توقف تولید تیبا و پراید، نتیجه خاصی نخواهد داشت

توقف تولید تیبا و پراید، نتیجه خاصی نخواهد داشت
این روزها شنیده می شود که در آینده نزدیک، هیئت مدیره سایپا برنامه دارد در خصوص توقف تولید تیبا و پراید جلسه را تشکیل دهد و احتمالا برنامه دارند تا بالاخره این خودرو را از رده تولید خارج کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اما مسئله اینجاست، جز پراید که عمرش به سر آمده و از نظر عملی و منطق فنی، دلیلی برای تولید آن در سال ۲۰۱۸ دیده نمی شود، توقف تولید تیبا بدون اصلاح ساختارهای شرکت سایپا در بحث تولید خودرو ملی، آنچنان نتیجه بخش و مفید به نظر نمی رسد. زیرا ابتدا باید به این نکته رسید که چرا باید تیبا توقف تولید را تجربه کند؟ در پاسخ به این سوال مطرح می شود که این خودرو پیشرانه قدیمی دارد و احتمالا نمی توان دیگر آن را با استانداردهای روز تطبیق داد. همچنین عنوان می شود که پلتفرم و سبک بدنه تیبا قدیمی شده و نمی توان استانداردهای روز دنیا را در بحث ایمنی و طراحی در آن دخیل کرد. همین دو توجیه برای کارشناسان و مدیران سایپا کافیست تا پروژه های جدید این شرکت نیز در راستای حذف تیبا از سبد محصولات، متوقف شود. زیرا پیشرانه ۵/۱ لیتری تیبا که ۸ سوپاپ است، طبق هیچ استاندارد طراحی فنی، مناسب سال ۲۰۱۸ سنجیده نمی شود و در حال حاضر این موتور دقیقا بر روی ساینا، ساینا اتوماتیک و کوییک نیز نصب می شود. همچنین پایه پلتفرم تیبا، ساینا و کوییک با هم برابر است و اگر تیبا نمی تواند مانند خودروهای روز ظاهر شود، در نتیجه دو خودرو ملی دیگر سایپا هم نمی توانند از تست های ایمنی جهانی سربلند بیرون آیند. اگر سایپا به دنبال تغییر و تحول اساسی در محصولات خود است، ابتدا باید پیشرانه ی جایگزین M15 را به بازار معرفی کند. البته که این شرکت چندی پیش موتور ملی جدیدی را در مراسمی رونمایی کرد. ولی هنوز قرار نیست که این پیشرانه جدید و به روز بر روی خودروهای این شرکت نصب شود. همچنین شاید بهتر باشد که با همکاری کمپانی های روز دنیا، سایپا به فکر طراحی پلتفرمی استاندارد و مناسب باشد. زیرا نمی توان بر روی پلتفرم فعلی تیبا، ساینا و کوییک تغییرات زیادی در راستای ارتقا ایمنی پایه این خودروها اعمال کرد.
برای همین است، در صورت توقف تولید پراید و تیبا، عنوان می شود که اتفاق خاصی نیافتاده و نباید منتظر نتیجه خاصی بود. زیرا هنوز از خانواده های تیبا و پراید محصولاتی با همان فناوری به بازار عرضه می شوند و تا زمانی که اصلاح ساختار فنی در محصولات جدید سایپا رخ ندهد، نمی توان اقدامات تحقیقاتی این شرکت را منحصر به فرد و با پیشرفت چشمگیر تلقی کرد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.