بی وای دی F3 اتوماتیک چه ویژگی هایی دارد؟

خودروهای جدید BYD، ساعت 16 رونمایی می شوند
مدیر عامل خودروسازی ” کارمانیا ” هفته پیش در مراسم تحویل بی وای دی F3 دنده ای، خبر عرضه نسخه اتوماتیک این خودرو تا پایان امسال را اعلام کرد.
” پویا سالاری شریف “، مدیر عامل خودروسازی کارمانیا در جمع خبرنگاران به مراحل تحقیق و توسعه این محصول متناسب با شرایط ایران اشاره کرد و گفت: « در حال حاضر کمپانی بی وای دی به دنبال معرفی نسخه نهایی F3 برای بازار ایران است و به احتمال زیاد تا چند ماه دیگر نمونه قابل عرضه F3 اتوماتیک سفارش ایران معرفی می شود. برنامه داریم تا در اواخر سال جاری فروش این خودرو را انجام دهیم و آن را به خط تولید خود اضافه نماییم ».

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بی وای دی F3 در بهمن ماه ۱۳۹۵ با نمونه های دنده ای و اتوماتیک به ایران آمد و مراحل تست و توسعه محصول با توجه به شرایط ایران در کارخانه کارمانیا آغاز شد. در کنار به روی خط رفتن بی وای دی F3 دنده ای، نسخه اتوماتیک آن بارها مورد بررسی در شرایط مختلف کشور قرار گرفت و سبک های مختلف رانندگی برای آن به صورت تعریف شده در آمد. اما با توجه به این که کمپانی بی وای دی چین، F3 جدید را با گیربکس ۶ دنده اتوماتیک دو کلاچه خشک معرفی کرده است، نتیجه تست ها این بود که با توجه به سبک رانندگی ایرانی ها و از سویی شرایط جاده های کشور، نمی توان یک جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه خشک را برای یک سدان اقتصادی به صرفه دانست. با این که در بررسی ثابت شد بی وای دی F3 اتوماتیک با جعبه دنده دو کلاچه می تواند از نظر شتاب و قدرت با اتصال به همان پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۰۷ اسب بخار، از رقیب هایی همچون فاو بسترن B30، رنو تندر۹۰ پلاس، جک J5 و جک J4، ام جی ۳۶۰ تنفس طبیعی و… چالاک تر باشد و واکنش خوبی در شتاب ثانویه و لحظه ای از خود نشان دهد، اما در نهایت به دلیل سازگار نبودن جعبه دنده های دو کلاچه خشک با سبک رانندگی ایرانی ها و همچنین با توجه به نوع استفاده یک خودروی اقتصادی، عرضه بی وای دی F3 اتوماتیک با چنین جعبه دنده ای منتفی شد.
خودروسازی ” کارمانیا ” برنامه دارد با همکاری کمپانی ” بی وای دی “، F3 جدید را با جعبه دنده ای با طول عمر بالا و هزینه های جاری کم به بازار عرضه کند. حتی اگر قرار باشد جعبه دنده دو کلاچه روی F3 نیز نصب شود، این جعبه دنده باید مزیت رقابتی در بحث استهلاک و هزینه جاری به نسبت دیگر خودروهای هم رده داشته باشد.
اکنون شنیده ها حاکی از آن است که کمپانی بی وای دی از سال گذشته گفت و گوهایی را با قطعه سازان مطرح ژاپنی آغاز کرده و در حال حاضر جعبه دنده اتوماتیکی را با سبک AT روی F3 نصب کرده است. بدیهی است که جعبه دنده های AT از نظر هزینه نگهداری و راحتی استفاده به مراتب بهتر از جعبه دنده های دو کلاچه هستند، اما هیچ گاه نمی توانند مصرف سوخت و شتاب مناسبی همچون جعبه دنده های دو کلاچه برای راننده فراهم سازند. به همین دلیل برخی منابع، از معرفی و عرضه بی وای دی F3 اتوماتیک با پیشرانه قوی تر برای بازار ایران خبر می دهند.
بی وای دی F3 اتوماتیک چه ویژگی هایی دارد؟
احتمال داده می شود پیشرانه سری ۴۷۶ZQA بی وای دی نیز روی F3 نصب شود. حدود دو سال پیش صحبت هایی رسمی برای توسعه این پیشرانه روی خودروهایی همچون F3 مطرح شده بود. این خودرو ۱.۵ لیتر حجم دارد و می تواند با فن آوری توربو و پاشش سوخت مستقیم، ۱۵۱ اسب بخار با گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر در دور موتور ۱۷۰۰rpm به راننده تحویل دهد. برخی احتمال می دهند بی وای دی پیشرانه سری چین را بدون در نظرگیری چرخه اتکینسون روی F3 جدید نصب کند. به این ترتیب می توان از بی وای دی F3 اتوماتیک توقع قدرتی حدود ۱۶۴ اسب بخار با گشتاور بیش از ۲۵۰ نیوتن متر داشت.
اما برخی معتقد هستند که شاید منظور مدیران کارمانیا و بی وای دی از موتور قوی تر برای بی وای دی F3 اتوماتیک با جعبه دنده AT، یک پیشرانه تنفس طبیعی با حجم موتور و بازدهی بیش تر باشد، اما تا کنون کمپانی بی وای دی از پیشرانه جدید تنفس طبیعی رونمایی نکرده و با توجه به توسعه پیشرانه سری ۴۷۶ZQA می توان آن را برای F3 اتوماتیک AT محتمل تر دانست.
بی وای دی F3 اتوماتیک در کنار سانروف، استارت دکمه ای، دوربین عقب و زیر آینه شاگرد، تریم داخلی چرم مصنوعی، آینه های تاشوی برقی، سنسور نور، چراغ روشنایی در روز، نمایش گر با پشتیبانی اندروید و کامپیوتر سفر که در نسخه دنده ای هم دیده می شود، به سیستم کنترل پایداری الکتریکی ( ESP ) هم مجهز است و احتمال دارد کروزکنترل نیز به آن اضافه شود.

شما مخاطبان می توانید تست و بررسی بی وای دی F3 را در فصل سوم اسب بخار با کلیک بر روی لینک تماشا کنید.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.