تفاوت مدیران ایرانی و اروپایی

تفاوت مدیران ایرانی و اروپایی
سه شنبه صبح، طی مراسمی قرارداد تفاهم نامه ۱۰ جانبه ای بین ایران خودرو و شرکای جدید این شرکت امضا شد. این مراسم که در شرکت ساپکو با حضور مدیران ارشد شرکت ها، سفرا، مقامات مسئول و خبرنگاران برگزار شد، حواشی خاص خود را به دنبال داشت.
ارزش این قرار داد، که هزار میلیارد تومان اعلام می شود، باعث خواهد شد تا از دو سال و نیم آینده، ایران خودرو محصولاتی با استانداردهای روز جهانی به بازار ایران و منطقه معرفی کند. در این مراسم، یکی از مهم ترین مدیران صنایع خودرویی جهان حضور داشت. سیلیویو انگُری، مدیرعامل کمپانی پنین فارینا ایتالیا است که این برند یکی از موثرترین و مهم ترین بخش های صنعت خودرو دنیا را در دست گرفته است. انگری در مراسم عقد تفاهم نامه ایران خودرو با شرکای خارجی حضور داشت تا با امضای خود همکاری پینین فارینا را با ایران خودرو شروع کند.
پینین فارینا ایتالیا، به عنوان طراح اصلی پلتفرم ماژول ایران خودرو شناخته می شود که قرار است محصولات جدید این شرکت بر مبنا طراحی های ایتالیایی به بازار عرضه شود. در سال های گذشته، پینین فارینا بارها توسط کارشناسان صنعت خودرو و نشریات معتبر دنیا، به عنوان قطب طراحی خودرو معرفی شده است و با سابقه ۸۷ ساله، به عنوان تخصصی ترین و قوی ترین کمپانی طراحی خودرو در دنیا شناخته می شود. اعتبار این شرکت به حدی است که همیشه در نمایشگاه های معتبر خودرویی جهان، غرفه ای منحصر به فرد را به خود اختصاص می دهد. تا به امروز پینین فارینا اسطوره های صنعت خودروسازی را به دنیا معرفی کرده است که از میان این همکاری ها می توان به مشارکت با فراری، آلفارومئو، مازراتی و… اشاره کرد. این شرکت در برخی طراحی خودروهای چینی سهیم بوده که نام آن باعث شهرت برخی برنده ای چینی شده است.
بدیهی است که مدیرعامل چنین کمپانی، به عنوان یکی از تاثیرگذارترین و مهم ترین افراد صنعت خودرو جهان شناخته می شود. سه شنبه که سیلیویو انگُری به ایران خودرو آمد، دو نگاه متفاوت از مدیران ارشد صنعت خودرو جهان در پیش روی خبرنگاران اتفاق افتاد. واقعیت آن است که بهبود روند فعالیت یک سازمان، همیشه به تغییر افراد درون آن سازمان بستگی دارد و امروز شاهد آن هستیم که در برخی نهادهای ایرانی این اتفاق به اندازه کوچک در حال رخ دادن است. ولی کمپانی های بزرگ جهانی سال هاست که چنین رویه را در پیش گرفته اند و افراد داخل این شرکت ها، همیشه ارتباطات به روز و مدرنی را از خود نشان می دهند.
وقتی که مراسم امضا تفاهم نامه تمام شد، هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: « الان مهمان دارم و نمی توانم به سوالات جواب دهم»؛ و بعد از این حرف سالن را به سرعت ترک کرد. البته که ایران خودرو میزبان این اتفاق بوده است و بدیهی که یکه زارع به عنوان مدیرعامل، وظایفی در قبال مدعوین دارد. بعد اینکه سالن اجتماعات ساپکو خلوت شد، برایمان جالب بود که مدیرعامل پینین فارینا، بدون هیچ تشریفات خاصی با یک همراه و کوله پشتی سالن را ترک کرد و از همه جالبتر برخورد بسیار مناسبی با خبرنگاران ایرانی داشت و به عنوان مدیرعامل یکی از مهمترین صنایع خودرویی جهان، با روی خوش به سوالات خبرنگاران به صورت اختصاصی پاسخ داد. گویا روابط عموی یکی از اصلی ترین معیارهای سیلیویو انگری به حساب می آید. زیرا او در هنگام گرفتن عکس یادگاری بسیار صمیمی برخورد می کرد و کارت ویزیت خود را به علاقه مندان می داد.
حال از نگاه ما خبرنگاران، سخت است که باور کنیم بتوانیم با یک مقام مسئول به راحتی گفتگویی داشته باشیم. بدیهی است که امروز ما نمی توانیم به راحتی با مدیران خودرویی کشور مصاحبه داشته باشیم و در فرصت های کوچک هم آن ها جواب واضحی به خبرنگاران نمی دهند.
از نگاه دیگر هم وقتی قرار است که یک اتفاق خودرویی در کشور رخ دهد و یا قرار باشد که برای امضا قرارداد و مذاکره، تیم های ایرانی به خارج از کشور سفر کنند، بارها شاهد آن بوده ایم که تیم هایی با تعداد نفرات بالا همیشه در برنامه ها حاضر هستند. این در حالی که فردی مانند سیلیویو انگری بدون هیچ تشریفات خاصی در مراسم ها حضور پیدا می کند.
شاید امروز مدیران خودرویی کشور اتفاق های خوبی را برای بازار و صنعت خودرو رقم زده باشند، ولی واقعیت این است که طرز برخورد و نحوه تفکر آن ها چند سالی با بزرگان صنعت خودرو جهان فاصله دارد. پس بدیهی است که صنعت خودرو ما با سابقه ای به نسبت طولانی، هنوز از بسیاری از کشورها عقبتر باشد.
عکس و متن:
حسین دلاور- گروه مستند اسب بخار

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.