تنها چند روز تا رونمایی اوتلندر PHEV

تنها چند روز تا رونمایی اوتلندر PHEV
شرکت آرین موتور پویا به عنوان نماینده رسمی میتسوبیشی ژاپن در ایران برنامه دارد تا طی هفته های آتی از پرفروش ترین پلاگین هیبرید دنیا در کشور رونمایی کند.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

کمپانی میتسوبیشی با معرفی اوتلندر PHEV توانست تا مقام پرفروش ترین خودرو هیبریدی با قابلیت شارژ توسط برق شهری را به خود استقبال دهد و هر ساله این کراس اوور را جز پرفروش ترین خودروهای هیبریدی بازار اروپا و آمریکا نگه دارد. در گزارش دو ماه گذشته اسب بخار از بنادر جنوب شاهد بودیم که تعداد قابل توجهی از اوتلندر PHEV توسط آرین موتور به کشور وارد شده بود و حال طبق اخبار رسمی قرار است که این خودرو بزودی رونمایی شود. قابلیت ویژه این کراس اوور پاک این است که نه تنها باتری های خودرو توسط پیشرانه بنزینی شارژ می شوند، بلکه می توان اوتلندر PHEV را مستقیم به برق خانگی و شهری وصل کرد تا در بدو حرکت همیشه بیشترین ذخیره الکتریکی در باتری ها موجود باشد.


اگر به خودروهای هیبریدی موجود در بازار جهانی و ایران دقت کنید، در حالت استفاده تنها از پیشرانه های الکتریکی می توانند مسافت های کمتر از ۵ کیلومتر را با توان برق بپیمایند. اما اوتلندر PHEV به لطف قابلیت اتصال به برق شهری و شارژ شدن، می تواند بدون نیاز به روشن شدن موتور بنزینی، بیش از ۴۰ کیلومتر مسافت را طی نماید و سرعت حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را در با پیشرانه های الکتریکی تجربه کند. این خودرو به یک موتور بنزینی دو لیتری مجهز است که قدرت خالص حدود ۱۴۰ اسب بخار را دارد (با توجه به نوع سفارش توان این پیشرانه در محدوده ۱۴۰ تا ۱۴۴ اسب بخار اعلام می شود و قدرت خروجی به ۱۱۷ اسب بخار قابل استفاده تبدیل می شود) و دو پیشرانه الکتریکی که هر کدام ۶۰ کیلووات قدرت (۸۰.۴ اسب بخار) دارند در محور عقب بر روی چرخ ها نصب شده اند. بنابراین در این خودرو میل گاردان وجود ندارد و گیربکس CVT وظیفه انتقال قدرت به چرخ های جلو و از طرفی تبدیل نیرو برای شارژ باتری ها را دارد و دو موتور الکتریکی در محور عقب وظیفه ایجاد توان محرکه را برای این خودرو دو دیفرانسیل دارند.

اوتلندر PHEV در حالت ترکیبی مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را دارد و کمتر از ۴۴ گرم آلایندگی در هر کیلومتر دارد که با این عدد توانسته تا به عنوان یک کراس اوور پاک با کمترین آلودگی و بیشترین کاربرد شناخته شود. جالب است بدانید که این خودرو پلاگین هیبرید شتاب به مراتب بهتری نسبت به نسخه ۲.۴ لیتری بنزینی دارد. نسخه بنزینی اتولندر با توجه به شرایط آب و هوایی تهران شتاب صفر تا صد را در محدوده ۱۰.۲ ثانیه ثبت می کند که می توان توقع داشت نسخه PHEV این کراس اوور ژاپنی به راحتی شتابی کمتر از ۱۰ ثانیه را برای ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد.
کمپانی میتسوبیشی و آرین موتور هم طبق قواعد بازار جهانی به ازای هر خودرو، یک دستگاه کیت شارژ خانگی را به مشتری تحویل می دهند که مالکان می توانند به آسانی از آن در منازل و محل کار خود استفاده نمایند. قابلیت پیمایش بیش از ۴۰ کیلومتر مسافت آن هم با سرعت بالا بدون روشن شدن موتور بنزینی و آلایندگی صفر، می تواند به عنوان یک قابلیت ویژه در کلانشهر های ایران به حساب آید. طبق گزارش های رسمی، هر فرد برای انجام امورات روزمره در تهران مسافتی کمتر از ۵۰ کیلومتر را رانندگی می کند که به عبارتی می تواند رانندگی های روزانه خود را بدون استهلاک موتور احتراقی و صرف هزینه برای بنزین انجام دهد.
هنوز مشخص نیست که شرکت آرین موتور پویا چه قیمتی را برای این خودرو در نظر گرفته است. اما با توجه به بهای بازار جهانی این خودرو، احتمال دارد که اوتلندر PHEV با قیمتی بیشتر از نسخه بنزینی به بازار کشور عرضه شود.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.