جانشین پراید دغدغه جدید قشر متوسط

جانشین پراید دغدغه جدید قشر متوسط
وقتی برجام به نتیجه رسید، اکثر کارشناسان اقتصادی به قراردادهایی که در حوزه خودروسازی بسته شد اشاره کردند و مصرف‌کنندگان دست نگه داشتند تا به قول معروف میوه برجام راکه شامل خودروهایی با کیفیت بود، خریداری کنند اما به نظر می‌رسد خودروهای پسابرجامی تاحدی اقشار متوسط و ضعیف جامعه را به فکر فرو برده است.
به گزارش اخبار خودرو ، اگر پای حرف قشر متوسط جامعه بنشینید، به شما خواهند گفت خودروهایی که روانه بازار می‌شوند با جیب قشر متوسط همخوانی ندارند و باز هم باید به همان خانواده پراید بسنده کنند.
پرایدی که این روزها محل حرف و حدیث فراوان است و همه منتظرند زودتر از چرخه تولید خداحافظی کند. کش و قوس پراید برای هم‌خوانی با استاندارد و آمد و شدها برای ماندن یا رفتن پراید در روزهای اخیر وارد مرحله تازه‌ای شد و پس از اعلام برخی خبرها درباره خداحافظی با پراید تا پایان سال ۹۶، وزیر صنعت خبر از توقف تولید یک سال دیرتر، یعنی سال ۹۶ داد.
توقفی که بیش از همه چیز، بازار خریداران با درآمد متوسط را به فکر چیستی جایگزین آن انداخته است. زیرا خودروهای پسابرجامی با آپشن‌ها و هزینه‌های‌شان قیمتی دارند که نمی‌توانند جایگزین این خودرو باشند و حال باید دید مسئولان برای این خودرو چه جایگزینی در چرخه تولید در نظر دارند. جایگزینی که دیگر در بخش استاندارد کیفی ستاره‌دار نشود.
ولی ملکی،عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم و عضو ناظر شورای رقابت در این باره و جایگزینی برای پراید می‌گوید:«در ابتدا باید تاکید کنم این که از پراید انتظار یک خودروی گران‌قیمت را داشته باشیم درست نیست زیرا در سال ۸۴ که پیکان از رده خارج شد، سطح خودرو به پراید رسید.»
اما درباره توقف تولید پراید وی تاکید می‌کند: «سیاست‌های کارخانه سایپا حذف تدریجی است که سالانه بخشی از میزان تولید پراید را کاهش می‌دهد، به صورتی که سالانه ۱۰ تا ۱۲درصد از تولید خود را کاهش می‌دهد.»
علاقه مردم به پراید به دلیل قیمت پایینش است
ملکی همچنین توقف تولید پراید تا پایان سال جاری را بعید دانست و گفت «توقف خودروی پراید تا پایان سال آینده قطعی است و به این مساله خوش‌بین هستم.» این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پراید را یک طیف خودرویی خواند و ادامه داد: «توقف تولید پراید شامل تمام خودروهای خانواده پراید می‌شود و تنها تولید خودروهایی که سطح کیفیت و استانداردهای آنها ارتقا داده شود، تولیدشان می‌تواند ادامه
داشته باشد.»
ولی ملکی از احتمال اختلاف ۲ تا ۳ میلیون تومانی جانشین پراید هم خبر داد و گفت: «علاقه مردم به خودروی پراید به‌واسطه قیمت پایین این محصول است نه کیفیت آن.»
این نماینده مجلس دهم، بر حاکم شدن قانون عرضه و تقاضا تاکید کرد و گفت «باید در خودروسازی قوانین عرضه و تقاضا حاکم باشد زیرا اجرای این قوانین باعث بالا بردن کیفیت تولید و کاهش قیمت محصولات توسط شرکت‌های سازنده می‌شود و آزادسازی قیمت را نیز در همین راستا و به نفع مردم تعریف می‌کنند.
واقعیت این است که پراید هر چه باشد، فارغ از کیفیت، خودروی ارزان پرطرفدار و پرتیراژی است که شاید تا چندسال پیش بسیاری از اقشار متوسط و ضعیف جامعه را ماشین‌دار می‌کرد اما حالا به هزار و یک دلیل وقت خداحافظی‌اش رسیده و در این میان آنچه بیشتر اقشار هدف این خودرو را نگران می‌کند(یعنی اقشار متوسط و ضعیف جامعه را) جایگزین آن است.»
بدون جایگزین نمی‌توان رای به خروج پراید داد
«زمانی حق داریم خودرویی را از خط تولید خارج کنیم که متناظر و جایگزین آن، خودروی مناسبی را جایگزین آن کرده باشیم.» این گفته‌های عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم درباره جایگزینی خودروی پراید است.
محمدرضا نجفی درخصوص خروج خودروهای پراید و نیسان وانت از خط تولید تا پایان سال ۹۷ گفت: «تولیدکننده‌ها، خودروسازان و مجموعه‌ای که نظام برنامه‌ریزی در صنعت خودرو را دنبال می‌کنند، باید اصل بهره‌وری بهتر، کارآمدی بیشتر و اثربخشی محصولات تولید شده را به عنوان هدف ملی دنبال کنند.»
او تاکید می‌کند:«اصل توسعه مستمر، موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد. از این رو، طبیعی است تلاش کنیم محصولات و تولیدات ما روزبه‌روز به لحاظ کیفیت، قیمت و کارآمدی قابلیت بهتری پیدا کند.»
به گفته این عضو کمیسیون صنایع به صورت مشخص باید بتوانیم خودروهایی چون پراید را با شرایط بهتر از نظر قیمت، دسترسی مصرف‌کننده و کیفیت بالاتر به مشتری عرضه کنیم، به این معنا که کیفیت خودروی مورد استفاده در جامعه واستانداردها و ایمنی آن بالا برود، مصرف آن کاهش پیدا کند و قیمتش متعادل و منطقی باشد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودروهایی چون پراید و نیسان وانت بیشترین تردد را در حوزه شهری دارند، افزود:« لازم است نسبت به بهبود این خودروها اقدام شود اما اگر بنا شود این خودروها از چرخه تولید خارج شوند و جایگزین مناسبی برای آن ارائه نشود، حتما اشکال به‌وجود می‌آید.»
خرید پراید در حد توان بسیاری از مصرف‌کنندگان است
اکثر کارشناسان حوزه صنعت که از خروج این خودرو ابراز نگرانی می‌کنند، به این دلیل است که قشر متوسط جامعه توان خرید خودرو با این میانگین قیمتی را دارند.
محمدرضا نجفی، در این مورد و توان خرید پراید توسط قشر متوسط تاکید می‌کند: «خودروهایی چون پراید و نیسان وانت عمومیت دارند و خرید آن در حد توان بسیاری از مصرف‌کنندگان است، اما اگر بنا باشد این خودروها با خودروهایی که تفاوت قیمت بسیاری داشته باشند جایگزین شوند، ممکن است بسیاری از مردم نتوانند از این خودروها استفاده کنند و از این جهت، خللی ایجاد شود.
باید به گونه‌ای عمل کنیم که این خودروها هم از نظر کیفیت، قیمت، دسترسی و طول عمر مفید، با حفظ شاخص‌ها، استانداردها و معیارهای ایمنی و محیط‌زیستی با شرایط بهتری تحویل مصرف‌کنندگان شود.»

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.