تسلا در حال ورشکسته شدن است!

تسلا در حال ورشکسته شدن است!
باب لاتز که یکی از قدیمی‌ترین چهره‌های صنعت خودرو و مدیر سابق جنرال‌موتورز محسوب می‌شود، این روزها با اظهارنظرهای جنجالی خود، سر و صدای زیادی به پا کرده و معمولا در اکثر آن‌ها، به نوعی تسلا و یا موسس آن، ایلان ماسک را هدف قرار می‌دهد! او در آخرین صحبت‌هایش، درباره وضعیت فعلی این شرکت سازنده خودروهای الکتریکی صحبت کرده است.
به گزارش پایگاه خبری خودرونویس، برای کسی مانند لاتز که خود سازنده شورولت وولت بوده و لقب «پدر چوی وولت» را به دوش می‌کشد، درگیر شدن با شرکتی مانند تسلا که هدف اصلی آن ساخت خودروهای الکتریکی است، شاید کمی عجیب به نظر می‌رسد. اما لاتز همیشه یک چهره بحث‌برانگیز و جنجالی بوده و بعضی اوقات حتی اینطور به نظر می‌رسد که او حرف‌هایی را می‌زند که گروه‌ها و شرکت‌های خودروسازی دیگر جرئت بیان کردنشان را ندارند.
جمعه گذشته یعنی تنها یک روز پس از معرفی دو مدل جدید توسط تسلا (رودستر و کامیون الکتریکی) باب لاتز در یکی از برنامه‌های شبکه CNBC حاضر شد و شرکت ایلان ماسک را مورد انتقاد قرار داد. او صحبت‌هایش را گفتن جمله «تسلا هیچ رمز موفقیت پنهانی و مخصوصی ندارد.» و سپس گفت که باتری‌های این شرکت مانند هر شرکت خودروسازی دیگری است و حتی ادعا کرد که باتری‌های جنرال‌موتورز از تسلا هم بهتر و کم‌هزینه‌تر هستند!
تسلا در حال ورشکسته شدن است!
لاتز در ادامه گفت زمانی که شرکت‌های خودروسازی بزرگ دنیا، خودروهای الکتریکی را جدی بگیرند و به تولید انبوه آن‌ها مانند تسلا روی آورند، این شرکت آمریکایی هیچ جایگاه و اعتباری در بازار نخواهد داشت و سریعا شاهد نابود شدن آن خواهیم بود. او گفت تسلا هیچ‌کاری نکرده است که شرکت‌های دیگر نتوانند انجام دهند و در ادامه افزود که او این حرف‌ها را در طول سه سال پیش هم گفته است. البته همین جمله باعث ضعف استدلال‌های او شد چون در صورت درست بودن این موضوع، چرا در طول این سه سال، شرکت دیگری نتوانسته است خودرویی الکتریکی با توان رقابت با محصولات تسلا را عرضه کند؟
پس از این صحبت‌ها، مجری برنامه شروع به صحبت درباره طراحی خودروهای تسلا کرد و لاتز، باز هم به ادعاهای ثابت‌نشده خود ادامه داد. او گفت فروش مدلX بسیار پایین بوده و این در حالی است که در چند ماه اخیر، فروش این خودرو افزایش داشته است. لاتز سپس بحث را کمی شخصی کرد و با اشاره مستقیم به ایلان ماسک، گفت «او» نتوانسته است به اندازه کافی مدل۳ بفروشد و اگرچه صحبت او کمی می‌تواند درست باشد، اما واقعیت این است که تسلا به خاطر مشکلات مدل۳ فلج نشده است و به راحتی می‌تواند به کار خود ادامه دهد.
لاتز گفت که ماسک می‌خواهد با معرفی محصولات جدید، حواس و توجه رسانه‌ها و عموم مردم را از مشکلات مربوط به دیگر خودروها پرت کند و اگرچه این حرف کاملا درست است، اما اشکال آن چیست؟ تا زمانی که محصولات تسلا از کیفیت خوبی بهره ببرند و در آینده‌ای نزدیک ساخته شوند، معرفی زودهنگام آن‌ها چه ایرادی دارد؟ البته همه ما دوست داریم که تسلا نیز مانند گروه‌های بزرگ خودروسازی بتواند طبق برنامه اصلی خود پیش رود اما شاید این هزینه‌ای است که شرکتی مانند تسلا باید برای نوآوری‌های خود بپردازد.
نکته اصلی راجع به پیش‌بینی‌های باب لاتز این است که آن‌ها هم‌اندازه بعضی از وعده‌های تسلا، پوچ و توخالی هستند و واقعیت این است که او مدت‌ها در حال گفتن این جمله است که تسلا آخرین نفس‌های خود را می‌کشد ولی این شرکت همچنان کاملا زنده و سرپا است. بله، تسلا ضررهای مالی زیادی را متحمل می‌شود و اکنون در بهترین شرایط خودش قرار ندارد اما قطعا تنها شرکت مولتی‌میلیارد دلاری دنیا نیست که چنین وضعیتی را تجربه می‌کند.
رودستر جدید تسلا، خودرویی فوق‌العاده جذاب
سوال اصلی این است که تسلا تا چه زمانی می‌تواند ضررهای مالی و مشکلات تولیدی خود را تحمل کند و پیش برود؟ نه باب لاتز و نه هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند جوابی قطعی به این سوال دهد. تنها باید منتظر بمانیم و امیدوار باشیم که جنرال‌موتورز و دیگر شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا، روزی بالاخره خودروی الکتریکی قدرتمند و جذاب خود که توانایی رقابت با محصولات تسلا را دارند، عرضه کنند و ببینیم که در رقابت واقعی بین آن‌ها در بازار، کدام یک برنده می‌شوند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.