تغییر تعرفه واردات خودرو فساد آور است

تغییر تعرفه واردات خودرو فساد آور است

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

وزیر صنعت در مورد چرایی عمل نکردن دولت به رای دیوان عدالت اداری برای توقف افزایش تعرفه واردات خودرو گفت: منتظر رأی قطعی دیوان عدالت هستیم.

به گزارش تسنیم محمد شریعتمداری در جمع خبرنگاران در حاشیه پنجمین همایش صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود الزام دیوان عدالت اداری در اجرای مصوبه این بخش در لغو افزایش تعرفه خودرو، همچنان این موضوع اجرایی نشده و شما معتقدید مصوبه دولت را اجرایی کنید؟

اظهار داشت: نرخ تعرفه براساس مصوبه هیات وزیران تنظیم شده است. تغییر نرخ تعرفه کالا موجب رانت عجیب و غریب و فساد گسترده ای می شود که کنترل آن سخت است.
وی افزود:ما منتظر ابلاغ رای قطعی دیوان عدالت اداری هستیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که ما تمام تلاشمان را می کنیم تا اطلاعات لازم را در اختیار دیوان قرار دهیم، در پاسخ پرسش دیگر آیا دیوان در تصویب رای موقت خود نظری از دولت یا وزارتخانه گرفته است یا خیر، تصریح کرد: البته من رای موقت دیوان را از رسانه ها دیده ام و هنوز چیزی به وزارت صنعت و گمرکات ابلاغ نشده است.
شریعتمداری در مورد همایش امروز و این که چرا هر ساله قراردادها فقط به ارث برده می شود، و درباره آخرین وضعیت قراردادهای خارجی عنوان کرد: از عمر دولت دوازدهم زیاد نمی گذرد و این قراردادها برای اجرایی شدن مقدماتی نیاز دارند که باید سرمایه گذار خارجی بیاید و بروند و شرایط را بررسی کند زمان می برد و همه اینها در قرارداد نهایی اثر گذار است. در هر صورت مسیر قانونی را طی می کند و به لحاظ فنی اجرای قراردادها طولانی نشده است. وی با در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت های دیگری غیر از فرانسوی ها وارد ایران خواهند شد یا خیر گفت : ما حتما در مورد ورود سرمایه گذار خارجی به ایران هیچ محدودیتی قائل نیستیم البته در صورتی که ضوابط و مقررات را رعایت کنند. قراردادی که امروز صورت گرفت بین شرکت قطعه ساز فرانسوی با قطعه ساز داخلی بود که قرار شد همکاری مشترک داشته باشند.وی با اشاره به اینکه در سرمایه گذاری خارجی ما تأکید زیادی برای افزایش عمق ساخت داخل داریم، گفت: باید گردوخاک را از صنعت قطعه سازی کشور برداریم و به سمت توسعه این صنعت پیش برویم. شریعتمداری در پاسخ به پرسش دیگر مبنی براینکه قرار بود بعد از برجام گشایش هایی در سطح سرمایه گذاری خارجی ایجاد شود اما گزارشهای هشت ماهه امسال نشان می دهد سرمایه گذاری در تولید نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش نیز داشته است. دلیل این موضوع چیست؟ گفت: در مورد سرمایه گذاری باید بگویم ما حدود ۹.۷ میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری را به تصویب رسانده ایم که ۴۰ درصد آن به بار نشسته است به این صورت که در ۲۴۴ پروژه به جز یک مورد همه در حال اجرایی شدن هستند. ۵۰ مورد طرح‌ها به بهره برداری رسیده و ۸۵ مورد نیز دیگر پیشرفت ۴۵ درصدی را طی کرده اند.این موضوع نشان می‌دهد ما در بخش سرمایه گذاری خارجی اقدامات لازم را انجام داده ایم اما باید در این رابطه تلاش بیشتری صورت بگیرد.
وی با تأکید براینکه باید در بخش تحریک تقاضا و افزایش خرید کالاهای مصرفی و با دوام در بازار اقدامات لازم صورت گیرد، در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت صنعت نظارتهای لازم را بر بازار قیمت خودروهای وارداتی که این روزها با افزایش قابل توجهی روبروست دارد افزود: قیمت گذاری خودروهای وارداتی براساس ضوابط خاصی است و سازمان حمایت این موضوع را بررسی می کند تا همه براساس این ضوابط نسبت به این قیمت گذاری ها اعمال شود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.