تاثیر افزایش قیمت وارداتی‌ها بر بازار خودروهای تولید داخل

فروش ویژه مزدا3 تیپ FL
افزایش قیمت خودروهای وارداتی طی یکی، دو ماه گذشته به چند دلیل اتفاق افتاده و اولین دلیل آن، افزایش نرخ ارز بوده که به‌طور مستقیم بر افزایش قیمت‌ها تاثیر داشته است.
به گزارش اخبار خودرو ، دومین دلیلی که باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی شد، حذف واردکنندگان متفرقه از تیر‌ماه سال جاری بود. اما سومین و مهم‌ترین دلیل، بسته بودن سایت ثبت سفارش خودرو برای نمایندگی‌ها از حدود سه ماه پیش است که عرضه برخی مدل‌ها از برند‌های مختلف را با مشکل مواجه کرده است.
مجموع این سه عامل به‌خصوص بسته بودن سایت ثبت سفارش موجب افزایش قیمت خودروهای وارداتی شده است. در مرحله اول خودروهای پرطرفدار بازار با افزایش قیمت روبه‌رو شدند.
سپس نوبت به بقیه مدل‌ها رسید و قیمت رسمی نمایندگی‌ها هم افزایش یافت. در مرحله آخر نیز قیمت بخشی‌هایی از بازار که کمتر شاهد تلاطم بودند، مانند بازه خودروهای ۴٠٠ میلیون‌تومان به بالا با افزایش روبه‌رو شدند‌.
حال این افزایش قیمت تدریجی خودروهای وارداتی باعث شده است قیمت خودروهای تولید داخل هم‌سطح وارداتی‌ها نیز با افزایش روبه‌رو شود. این افزایش قیمت‌ها به‌طور رسمی و از طرف شرکت‌های تولید‌کننده اتفاق افتاده است. مثلا کرمان‌موتور قیمت هیوندای آی‌٢٠ مونتاژ را از ٨٧ به ٩٣ میلیون تومان افزایش داد یا اخیرا بهمن‌موتور قیمت مزدا ٣ را از ١١٨ به ١٢١ میلیون تومان رسانده است‌.
بدین ترتیب باید در آینده نزدیک منتظر افزایش قیمت خودروهای تولید داخل ارزان‌تر در محدوده قیمتی ۵٠ تا ٩٠ میلیون‌تومان هم باشیم‌. به‌طور کلی از سال ٨۴ که واردات خودرو آزاد شد و در طول این مدت هر زمان که قیمت خودروهای وارداتی افزایش محسوسی داشته است، پس از گذشت مدت کمی شاهد تاثیر آن بر افزایش قیمت خودروهای ساخت داخل بوده‌ایم و دومینو‌وار این افزایش قیمت به لایه‌های پایین‌تر بازار نفوذ کرده است‌.
اما برخی همواره بر این موضوع تاکید دارند که بازار خودروهای وارداتی از بازار خودروهای ساخت داخل جداست و هیچ‌ ربطی به هم ندارند، اما باید توجه داشت که بازار همانند یک موجود زنده است و وقتی لایه‌های بالا‌دستی آن به‌دلیل یک تلورانس دستخوش تغییرات محسوس و شدید قیمتی می‌شوند بعد از مدتی اثر آن به لایه‌های دیگر نفوذ می‌کند و هر چقدر لایه‌های دیگر به سگمنت قیمتی که در آن افزایش قیمت رخ داده نزدیک‌تر باشند، اثر آن روی این لایه ها بیشتر و سریع‌تر خواهد بود‌.
در‌نهایت افزایش قیمت خودروهای وارداتی به‌دلایلی که در ابتدا ذکر شد باعث شده است تا اینجای کار قیمت خودروهای تولید داخل در بازه قیمتی ٩٠ میلیون‌تومان به بالا با افزایش روبه‌رو شود و در آینده نزدیک این افزایش قیمت به لایه‌های پایین‌تر هم نفوذ خواهد کرد‌.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.