جوک، سریع و متفاوت

جوک ، سریع و متفاوت
نیسان جوک یک خودروی شبه SUV با ظاهری سنت‌شکن است که طراحی مفهومی آن از نیسان ورسا نشأت گرفته است. جوک مانند SUVها ارتفاع بالایی دارد و قسمت عقب آن مانند خودروهای هاچبک انحنا و خمیدگی تندی دارد.
براساس اعلام سایت نیسان، تمام آزمایش‌کنندگان جوک معتقدند رانندگی با جوک واقعاً لذت‌بخش است. فرمان چالاک و موتور پر قدرت توربو شارژر، از نیسان جوک یک خودروی بسیار جذاب ساخته است. مصرف سوخت این خودرو نیز با توجه به قدرت موتور و سیستم چهارچرخ متحرک، کاملاً مطلوب است، اما به خاطر داشته باشید که نمی‌توانید بنزین را با هر کیفیتی در باک این خودرو بریزید.
به گزارش ایسنا، دوربین دید عقب از سال ۲۰۱۵ به‌صورت استاندارد روی آن نصب می‌شود. هنگام رانندگی سریع در شهر یا حومه شهر، جوک بسیار اسپورت و چابک احساس می‌شود. با اشتیاق پیچ‌ها را طی می‌کند و درعین ‌حال که بدنه مرتفع آن کمی در پیچ‌ها متمایل می‌شود، چسبندگی و پایداری خودرو به خوبی حس می‌شود. فرمان آن واکنش خوبی ارائه می‌دهد و بسیار تندوتیز است. شعاع چرخش کوتاه ۱۱.۳ متری این خودرو نیز هنگام پارک‌کردن، عبور از کوچه‌های تنگ و البته در آفرود به کمک راننده می‌آید.
در رانندگی آزمایشی در پیست، این خودرو حتی در شرایط بسیار سخت، تعادل خوبی از خود نشان می‌دهد. جوک موفق شد در تست مانور عدم برخورد با مانع، سرعت بالایی ثبت کند و در حین این تست حس اطمینان بسیاری زیادی در راننده ایجاد کرد.
داستان طراحی نیسان جوک
ظاهر جوک جسورانه است. برخلاف بسیاری از خودروها، ابعاد بدنه جوک متناسب با چرخ های آن طراحی شده که به‌صورت جالبی از بدنه خودرو بیرون زده اند. جوک بدون از دست دادن چابکی لازم، بدنه قوی و مستحکمی دارد تا اطمینان حاصل شود که سرنشینان هم در محیط شهری و هم در جاده امنیت کافی دارند.
طراحی مدور چراغ‌های جلوی جوک الهام گرفته از خودروهای رالی است که اغلب مانند خودروهای کلاسیک، چراغ‌های جلوی مدور داشتند.
برخی از قسمت‌های بدنه جوک از خودروهای دیگر در خط تولید نیسان به عاریت گرفته شده اند. سقف صاف و بدون انحنای جوک شباهت اندکی به نیسان GT-R دارد و چراغ‌های عقب آن‌ که شبیه بومرنگ هستند از نیسان ۳۷۰Z به الهام گرفته شده‌اند.
جوک ، سریع و متفاوت
طراحان نیسان داخل کابین جوک را طوری طراحی کرده‌اند که سیاحتی هیجان‌انگیز برای ماجراجویان باشد. کنسول وسط جوک شبیه باک موتورسیکلت است که مانند بیشتر قسمت‌های خودرو، الهام گرفته از موتورسیکلت‌های رالی است. نمای صفحه پشت آمپر مانند یک تندیس، با دقتی بسیار زیاد طراحی شده است. ترکیب بافت و تزئینات داخل کابین جوک در راننده ماجراجوی آن حسی ایجاد می‌کند که انگار سوار بر یک خودروی اسپورت خاص و هیجان‌انگیز است.
