تصمیم اشتباه یا قدرت نمایی! / نامه دستوری وزارت صنایع برای انجام یک کار غلط

تصمیم اشتباه یا قدرت نمایی! / نامه دستوری وزارت صنایع برای انجام یک کار غلط

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

در تمامی کشورهای بزرگ صنعتی و در شهرهای بیشتر برخوردار آنها،سعی می شود رویدادهایی با تم اقتصادی و با قصد جذب سرمایه گذار در قالب نمایشگاه های داخلی و خارجی برگزار شود.

اما اتفاقی که می افتد این است که هر نمایشگاه در یک سال برای یک بار و در یک محل مشخص برگزار شده تاهمگان بدانند که چنین نمایشگاهی به صورت سالانه در فلان شهر صنعتی یا توریستی برگزار می شود و ایشان می توانند برای حضور در سال های آینده نیز برنامه ریزی انجام دهند.
در کشور ما ایران نیز ،برگزاری نمایشگاه های مختلف با توجه به اهداف و مشخصاتی که دارند در شهرها و زمانهای مشخص برگزار شده و شرکت های داخلی و خارجی برای حضور مستمر و سالانه در این رویدادها دیگر نیازی به تلف کردن وقت برای گشت و گذار در سایت های مختلف و پی بردن به زمان برگزاری نمایشگاه و شهر برگزار کننده آن ندارند.
یکی از معدود حوزه های اقتصادی که برگزاری نمایشگاه آن در شهر های مختلف کشور،امکان پذیر بوده و مورد استقبال عموم نیز قرار می گیرد،حوزه خودرو است.صنعت و بازار خودرو از دیرباز مورد استقبال و توجه ایرانیان بوده است،از این رو می توان ادعا کرد در طول سال تمامی کلان شهرهای ایران میزبان صنایع خودرو و وارد کنندگان خودرو هستند.
از تبریز و ارومیه گرفته تا مازندران و مشهد و البرز و تهران،تمامی شهرها و نقاط پر تردد کشور برای میزبانی از خودروهای موجود در بازار ایران پیشتاز بوده و همیشه سعی می کنند بهترین امکانات خود را برای این رویداد به کار ببندند.شهر تهران نیز دارای یکی از قدیمی ترین نمایشگاه خودرو در کشور بوده است،که بنا به دلایلی از جمبه ترافیک و آلودگی هوا از سال ۱۳۸۴ با درخواست شهردار وقت تهران و موافقت شورای شهر برگزاری آن ،کن لم یکن ماند و بیش از دوازده سال پایتخت میهمانی خودروها را میزبانی نکرد.
از سال ۱۳۹۵ با ورود بخش خصوصی به کارزار نمایشگاهی و گرفتن موافقت مدیران شهری و وزارت صنایع ،برگزاری نمایشگاه خودرو در شهر آفتاب کلید خورد و پایتخت یک بار دیگر میزبان دورهمی خودروها بود.
در همان سال اول برگزاری رکورد بازدید یک میلیون نفری از نمایشگاه خودروی شهر آفتاب همگان را شوکه کرد و این نوید را داد که با توسعه بیشتر شهر آفتاب و افزایش کیفیت خدمت رسانی در این محل ،استقبال عمومی از این نمایشگاه بیشتر و بهتر شود.
در بیشتر کشورهای اروپایی محل دائمی نمایشگاه های بین المللی ،به دلیل کمک به روان شدن تردد خودروها و کاهش حجم ترافیک شهری به بیرون از بافت شهر انتقال یافته است.دقیقاً همین اتفاقی که با احداث شهر آفتاب برای تهران افتاد.
در دو دوره برگزاری نمایشگاه خودرو در شهر آفتاب مدیران مختلف درگیر در صنعت خودرو از جمله وزرای وقت صنعت و معدن و و معاونینشان از نحوه برگزاری و استقبال مردم ابراز خشنودی کرده و بارها در مصاحبه های خود از این اقدام ،یعنی برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب حمایت کردند.
