حمایت از تولید داخل یا جلوگیری از واردات؟

تداوم اعتراض واردکنندگان خودرو به وزارت صنعت
تصمیم دولت موجب برهم زدن نظم بازار شده است. از روزی که سایت ثبت سفارش خودرو بسته شد،قیمت خودروهای وارداتی رو به افزایش گذاشته؛هرچند واردکنندگان خودرو بسته شدن سایت و افزایش نرخ ارز را از دلایل اصلی افزایش قیمت ها در بازار عنوان می کنند،اما کماکان اعتراض ها به این تصمیم ادامه دارد.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

به گزارش خبر آنلاین،متین‌دخت والی‌نژاد: ساماندهی بازار خودرو، در دولت یازدهم کلید خورد.زمانی که مسعودکرباسیان رییس وقت گمرک تصمیم گرفت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی را متوقف کند،خیلی از واردکننده ها به جمع منتقدان او پیوستند،با این حال این تصمیم تا به امروز ادامه داشته است.تصمیم به توقف سامانه ثبت نام خودروهای وارداتی دوماهی است که اجرا شده است.تصمیم دولت برای توقف این سایت،البته براساس دو اخطاری است که طی دو مرحله در چهارسال گذشته به واردکنندگان خودرو ابلاغ شد و بر مبنای آن از واردکننده ها خواسته شده بود که در صورتی می توانند به فعالیت خود ادامه بدهند که دارای نمایندگی از کشور واردکننده و داشتن تعمیرگاه تخصصی و خدمات پس از فروش باشند.با وجودی که برخی واردکنندگان این دستورالعمل را رعایت کرده بودند اما کماکان برخی ها نیز تلاش می کردند که با درخواست های متعدد از دولت مبنی بر تاخیر در اجرای این مصوبه از زمان برای واردات بیشتر استفاده کنند. با این حال محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت دولت یازدهم در آخرین روزهای حضور در این وزارتخانه این مصوبه را نهایتا اجرایی کرد و پس از او محمدشریعتمداری که به عنوان وزیر صنعت،معدن و تجارت از مجلس رای اعتماد گرفت هم این مصوبه با قاطعیت بیشتری دنبال کرد.
**به دنبال بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو،اعتراض ها از سوی واردکننده ها بالا گرفت.همزمان شایعاتی در فضای مجازی مطرح شد که حکایت از آن داشت،مناطق آزاد این مصوبه را دور می زنند.به دنبال این طرح این شایعه علی معقولی مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک اعلام کرد:«عدم امکان ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی مشمول مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم می شود. همچنان واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی همچنان ادامه دارد.» در همین رابطه علی علی آبادی فراهانی مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت،معدن و تجارت هم گفت: «وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ برنامه ای برای تغییر معیار لوکس بودن خودروها از حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی نیز ندارد.»بنا به گفته علی آبادی فراهانی از چند ماه پیش دستور العملی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت ارائه شده که دو هدف اصلی توسعه صادرات خودروهای ساخت داخل و حمایت از صنایع داخلی را دنبال می کند.
در سه ماهه نخست امسال واردات خودرو رشد بیش از ۱۳۰ درصدی داشت؛ رشد شدید واردات خودرو موجب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات خودرو، ثبت سفارش جدید برای واردات این محصولات را تا زمان تصویب نهایی طرح “ساماندهی واردات خودرو” در هیات دولت، متوقف کند هرچند که واردات خودرو براساس ثبت سفارش‌های پیشین همچنان ادامه دارد.
بخش خصوصی،معترض
به دنبال تصمیم های اخیر وزارت صنعت،معدن و تجارت بیشترین اعتراض ها را بخش خصوصی و واردکننده ها مطرح کردند.آنطور که رییس انجمن واردکنندگان خودرو می گوید این کار غیرقانونی است.مهدی دادفر دبیر این انجمن هم معتقد است که این تصمیم دولت سبب نابود شدن بازار واردکننده ها می شود.در همین حال مسعود خوانساری در نامه ای به محمدشریعتمداری؛ به موضوع تصمیم اخیر وزارت صنعت در ممنوعیت ثبت سفارش خودرو اشاره کرده و این عمل را از مصادیق برهم زدن نظم بازار و دخالت ناگهانی و بدون برنامه دولت در روند کاری بخش خصوصی ارزیابی کرده است.رئیس اتاق تهران در این نامه نوشته است:«از حدود یک ماه قبل به صورت ناگهانی و بدون ارائه هیچ دلیلی، ثبت سفارش برای واردکنندگان خودرو غیرفعال شده است. این اقدام در بازار اثرات مشخصی دارد. اولین موضوع این است که بازار با تلاطم و تنش مواجه می‌شود و در حاشیه آن امتیازات ویژه هم برای واردکنندگانی که تا قبل از تاریخ ممنوعیت اقدام به ثبت سفارش کرده بودند، ایجاد می‌شود. به همین دلیل از وزیر صنعت خواستیم دستور توقف ثبت سفارش واردات خودرو را لغو کند و صدور ثبت سفارش به روال عادی بازگردد.»
واکنش مردم
رویدادهای اخیر، البته بر بازار هم اثر گذاشته؛قیمت خودروهای وارداتی رو به افزایش گذاشته و این افزایش البته بازار خودروهای تولید داخل را هم رونق بخشید است. فعالان بازار معاملات خودرو البته شرایط را مبهم ارزیابی می کنند. با طرح این سوال مطرح است که با توجه به این‌که حداقل قیمت خودروهای وارداتی بالاتر از ۵۰ میلیون تومان است، آیا ادامه روند افزایشی واردات خودرو اقدام درستی استاین موضوع را با کاربران در میان گذاشت.«سعید» یکی از کاربران خبرآنلاین در این باره نوشت: «خودروهای خارجی نباید اجازه ورود پیدا کنند.»یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین که نام خود را عنوان نکرده، تصریح کرد: «نه‌تنها واردات خودرو باید ادامه داشته باشد، بلکه باید تعرفه واردات صفر شود. در کنار آن، تولید خودرو در داخل کاملا متوقف شود تا مردم جان و مالشان در امنیت باشد.»کاربر دیگری متذکر شد: «واردات خودرو باید افزایش داده شود، ولی نه با نرخ و قیمت چند صد برابری قیمت جهانی، بلکه برابر با همان قیمت واقعی.»«آزیتا» عنوان کرد: «مگه خودروهای داخلی وارداتی نیست، اگه نیست، چرا وقتی دلار گرون میشه، قیمت خودروهای داخلی هم افزایش پیدا می‌کنه. نتیجه اخلاقی اینکه ما چیزی به نام صنعت خودرو نداریم.»

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.