تولید کدام خودروهای چینی در سال گذشته بیشتر بوده است؟

تولید کدام خودروهای چینی در سال گذشته بیشتر بوده است؟
طبق گزارش های قبلی، تیم تحریریه «گروه مستند اسب بخار»، متفاوت از سایر رسانه ها آمار منتشر شده وزارت صنعت معدن و تجارت را به مورد تحلیل و بررسی اولیه قرار دادند. در آن گزارش ها مشخص شد که خودروهای چینی ساخت داخل در سال ۱۳۹۶، نسبت به سال ۱۳۹۵ بیش از ۴۹ درصد رشد تولید و عرضه را داشته اند. حال این سوال پیش می آید که در این میان، کدام خودروهای چینی با چه میزان تولید محبوبتر بوده اند؟

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

۱- خانواده برلیانس و گروه H300

طبق آمار منتشر شده خانواده برلیانس شامل سری H300 و H200، تیراژ تولید ۵۰ هزار و ۷۲۹ دستگاه را در خطوط تولید سایپا مرکزی و پارس خودرو داشته اند و با توجه به داده های موجود، برلیانس سری H300 در سه نسخه ظاهری H320، H330 و C3 یا همان H320 کراس، سهم بیش از ۷۰ درصد تولید برلیانس را در کشور داشته اند و این نشان می دهد که خانواده برلیانس و گروه H300 پرفروشترین و پرتیراژترین خودرو چینی بازار ایران در سال ۱۳۹۶ بوده اند.

۲- خانواده دانگ فنگ و خودروی H30 کراس
در سال ۱۳۹۶، بر اساس آمار رسمی وزارت صنعت، ۳۰ هزار و ۸۱۱ دستگاه دانگ فنگ تولید شده که سهم حداکثری آن مربوط به دانگ فنگ H30 کراس است. به این ترتیب H30 کراس به عنوان یک هاچبک کراس اتوماتیک کمتر از ۵۰ میلیون تومان، دومین خودرو پرفروش بازار ایران در سال گذشته بوده است.

۳- جک S5
برای چندمین سال پیاپی، پرفروشترین کراس اوور بازار ایران در کرمان موتور تولید و مونتاژ می شود. جک S5 در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک با تیراژ تولید ۲۰ هزار و ۴۶۶ دستگاه در سال ۱۳۹۶، همچنان پرتیراژترین کراس اوور بازار ایران است. این خودرو در سال های گذشته هم چنین عنوانی را به دست آورده بود و قبل از ورود آن خودروهایی چون ام وی ام X33 و لیفان X60 این مقام را داشته اند. البته که در بازار کلی، جک S5 سومین محصول پرفروش و پرتیراژ در سال ۱۳۹۶ بوده است.

۴- ام وی ام X22
ام وی ام X22 که سال ۱۳۹۵ به بازار ایران در دو نسخه اصلی دنده ای و اتوماتیک معرفی شد، در سال گذشته توانسته است تا تیراژ تولید ۱۹ هزار و ۸۲۴ دستگاه را داشته باشد و بدین ترتیب به عنوان دومین کراس اوور پرفروش بازار ایران و چهارمین خودرو پرتیراژ چینی سال ۱۳۹۶ معرفی شود. برخی معقد هستند که ام وی ام X22 بر اساس استانداردهای مختلف در رده کراس اوورهای جمع و جور یا M-CUV قرار نمی گیرد و بیشتر شبیه به یک هاچبک کراس است.

۵- ام وی ام ۳۱۵h
خودروی بعدی هم از جمع محصولات مدیران خودرو و چری بوده و شاهد هستیم که ام وی ام ۳۱۵h به عنوان یک هاچبک در جایگاه پنجمین خودرو پرفروش و پرتیراژ سال ۱۳۹۶ بازار ایران قرار دارد.

۶- چری تیگو۵
چری تیگو۵ هم در سال ۱۳۹۶ توانسته تا در جمع خودروهای پرتیراژ چینی بازار ایران حضور داشته باشد. با اینکه مدیران خودرو در سال گذشته تولید تیگو۵ را به نسبت سال ۱۳۹۵، حدود ۱۳.۶ درصد کاهش داده است؛ اما این خودرو با تعداد ۱۲ هزار و ۸۹۴ دستگاه به عنوان ششمین خودرو پرفروش و پرتیراژ سال ۱۳۹۶ بازار ایران شناخته می شود.

۷- چانگان CS35
بر اساس آمار منتشر شده، شرکت سایپا در خط تولید کاشان (سایپا – سیتروئن) در سال ۱۳۹۶ رشد تولید چانگان CS35 را رقم زده است. آمار رسمی وزارت صنعت معدن و تجارت نشان می دهد که CS35 با تیراژ ۱۱ هزار و ۸۸۹ دستگاه در سال گذشته تولید شده و به این ترتیب می توان آن را هفتیم خودرو پرتیراژ و پرفروش چینی بازار ۱۳۹۶ دانست.

۸- هایما S7
بر اساس آمار رسمی وزارت صنعت و ایران خودرو خراسان، در سال گذشته خانواده هایما با تیراژ ۱۳ هزار و ۶۴ دستگاهی در کشور مونتاژ و تولید شده است. با توجه به اطلاعات به دست آمده از برنامه تولید خانواده هایما در ایران که از S5 توربو و S7 توربو تشکیل می شود، هایما S7 می تواند در جایگاه هشتمین خودرو پرتیراژ چینی بازار ۱۳۹۶ شناته شود.

۹- ام وی ام X33S
شرکت مدیران خودرو در سال گذشته، ۹ هزار و ۴۹۹ دستگاه ام وی ام X33S را در خط تولید ارگ جدید اقتصادی خود مونتاژ و تولید کرده است. طبق داده های به دست آمده، ام وی ام X33S با این آمار می تواند به عنوان نهمین خودرو پرتیراژ و پرفروش چینی در سال ۱۳۹۶ شناخته شود.

طبق آمار تولید منتشر شده، در جایگاه های بعدی خودروهایی چون چری آریزو۵، لیفان X60، لیفان ۸۲۰، جک S3 و… حضور دارند. اما توجه داشته باشید، در صورتی که آمار خانواده برلیانس را به صورت تفکیکی گروه H200 و H300 در نظر بگیریم، برلیانس سری H300 در همان جایگاه اول باقی می ماند و سری H200 هم می تواند در رده پنجم به بعد جای گیرید. اما وزارت صنعت و همچنین شرکت پارس خودرو تا به امروز آمار جزئی تولید برلیانس H300 و H200 را منتشر نکرده اند.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.