تکلیف خودروهای مانده در گمرک چه می شود؟

تکلیف خودروهای مانده در گمرک چه می شود؟
جالب اینجاست که هنوز به صورت رسمی تعرفه ها و قوانین جدید واردات خودرو اعلام نشده و برخی جدول پیشنهادی را به صورت قطعی اعلام می کنند.
البته انتشار این جدول پیشنهادی می تواند نشان از این باشد که احتمالا قوانینی مشابه به طرح پیشنهادی اعلام می شود. حال سوال اینجاست که اگر قانون ممنوعیت واردات خودروهای بیشتر از ۴۰ هزار دلار تصویب شود، تکلیف برخی خودروهای حاضر در بنادر و انبارهای گمرک چه می شود؟
در حال حاضر در بسیاری از انبارهای گمرک خودروهایی حضور دارند که مجوز واردات به کشور را داشته اند و بر همین مبنا با پایه قیمت بیش از ۴۰ هزار دلار را دارند. حال که این خودروها به گمرک آمده اند و روند واردات گذشته را طی نموده اند، بحث بر سر آن است که دیگر اجازه ورود و شماره گذاری به این خودروها داده نشود. اولین اتفاق که با اعلام این خبر افتاد، باعث شد تا بسیاری از این خودروها افزایش قیمت ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی را تجربه کنند و در بازار آزاد حباب بی اساسی را تجربه کنند. این در حالی است که اگر اجازه ترخیص به این خودروها داده شود، در گام اول می توان بهای بازار آزاد این خودروها را کاهش داد. ولی اگر قرار باشد اجازه ترخیص به این خودروها داده نشود و یا پیش شرطی برای ورود خودروها گذاشته شود، باعث خواهد شد تا قیمت این دسته از خودروها مجددا به صورت کاذب افزایش پیدا کند.
اما جالب اینجاست که برخی مسئولان معتقد هستند با افزایش تعرفه واردات در آینده نزدیک قیمت خودروهای وارداتی کاهش پیدا می کند. در حال حاضر چند هزار دستگاه خودرو در گمرک های کشور وجود دارد که تعداد قابل توجهی از آن ها بهایی بیش از ۴۰ هزار دلار را دارد. اگر بنا باشد تا این خودروها دیگر ترخیص نشوند و به کشور مبدا برگردند، ضرر قابل توجهی به واردکنندگان این دسته از خودروها تحمیل می شود و بدیهی است که آن ها با افزایش قیمت خودروهای موجود و یا ارزانتر خود، این خسارت مالی را از طریق بازار فروش جبران می کنند. اگر هم قرار باشد که این خودروها ترخیص شود و دیگر اجازه ورود نسخه های جدید داده نشود، احتمال دارد که در گام اول در بهترین حالت قیمت های فعلی حفظ شود و با پایان موجودی بازار دوباره قیمت نسخه های صفر و کارکرده آن دوباره افزایش پیدا می کند. پس در نتیجه با هر اقدامی از جانب دولت می بینیم که بهای تمام شده بسیاری از خودروها با قواعد جدید افزایش پیدا می کند. شاید بهتر باشد تا قوانید جدید را منطقی تر تعریف کنیم تا در چند هفته پایانی به سال، گرانی و اتفاق های پیش آمده خرید خودرو را برای چند هزار نفر سخت نکند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.