تعریف های اشتباه، صدمه ای جدی به بازار زده است

سوناتا ال اف ٢٠١٨ هیبریدى در ایران معرفى شد
وزیر صنعت جدید وقتی کار خود را در نیمه اول سال جاری آغاز کرد، بسیاری امیدوارد بودند که دید اقتصادی این فرد در کنار نگاه صنعتی او باعث شود تا وضعیت بازار خودرو کشور رونق بگیرد و در نهایت اتفاقی به نفع مشتریان و شرکت ها بیافتد.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

اما با گذشت زمان معلوم شد که دغدغه صنعت خودرو و حمایت های بدون کارشناسی، یک اصل از وزارت صنعت معدن و تجارت است و هر کس بر صندلی این وزارتخانه تکیه بزند، بی چون و چرا باید به هر روشی از صنعت خودرو، آن هم تنها در بخش دولتی حمایت کند. بگذریم که ثبت سفارش را بستند و بعد باز کردند و افزایش تعرفه چند برابری را به خاطر حمایت از صنعت خودرو اعلام کردند و با تعریف غیر منطقی جدید، دوباره ثابت کردند که حتی یک فرد مبتدی آشنا به بازار و صنعت خودرو جهان در هنگام تدوین قوانین جدید حضور نداشته است!
اما سوالی که این روزها مطرح است، زمانی باید تعرفه واردات محصول و یا کالایی افزایش پیدا کند که صنایع داخل امکان تولید آن را دارند و دلیلی است که سرمایه کشور به خاطر تهیه محصولات مشابه وارد کشورهای دیگر شود. حال با کدام دلیل و منطق تعرفه واردات خودروهای هیبریدی از ۴ درصد به ۲۵ درصد رسیده است؟ کدام یک از خودروسازان دولتی و یا خصوصی ما تا به امروز حتی نمونه آزمایشی از یک خودرو هیبریدی را به صورت رسمی تولید کرده اند؟ کدام یک از صنایع نیرو محرکه ما می تواند باتری های لیتیومی بسازد که روند فعالیت و کارایی خود را در دمای منفی حفظ نماید؟
با نگاهی ساده می توان فهمید که امروز هیچ یک از خودروسازان ما نمی توانند یک خودرو هیبریدی را به صورت SKD هم مونتاژ کنند، چه برسد که وارد فاز تولید داخل بشوند! همه مردم هم می دانند که امروز افزایش خودروهای هیبریدی می تواند کمک زیادی به کاهش آلودگی هوا داشته باشد و در این وضعیت، دولت تصمیم می گیرد که درآمد خود را از محل واردات خودرو هیبریدی هزار درصد افزایش دهد.
در این چند ساله به وضوح دیده شد و برای همه قابل لمس بود که دولت کمترین کمکی در کاهش آلودگی هوا انجام نداده و تنها به شعار و انجام های هزینه های سرسام آور تبلیغاتی و همایشی برای پیشگیری از خطرات آلودگی هوا اکتفا کرده است. در حال حاضر تنها برندهای خارجی و شرکت های خصوصی واردکننده دغدغه کاهش آلودگی هوا را جدی گرفته اند و قدم های ملموسی را برداشته اند. یکی از شرکت ها برای معرفی هر چه بهتر خودروهای هیبریدی، یکی از پرفروش ترین سدان های خود را از سبد فروش حذف کرد و به جای آن یک خودرو هیبریدی مشهور را به بازار معرفی کرد تا مشتریان به جای خرید یک سدان بنزینی، به سراغ خودرویی مشابه و هیبریدی بیایند. از طرفی شرکت های خصوصی توانسته اند با عرضه خودروهای هیبریدی سهم خوبی از بازار را به دست آورند و همچنین گام موثری را در حمل و نقل عمومی و تاکسیرانی داشته باشند. در این شرایط می بینیم که دولت حمایت های خود را از خریداران این خودروها حذف می کند و بسیار عقب تر از سایر دولت های جهان، حتی قدمی ملموس در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با خودروهای هیبریدی و برقی بر نمی دارد. در چنین شرایطی که عدم همکاری دولت با شرکت های خصوصی واردکننده و از طرفی مشتریان دیده می شود، می بینیم که بدون هیچ منطقی تعرفه گمرکی خودروهای هیبریدی افزایش پیدا می کند تا مشتریان سختتر به سراغ این دسته از محصولات بروند.
در خصوص افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی دو صورت مسئله مطرح می شود که هنوز هیچ مقام مسئولی به آن ها پاسخ نداده است.

صورت مسئله اول:
دولت می خواهد به هر روشی درآمدهای خود از محل واردات خودرو افزایش دهد و بدون هیچ کارشناسی و شناختی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را بالا می برد. عدم شناخت دولتمردان از خودروهای هیبریدی و نداشتن یک کارشناس و مشاور در کنارشان آنجا مشخص می شود که نمایندگان دولت تدبیر و امید، تعریف خودروهای هیبریدی را به صورت جا به جا در رسانه ها می گوید!

صورت مسئله دوم:

یکی از اصلی ترین محل های درآمدی دولت برای مخارج کشور و همچنین پرداخت یارانه ها، فروش بنزین و حامل های انرژی است. با اینکه دولت نمی تواند در سال آینده بهای سوخت های مختلف را افزایش دهد، اما راه کارهایی را برای افزایش درآمد خود اتخاذ کرده است. افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی باعث می شود تا در صورت استقبال از این خودروها، درآمد دولت ۱۱ برابر بیشتر از گذشته باشد و می تواند کاهش مصرف بنزین به خاطر حضور خودروهای هیبریدی را تا حدی جبران کند. از طرفی بالا رفتن تعرفه امکان دارد تا مشتریان به نسبت گذشته کمتر به سراغ خودروهای هیبریدی بروند و مجبور باشند از خودروهای بنزینی استفاده کنند که مصرف سوخت حدود دو برابری نسبت به هیبریدی ها دارند.

جالب اینجاست که در شرایط فعلی انتقاد عمومی مردم، نمایندگان مردم و رسانه ها به اوج خود رسیده و دولت هیچ پاسخی را، حتی غیر منطقی هم به اعلام نمی کند.

حسین دلاور- گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.