ما می‌دهد. در نتیجه این خودروها با ضرر فروخته می‌شوند و زیان انباشته عاید خودروسازی می‌شود.
مگر اینکه مجوز افزایش قیمت برای آن‌ها را دریافت کنیم. گروه دیگری از خودروها تابع قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت نیستند و در واقع به نوعی سازمان حمایت روی آن‌ها کنترل دارد.
به‌طور کلی باید بگویم قدرت خرید مردم با افزایش نرخ ارز بیشتر نمی‌شود. بنابراین با افزایش نرخ ارز یک سری از محصولات ما با زیان به فروش خواهند رسید و اگر قیمت برخی محصولات را افزایش دهیم، مردم توان خرید آن‌ها را از دست می‌دهند. در نهایت ما از افزایش قیمت دلار استقبال نمی‌کنیم.
مثلا در حال حاضر با عبور دلار از ۴هزار تومان شرایط موجود چه تاثیری روی محصولات سایپا خواهد داشت؟
در حاضر همکاران ما مشغول بررسی این مساله هستند که این موضوع چه تاثیری بر قیمت تمام شده خودرو خواهد گذاشت. اما تاکنون تصمیم خاصی گرفته نشده است.
افزایش قیمت دلار روی صادرات خودرو از کشور موثر خواهد بود؟
طبیعتا این افزایش قیمت صادرات را تقویت می‌کند. چون برگشت پول صادرات به صورت دلار است و حداقل اینکه اگر قیمت دلار بالا برود، برگشت پول خودروها هم بیشتر خواهد بود.
به نظرم درخصوص صادرات خودرو این دو مساله می‌تواند یک رابطه برد-برد ایجاد کند. یعنی اگر در جایی بیشتر هزینه شود از جای دیگر پول بیشتری دریافت خواهد شد. اما درخصوص وضعیت فروش خودروها در داخل به این صورت نیست.
علی شکوهی، مدیربازاریابی شرکت آرین‌‌موتور :قیمت خودروهای دست‌دوم خارجی هم افزایش پیدا می‌کند
خالی‌تر شدن دست خریداران خودرو
قیمت دلار در هفته‌‌های گذشته روند افزایشی داشته و در حال حاضر از مرز ۴ هزار تومان گذشته است. فکر می‌کنید این افزایش قیمت ارز چه تاثیری بر بازار خودروهای وارداتی خواهد گذاشت؟
ببینید در حال‌حاضر این افزایش قیمت دلار، قطعا یک شوک مقطعی است اما در ماه‌های گذشته قیمت دلار روند افزایشی داشت.
در چند روز گذشته به واسطه نگرانی‌هایی که از بابت بحث برجام به وجود آمده بود، بر قیمت ارز تاثیر گذاشت و در حال حاضر شاهد ایجاد آشفتگی در بازار هستیم.
اما درنهایت اگر بخواهیم به عوامل تاثیرگذار بر بازار نگاهی بیا‌ندازیم، فقط مساله نرخ ارز در آن موثر نیست و این تنها یکی از عوامل موثر در این بخش است.
هرچند ارز تاثیر بسیاری در بازار خودرو دارد اما عوامل دیگری هم در این راستا می‌توانند تاثیرگذار باشند.
افزایش نرخ ارز باعث چه تغییراتی در بازار خواهد شد؟
افزایش نرخ ارز باعث ایجاد آشفتگی در بازار می‌شود و ممکن است بسیاری از مردم به سمت نمایندگی‌ها برای خرید خودرو هجوم بیاورند.
اما این وضعیت متاسفانه با عدم ثبت‌سفارش و موجود نبودن خودرو در شرکت‌ها همزمان شده است. در نتیجه مشتریان با پاسخ عدم موجودی در شرکت‌ها رو‌به‌رو می‌شوند و درنهایت بازار خودروهای دست‌دوم و بازارهای جانبی خودرو دچار عدم ساماندهی خواهد شد، به این ترتیب نمی‌توان این مساله را کنترل کرد. به نظرمی‌رسد این وضعیت تاثیر بسیار منفی بر بازار خواهد داشت.
فکر می‌کنید در این مدت قیمت خودروهای دست‌دوم افزایش پیدا کند؟
احتمالا بازار خودروهای دست‌دوم شاهد افزایش قیمت خواهد بود. همان‌طور که بازار خودروهای نو نیز افزایش قیمت داشته است. اما به نظر من نرخ افزایش قیمت در خودروهای دست‌دوم کمتر از میزان افزایش در خودروهای صفر کیلومتر خواهد بود.
پیش‌بینی شما از افزایش قیمت‌ خودروها چقدر است؟ فکر می‌کنید تا چند درصد افزایش قیمت خواهیم داشت؟
در یک یا دو ماه گذشته، بازار خودروهای نو در برخی محصولات با افزایش ۲۰درصدی همراه بوده است. در کنار این موضوع، ما با افزایش روزانه هزینه‌های واردات خودرو نیز مواجه بوده‌ایم. درنتیجه تاثیر این مساله را در بازار می‌بینیم.
ضمن اینکه در کنار خودروهای نو، خودروهای کارکرده نیز با افزایش قیمت در بازار روبه‌رو بوده‌اند. به این ترتیب اگر بازارهای خودرویی را مورد بررسی قرار دهیم، کاملا متوجه می‌شویم نرخ خرید و فروش خودرو تا چه حد افزایش پیدا کرده است.
فکر می‌کنید تاثیر ارز بالای ۴هزار تومان بر صنعت و بازار خودرو موقتی خواهد بود؟
اگر نرخ دلار به همین شکل بالا بماند، تاثیر شدیدی بر بحث واردات خودرو خواهد گذاشت. بخش عمده‌ای از هزینه‌های مربوط به واردات خودرو را نرخ ارز تشکیل می‌دهد. چون با ارز آزاد خودرو خریداری شده و با ارز مبادله‌ای نیز خودرو را از گمرک ترخیص می‌کنند.
درنتیجه تاثیر این دو مورد بر صنعت خودرو عمده خواهد بود. همه منتظر هستند ببینند سیاست‌های دولت در قبال این افزایش نرخ ارز چه خواهد بود و چه تصمیمی در این مورد اتخاذ خواهد شد.
در بحث خودروهای داخلی نیز فعلا همه منتظرند شرایط به چه شکل پیش خواهد رفت. هیچکس نمی‌تواند بگوید قیمت‌ها را ثابت نگه می‌داریم یا تصمیمی در این مورد نخواهیم گرفت. همه منتظر هستند ببینند چه بازخوردی از این افزایش قیمت در بازار وجود خواهد داشت.
در نتیجه فعلا نمی‌توان در این خصوص صحبتی کرد. واردکنندگان منتظر هستند ببینند آیا ثبت‌سفارش‌ها بازخواهد شد و از طرف دیگر تصمیم دولت در خصوص افزایش نرخ ارز چه خواهد بود.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.