وقتی دولت مردان ،صنعتی ها،خودروسازان،نمایندگان وارد کننده برندهای خودرویی و مردم از برگزاری نمایشگاه در بیرون از شهر تهران ابراز رضایت می کنند ،دلیل برگزاری نمایشگاه خودروی دیگری تنها چند ماه قبل از نمایشگاه شهر آفتاب در محل نمایشگاه بین المللی تهران چیست؟
یادآوری چند نکته ضروری است:
۱-از سال ۱۳۸۴ با مصوبه شورای شهر ،برگزاری نمایشگاههای پر بازدید در محل دائمی نمایشگاه تهران ممنوع شده است.
۲-در تمامی کشورهای بزرگ محل دائمی نمایشگاه ها در بیرون از بافت شهری قرار دارد و هر حوزه اقتصادی در سال تنها یک بار میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
۳-ابراز رضایت مدیران وزارت صنعت از برگزاری دو دوره قبل نمایشگاه خودرو در شهر آفتاب،کاملاً با تصمیم اخیر این وزارت خانه با برگزاری نمایشگاه در محل ممنوعه منافات دارد.
۴-طبق اصل ۴۴ قانون اساسی حمایت از بخش خصوصی بر حضور بخش دولتی در رویدادهای بزرگ اقتصادی اولویت دارد،یعنی وقتی یک بخش خصوصی با تمام مشقات و سختی ها یک رویداد بزرگ را به درستی به سرانجام می رساند،بخش دولتی نباید برای کسب منفعت بیشتر تیشه به ریشه بخش خصوصی زده و نقش رقیب را برای وی بازی کند.
چند تذکر بالا را تنها برای یادآوری نوشتیم،اما اصل مطلب چیز دیگری است،در روزهای اخیر نامه ای با امضای امیر حسین قناتی ،مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنایع برای خودروسازان و نمایندگان برند های خارجی ارسال شده است که جای تأمل دارد.در این نامه به صراحت بیان شده است که منظور جذب سرمایه ،اشتغال زایی و معرفی ظرفیت موجود و البته ارتقای صنعت خودروسازی، وزارت صنایع اقدام به برگزاری هفتمین نمایشگاه خودرو با شعار صنعت خودرو ؛خلاقیت و نوآوری نموده است.
در پایان این نامه به تمامی شرکت ها و مجموعه های فعال در صنعت خودرو تکلیف شده است تا برای ثبت نام و حضور فعال در نمایشگاه دولتی و وزارتی خودرو اقدام نموده و دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه را از نتیجه کار خود مطلع سازند.
این که چرا یک مقام وزارتی که بارها در مصاحبه های سال های گذشته خود از برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب حمایت کرده بود به یک باره چنین نامه دستوری به خودرو سازان و واردکنندگان ارسال می کند،خود جای سؤال دارد ،اما مهمتر از آن اینکه چرا وزارت صنعت پس از برگزاری دو دوره نمایشگاه خودرو در خارج از شهر تهران به یکباره تصمیم می گیرد به عنوان یک رقیب و با نشان دادن قدرت دستوری خود وارد صحنه شود.
به شخصه امیدواریم این تصمیم هیچ ربطی به کسب منفعت مالی و یا بهره از رانت خاص دولتی نداشته باشد، و تنها در حد یک اشتباه لپی باشد،زیرا دوستان وزارت صنعت خوب می دانند که پایتخت ایران همچنان تهران است،تهران همچنان آلوده است و آلودگی همچنان بیماری زا استو البته ترافیک شهری که نیازی به شاهد ندارد.
بنابراین هیچ چیز نسبت به سال ۱۳۸۴ تغییر نکرده و البته این بدان معنی ست که بهتر نشده بلکه تشدید شده است.
برخی مواقع با برداشتن به موقع لاک غلط گیر می توان اشتباهات تایپی را که به ضرر مردم و جامعه تمام می شود را اصلاح کرد.
بنابراین جناب مدیر ،لاک غلط گیر در دستان شماست،در این یک مورد کمی تعجیل بفرمایید.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.