تفاوت بین پراید ۱۳۱ و ۱۳۲؛ کدام بهتر است؟

تفاوت بین پراید ۱۳۱ و ۱۳۲؛ کدام بهتر است؟
برای خرید پراید صندوق دار صفر شما امسال تنها ۲ حق انتخاب دارید: ۱۳۲ و ۱۳۱. خیلی ها اعتقاد دارند که تفاوت این دو خودرو تنها به ظاهر آن است. البته از تفاوت قیمت حدود ۵۰۰ هزار تومانی این دو قطعا تغییر زیادی هم بر نمی آید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش صنعت نویس، زمانی که سایپا تصمیم به وارد کردن پراید گرفت، تنها دو سال از ورود این خودرو به بازارهای روز اروپا می گذشت. سال ۱۹۹۳ پراید به ایران هم وارد شد و نشان داد خیلی هم از بازار روز خودرو فاصله ندارد.

اما تفاوت در این بود که بر خلاف انگلیس یا آلمان چرخ پراید تا ۲۴ سال بعد هم برای ایران به همان شکل چرخید. البته با این فرق که سایپا دیگر تنها یک وارد کننده نبود و ابتدا به جز موتور، ۸۵ درصد اجزا و سپس ۱۰۰ درصد آن را خودش تولید کرد.

در حالی که شرکت های خودروسازی اروپایی یا آسیای شرقی بر مبنای الگوی پراید خودروهای پیشرفته تری هر سال طراحی و تولید می کردند داد مصرف کننده ها به خاطر قطعات بی کیفیت پراید صبا در می آمد. سال ۸۲ سایپا این مشکلات را تا حدودی با سایپا ۱۴۱ رفع کرد. اما باز هم از نگاه منتقدان عایق بندی ضعیف و نفوذ آب به داخل، ترمز ضعیف و صداهای اضافی از مشکلات پراید بود.

داخل کابین ۱۴۱ هم نسبت به صبا با تغییراتی همراه شد: مثلا تلاش ناکامی برای زیباتر کردن داشبور و کنسول کرده بودند. صندوق عقب سایپا ۱۴۱ از یک طرف شبیه به هاچ بک و از طرف دیگر شبیه به لیفت بک است. البته شما امروز نمی توانید اقدام به خرید پراید صندوقدار ۱۴۱ صفر کنید. چرا که از سال ۹۳ تولید آن متوقف شده است.

خرید پراید صندوقدار صفر تا آن زمان کمی سخت بود چرا که بر خلاف ظاهر کم تنوع پراید، از نظر سایپا ۲۰ مدل مختلف این خودرو در بازار وجود داشت. پراید ۱۱۱، ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۴۱ و از هر کدام ۴ تیپ مختلف EX، SX،SL، LXو ST تولید شده بود. ایمن ترین آن اس ای بود که هم فرمان هیدرولیک داشت و هم ترمز ای بی اس. اما با توجه به توقف تولید تیپ های دیگر تعداد تیپ های اس ای امروز بیشتر است. اس تی فقیر ترین نوع این پراید است که ناامن ترین پراید محسوب می شود.

برای خرید پراید صندوق دار صفر شما امسال تنها ۲ حق انتخاب دارید: ۱۳۲ و ۱۳۱. خیلی ها اعتقاد دارند که تفاوت این دو خودرو تنها به ظاهر آن است. البته از تفاوت قیمت حدود ۵۰۰ هزار تومانی این دو قطعا تغییر زیادی هم بر نمی آید. حجم موتور هر دو ۱.۳ لیتر، حداکثر قدرت آن ۶۳ اسب بخار در۵ هزار و ۲۰۰ دور در دقیقه بوده و باک هر دو گنجایش ۳۷ لیتر بنزین دارد. اما تفاوت های آنها این است که ۱۳۲ برخلاف ۱۳۱ سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر) ندارد. این پراید ۶۰ کیلیو گرم سبک تر بوده اما طول و عرض و ارتفاعشان با هم برابر است. همچنین ۱۳۱ در سوخت به صرفه تر عمل می کند. بر اساس مشخصات فنی پراید ۱۳۲ در شهر در هر ۱۰۰ کیلومتر ۹.۵ لیتر و پراید ۱۳۱، ۸.۸ لیتر مصرف می کند. نکته جالب این است که مصرف بنزین ۱۳۲ در بزرگراه ها کمتر از ۱۳۱ است. یک پراید ۱۳۲ در بزرگراه ۵.۳ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کلومتر می سوزاند اما این عدد در پراید ۱۳۱ به ۵.۶ لیتر می رسد.

قیمت سایپا ۱۳۲ سفید در نمایندگی ۲۱ میلیون ۴۵۰ هزار تومان و در بازار ۵۰۰ هزار تومان گران تر است. همچنین رنگی این مدل در نمایندگی هم ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد. مدل سفید از ۱۳۱ در بازار ۲۲ میلیون و در نمایندگی حدود ۳۰۰ هزار تومان ارزان تر است. رنگی پراید ۱۳۱ در بازار ۲۲ میلیون و ۱۱۲ و در نمایندگی ۲۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است.

۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.