مشخصات فنی
جوک اسپورت با قیمت رقابتی ۱۷۲ میلیون تومان، مجهز به پیشرانه‌ی ۱۶۱۸ سی‌سی توربوشارژر است که می‌تواند ۱۹۰ اسب بخار قدرت تولید کند. امکانات این خودروی پرقدرت و سریع شامل فناوری سپر ایمنی (رادار هشداردهنده خروج از خط، رادار هشداردهنده برای نقاط کور، رادار شناسایی اشیای متحرک)، سیستم هشدار فشار باد تایرها، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سیستم مانیتور دید ۳۶۰ درجه (AVM)، سیستم ۴×۴ تمام وقت نیسان، سیستم هوشمند ورود بدون کلید با دکمه استارت، گرمکن صندلی‌های جلو، سانروف پانوراما، چراغ‌های روشن در روز LED ، آینه‌های جانبی جمع‌شونده برقی و دارای چراغ راهنما، لامپ‌های جلو اتوماتیک (خودکار) و برف‌پاک‌کن با سنسور باران می‌شود.
جوک ، سریع و متفاوت
افتخارات نیسان جوک
۱. موسسه بیمه امنیت بزرگراه‌ها، با ۵۰ سال سابقه در زمینه کاهش تلفات و خسارات تصادفات جاده‌ای فعالیت می‌کند. این موسسه تحت تملک حلقه‌ای از شرکت‌های بیمه خودرو در سراسر ایالات‌متحده است و با توجه به اطلاعات این بیمه‌ها، هر ساله فهرستی از امن‌ترین خودروها را منتشر می‌کند. در لیست سال ۲۰۱۱ این موسسه، سه خودرو از نیسان نیز به چشم می‌خورند: نیسان جوک، و در کنار آن، نیسان کیوب و نیسان لیف.
۲. نیسان جوک در سال ۲۰۱۵ از سوی راننده نمایشی معروف، «تری گرنت» برای ثبت یک رکورد جهانی انتخاب و البته این رکورد با موفقیت ثبت شد. تری گرنت توانست با یک دستگاه جوک نیسمو RS به مدت دو دقیقه و ۱۰ ثانیه روی دو چرخ (چرخ‌های سمت راست) حرکت کند. او همچنین توانست رکورد سریع‌ترین مایل پیموده شده روی دو چرخ را نیز به کمک جوک بشکند. سیستم تعلیق استثنایی جوک است که چنین امکانی به رانندگان می‌دهد.
۳. در سال ۲۰۱۱، نیسان جوک توسط انجمن نویسندگان خودرویی تگزاس، مقام «کراس‌اوور تگزاس» را دریافت کرد. این جایزه از این نظر حائز اهمیت است که مجموع خصوصیات جوک در آن لحاظ شده است. مجموعه‌ای از طراحی، عملکرد، کارایی و ایمنی خودرو باعث شد تا نیسان جوک برای این عنوان انتخاب شود.
پت اشتاینر، معاون منطقه‌ای نیسان در آمریکای شمالی پس از دریافت این جایزه گفت: بدیهی است که ما احساس می‌کنیم که نیسان جوک، پدیده منحصربه‌فردی بوده و از نظر عملکرد و کارایی، وزنه‌ای جدید در بازار کراس‌اوورها است. انتخاب جوک به‌عنوان کراس اوور تگزاس، نشان می‌دهد که نویسندگان انجمن نویسندگان خودرویی تگزاس نیز مسیر حرکت ما را تأیید می‌کنند.
۴. نیسان جوک در سال ۲۰۱۵ توانست از فهرست «خودروهای سال خاورمیانه» یا Middle East Car of the Year، عنوان بهترین شاسی‌بلند کوچک را از آن خود کند. مهم‌ترین علت این انتخاب، محبوبیت و قابلیت اطمینان این خودرو بوده است. یک هیات ۱۲ نفر در سه مرحله رأی‌گیری، این عنوان را برازنده‌ی نیسان جوک دانستند.
در سال ۲۰۱۵ در امارات متحده عربی، نیسان جوک ۱۱ درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده و نسبت به سال گذشته، افزایشی سه درصدی را تجربه کرد. نیسان جوک در این سال پرفروش‌ترین شاسی‌بلند کوچک امارات شناخته شد.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.